رفع موانع همکاری های مشترک ایران و چک

کامران رضوانی - مدیر اداره تأمین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات

اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک به ریاست طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پراگ برگزار گردید. جمهوری چک در اروپای مرکزی در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دارد. نزدیک به 35 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور مربوط به بخش صنعت است که بیانگر اهمیت و پویایی این بخش در شاخص های اقتصادی است. در سوابق همکاری های دو کشور همکاری خوبی در بخش صنعت وجود دارد که در فضای پساتحریم، از سرگیری همکاری های صنعتی در بستر ایجاد و گسترش تعاملات بانکی می تواند در اولویت های اقتصادی دو کشور قرار گیرد. موافقت نامه همکاری های اقتصادی بین دو کشور در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسیده است. در این راستا، برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

در بخش همکاری های بانکی با مدیران عامل بانک اکسپورت چک ( Czech Export Bank ) و شرکت بیمه اعتبار صادراتی چک تحت عنوان اگاپ ( EGAP ) در مورد خطوط اعتباری مذاکره شد در این دیدار نمایندگان سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند ضمن تبادل اطلاعات در بخش های مختلف بانکی و سرمایه گذاری در فضای پساتحریم، در خصوص برنامه ریزی همکاری های آینده درقالب یک نقشه راه توافق گردید. در طی جلسات موضوع مطالبات شرکت بیمه اگاپ در رابطه با یکی از بانک های ایرانی مطرح شد که با مذاکرات فشرده دو طرف توافق حاصل گردید.

بدین ترتیب یکی از موانع اصلی در برقراری خطوط اعتباری میان دو کشور مرتفع گردید و با توجه به تاکیدجناب آقای طیب نیا، وزیر محترم اقتصاد کشورمان در برقراری خطوط اعتباری به عنوان اولویت مهم در اجلاس کمیسیون های مشترک اقتصادی، بحث برقراری خطوط اعتباری در دستور کار قرار گرفت. از دیگر محورهای مهم توسعه همکاری های بانکی دو کشور فی مابین بانک توسعه صادرات ایران و بانک اکسپورت چک بود. با توجه به حل موضوع مطالبات شرکت بیمه صادراتی چک (اگاپ) مانع اصلی برقراری پوشش بیمه ای شرکت مذکور در رابطه با دریافت خطوط اعطای خطوط اعتباری به کشورمان مرتفع می گردد که تحول بزرگی در مناسبات دو کشور به لحاظ تامین مالی تلقی می گردد.

در این راستا، بر اساس توافق دو جانبه میان بانک توسعه صادرات ایران و بانک اکسپورت چک فرآیند خطوط اعتباری به منظور صدور کالا و  خدمات مربوطه به ایران به صورت مدت دار فراهم می گردد که در سند پایانی اجلاس درج شد. بدین ترتیب توسعه روابط بانکی به شکل ساختار یافته بانکی در دستور کار عملیات بانکی دو کشور قرار می گیرد. همچنین در نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری که با حضور شرکت ها و سرمایه گذاران چک برگزار گردید امکان تامین مالی بانک توسعه صادرات در مورد طرح ها و پروژه های شرکت های سرمایه گذاری مشترک (join venture) دو کشور مطرح گردید بدین ترتیب قدرت عملیاتی چنین شرکت هایی به کمک ابزار تامین مالی در بازارهای دوکشور و کشورهای ثالث افزایش خواهد یافت.

سخنرانی وزیر اقتصاد کشورمان در مراسم رسمی کمیسیون مشترک در تشریح اهمیت همکاری های اقتصادی دو جانبه و امضای سند یادداشت تفاهم پایانی اجلاس از دیگر برنامه های مهم سفر هیات ایرانی در روز پایانی اجلاس محسوب می گردد.

کد خبر 15195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =