اشتغال از کانال تجارت

رئیس مجمع واردات با اشاره به ضرورت توجه دولت به پتانسیل های تجارت خارجی گفت: خود اشتغالی در حوزه تجارت خارجی، می تواند بخش قابل توجهی از بحران بیکاری در کشور را مهار کند

علیرضا مناقبی با اشاره به پتانسیل های تجارت خارجی اظهار  داشت: دولت برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور باید بر سیاست توسعه خود اشتغالی تمرکز کند و در این مسیر، تجارت خارجی دارای پتانسیل های فوق العاده و ممتازی است که از ابعاد مختلف می تواند مورد توجه اقشار جوان و تحصیل کرده قرار گیرد.

وی ادامه داد: به طور کلی، تجربه جهانی نشان داده در دوره‌های رکود اقتصادی که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ، قدرت حفظ نیروی کار خود را ندارند و سیاست تعدیل نیروی انسانی را بر می گزینند، دولت ها برای رهایی از بحران بیکاری به سمت توسعه خود اشتغالی پیش می روند

مناقبی افزود: کارآفرینی، یک مهارت مورد نیاز در فضای اقتصادی کشور است و دولت به جای تمرکز بر درامدهای نفتی، باید تلاش کند که پایه های اشتغال زایی را بر توسعه کارآفرینی بنا کند. به همین جهت، دولت باید از پتانسیل های خود برای گسترش ظرفیت افراد برای قبول مسئولیت بنگاه های کوچک و متوسط استفاده کند.

رئیس مجمع واردات اضافه کرد: یکی از معضلات و محدودیت های پیش روی کارآفرینی و خود اشتغالی در کشور، سیاست های ناعادلانه مالیات ستانی است که موجب کاهش نقدینگی در گردش فعالان اقتصادی بخش خصوصی می شود.

وی ادامه داد: شرایط در بازار باید به گونه ای براساس کارائی و رقابت ساماندهی شوند که بنگاه‌ها برای فعالیت در صحنه‌ اقتصادی، ‌ بیش از هرچیز نیازمند تلاش و دانش باشند، اگر این اتفاق بیافتد، قطعا کارآفرینان و افراد خود اشتغال می توانند راحت تر و با انگیزه بیشتر توانمندی های خود را به مرحله ظهور و بروز برسانند.

به گفته مناقبی، خود اشتغالی موجب تمرکز افراد بر بهره وری بیشتر شده و زمینه ساز بروز خلاقیت های غیرمنتظره در عرصه کاری می شود. ضمن اینکه خود اشتغالی می تواند انگیزه های افراد برای سپری کردن دوره های آموزشی را نیز افزایش دهد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از کارآفرینان، اضافه کرد: هرگاه فضای کسب و کار به گونه ای باشد که افراد یا بنگاه‌ها با استفاده از امتیازهای مالی، تجاری، گمرکی و … پیشرفت کنند، قطعا انگیزه ای برای خلق ارزش افزوده نخواهند داشت و پیوسته در جستجوی کسب امتیازها و ویژه‌ خواری‌های اقتصادی و سیاسی هستند. به این جهت نباید حمایت از کارآفرینی را به سمت حمایت های رانتی سوق داد.

رئیس مجمع واردات در گفتگو با تسنیم تصریح کرد: منظور از حمایت از کارآفرینی و خود اشتغالی، صرفا اختصاص وام یا تسهیلات نیست. بلکه برگزاری دوره های آموزشی، حمایت در عرصه بازاریابی، حمایت در زمینه راه اندازی بنگاه شناسنامه دار، تسهیل گردش اطلاعات آزاد، به رسمیت شناختن مالکیت فکری و معنوی، ایجاد بانک های اطلاعاتی و تقویت ارتباط کارآفرینان با دانشگاه می تواند از جمله بزرگترین حمایت ها برای یک کارآفرین جوان باشد.

مناقبی با اشاره به امکان ظهور مدیران لایق از میان کارآفرینان کشور ادامه داد: زمینه‌سازی برای شکل گیری بازارکار برای فعالین عرصه تجارت خارجی، می تواند موجب پرورش مدیران خبره ای در این عرصه شود که بتوانند از فرصت های تجارت خارجی بیشترین بهره برداری را در راستای منافع ملی رقم بزنند.

کد خبر 15169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =