صادرات ۱۶۷ میلیون دلار فرش ایرانی به ۸۰ کشور

حمید کارگر: در هفت ماهه سال جاری ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستباف به وزن ۲۹۰۰ تن به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در هفت ماهه سال جاری ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای جهان صادر شد. حمید کارگر عنوان کرد: در هفت ماهه سال جاری ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستباف به وزن ۲۹۰۰ تن به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در کشور ما فرش دست بافت به عنوان تولید بومی و ملی و هنر اصیل در اشتغال زایی نقش سازنده ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد هرچند فرش دست بافت در سالهای اخیر با مشکلات و تنگناهای زیادی مواجه شده است.

کارگر بیان کرد: وی صادرات فرش روزنه های امید را فراهم کرده است و ما با رشد صادراتی مواجه بوده ایم؛ به طوری که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد ارزشی و ۱۱ درصد رشد وزنی در صادرات فرش کشور داشته ایم هرچند این رشد راضی کننده نیست و باید تداوم یابد.

وی اظهار کرد: صادرات فرش ایران به ایالات آمریکا در بهمن سال گذشته از سرگرفته شد و بازاری که پنج سال به روی فرش ایران بسته بود گشوده شد اما با قیاس آمار در وزن و ارزش می بینیم فرشی به بازار هدف می رود که فرش با کیفیت نیست و فرش های ارزان با کیفیت پایین می باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: اگر چه روند صادرات خوب است اما نباید اسیر خوش بینی خام شویم بلکه باید فرش نفیس را در بازارهای جهانی ببریم و تنها در بند آمار نباشیم و توجه به کیفیت را در راس قرار دهیم. کارگر بیان کرد: در سالهای قبل بیمه چتر حمایتی خود را بر روی فرش بافان به طور کامل گسترده نکرده بود و اعتبارات و سهمیه بیمه ای پاسخگوی قالیبافان نبود.

وی در این باره توضیح داد: طبق قانون ۲۰ درصد از حق بیمه قالی بافان بر عهده دولت است اما بحث های سلیقه ای و گاه تنگ نظرانه مشکلات زیادی را برای قالی بافان ایجاد کرده که از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی هستیم و امیدواریم نگاه مثبتی به بیمه داشته باشند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: افرادی که قالی بافت نیستند و از مزایای بیمه استفاده می کنند باید حذف شوند تا قالی بافان واقعی از این سهمیه استفاده کنند در این باره بازرسی ها باید سرزده و منصفانه باشد. وی خاطرنشان کرد:در وضعیت تحریم و رکود متاسفانه بازار داخلی با ورود فرش های صنعتی و کف پوش اشباء می شود در حالی که اگر حمایت در قالب وام اتفاق بیفتد می توان تحولات خوبی در صنعت فرش ایجاد کرد.

کارگر یادآور شد: قرار بود صندوق کارآفرینی تسهیلاتی ارزان قیمت به مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای هر فرد قالیباف اختصاص دهد که هنوز عملیاتی نشده است. وی تاکید کرد: توسعه صنعت فرش به همدلی و تعامل و همراهی همه دستگاه های اجرای در حمایت از تولیدکنندگان دارد

کد خبر 15012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =