رشد اقتصادی بوی نفت می دهد

بانک مرکزی چند روز پیش رشد اقتصادی نیمه اول سال جاری را منتشر کرد. براساس این آمار، در شش ماه اول سال ۹۵ رشد ۷.۴ درصدی برای اقتصاد ایران رخ داده است. البته باید گفت که این رشد اقتصادی قابل پیش بینی بود. در واقع انتظار جامعه و وضعیت جدید هم این رشد را ایجاب می کرد

مرتضی لطفی دراین باره می گوید: با توجه به اینکه بخش عمده ای از صنایع در رکود هستند و تقاضای جدید در داخل ایجاد نشده است، فکر می کنم که مثل سه ماه اول سال، عمده این رشد هم متاثر از نفت بوده باشد. به هرحال خوشبختانه نسبت به سه ماه اول سال هم افزایش قیمت و هم رشد صادرات نفت را داشته ایم. به همین دلیل طبیعتا هم این رشد باید نصیب کشور می شد. البته من دقیقا نمی دانم چه بخشی از سبد تصویب شده در بانک مرکزی از رشد اقتصادی بوده است. اما با این حال حدود 70 درصد این رشد باید متاثر از رشد نرخ نفت و صادرات آن باشد و باقی متاثر از بخش کشاورزی و صنعت و دیگر بخش ها.

وی ادامه داد: آنچه در سه ماه اول شاهدش بودیم این بود که سهم رشد صنعت قابل توجه نبوده و قاعدتا هم به همین شیوه در نیم سال اول هم باید باشد. به طوری که این رقم معادل سه ماه اول بوده است. همچنین کماکان شرایط نامساعد بر صنعت حاکم باشد. البته در این مدت نرخ جهانی فولاد افزایش داشته و این مساله هم می تواند در این بخش رشد قابل توجهی باشد. اما به دلیل کمبود تقاضا همچنان مشکل وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران  افزود: نکته ای که درسه ماه اول مطرح شد، این بود که صادرات میعانات گازی هم جز صادرات غیرنفتی بیان شده است. بنابراین برای بررسی دقیق میزان تاثیر بخش های مختلف باید سهم هر فاکتور در سبد رشد اقتصادی و استانداردهای تعریف شده جدا بررسی شود. اما آنچه که مشخص است این است که عموما رشد اقتصادی در حوزه نفت بوده است.

رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه هم از نفت خواهد بود؟

لطفی اضافه کرد: هم در افق 1404 و هم سیاست ابلاغیه رهبری رشد 8 درصدی به عنوان یک برنامه راهبردی تدوین شده است. البته که این رشد امسال متاثر از نفت بوده است. اما سال آینده چون به هرحال نفت رشد و تاثیرش را در رشد اقتصادی داشته است، دیگر نمی تواند تاثیری در این شاخص بگذارد. به این ترتیب اگر رشد سرمایه گذاری که آثار مستقیمی در رشد اقتصادی دارد رخ ندهد، دیگر نفت هم نمی تواند رشد اقتصادی ایجاد کند. به این ترتیب اگر قرار رشد اقتصادی ادامه دار باشد یا باید سرمایه گذاری خارجی و داخلی صورت بگیرد یا قیمت نفت و میزان فروش آن بیشتر شود. در غیر این صورت با شرایط فعلی این رشد 8 درصد رخ نخواهد داد.

وی ادر پایان گفت: به هرحال رشد قیمت نفت اثرش را در رشد اقتصادی امسال گذاشته است. اگر قرار است رشد اقتصادی حاصل از نفت باز هم نصیب کشور شود باید میزان فروش بیشتر شود. به هرحال قبل از برجام میزان فروش نفت کاهش پیدا کرده بود الان افزایش پیدا کرده است. اگر این رشد فروش ادامه داشته باشد و مثلا از دومیلیون و 400 هزار بشکه به سه میلیون بشکه برسد، رشد اقتصادی ادامه خواهد بود که البته می دانیم چنین موضوعی رخ نخواهد داد.

کد خبر 15167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =