بالاترین تورم تولید کننده در ۳۲ ماه

شاخص بهای تولید‌کننده، در آبان‌ماه به اندازه ۲ درصد رشد کرد که این مقدار بیشترین مقدار پس از تعدیل قیمت‌های انرژی، در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ است

شاخص بهای تولید‌کننده، در آبان‌ماه به اندازه ۲ درصد رشد کرد که این مقدار بیشترین مقدار پس از تعدیل قیمت‌های انرژی، در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ است. در آخرین ماه آذر سال‌جاری نرخ تورم ماهانه شاخص بهای گروه صنعت نیز ۱/ ۳ درصد رشد کرده است. نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه در آذرماه به ۸/ ۶ درصد رسیده و نسبت به آبان، ۹/ ۱ واحد درصد رشد کرده است. این در حالی است که در ۹ ماه نخست نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه تولید تنها ۴/ ۱ واحد درصد افزایش یافته بود. به این ترتیب نرخ تورم تولیدکننده بعد از مدت مدیدی افزایش یافت و به نوعی با جهش روبرو شد. اما دلیل این افزایش تورم تولیدکننده چیست؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز افزایش شاخص قیمت تولیدکننده می تواند دلایل متعددی را در بخش های داخلی و بین المللی داشته باشد. در این بین با نگاهی به آمارهای جهانی و شاخص های مهم بازارهای کالایی در جهان باید گفت شاهد رشد در دو بخش بازارهای کالایی و مواد غذایی هستیم که این دو بخش از کانال واردات بر بازارهای داخلی نیز اثرگذار خواهند بود. بررسی روند بازارهای کالایی جهان نشان می دهد شاخص های مربوط به قیمت کالاهای اولیه در بازارهای معتبر جهانی و بورس های کالایی دنیا افزایشی بوده و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

باید گفت این روند البته بعد از افزایش نرخ های بهره فدرال رزرو تعدیل شده با این حال در شرایط فعلی نرخ رشد قیمت کالاهای اساسی و پایه در مقایسه با نرخ های سال قبل در حدود ۷۰ درصد رشد کرده است. این موضوع اگرچه هنوز بازخورد جدی در اقتصاد ایران نداشته اما نباید فراموش کنیم که یکی از دلایل مهم این موضوع رکود در بازارهای داخلی است که مانع از بروز اثار تورمی از این ناحیه شده است با این حال به تدریج انتظار می رود نتایج رشد قیمت های جهانی در اقتصاد ایران نیز بروز کند.

در طرف دیگر شاهد رشد بهای دلار در بازار داخلی هستیم. این عامل نیز به شدت بر روند تورم تولید در کشور ما اثرگذار است. افزایش قیمت دلار بر هر دو بخش مهم از اقتصاد کشور اثرگذار است یعنی هم واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای و واسطه ای را برای تولید با افزایش قیمت روبرو می سازد و از طرف دیگر باعث تشویق صادرات توسط تولیدکننده های داخلی و کمبود در بازارهای داخلی منجر می گردد.

به این ترتیب باید گفت اولین نتیجه ای که از ساز و کار افزایشی نرخ تورم تولیدکننده قابل درک است انتقال این اثر به بازار تورم مصرف کننده است. این در شرایطی است که آنطور که مسوولان و کارشناسان اقتصادی معتقدند تورم مصرف کننده در شرایط فعلی به هسته سخت تورم تولیدکننده رسیده ایم به عبارتی محرک های افزاینده این نرخ از موارد کاهنده آن بیشتر است و باید به نوعی در انتظار رشد تورم مصرف کننده نیز در آینده نه چندان دور بود هرچند در این مورد اختلاف نظاتی نیز دیده می شود.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد 2 درصدی تورم تولید‌کننده در مقایسه با ماه‌های گذشته، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال 93 (حدود دو سال و نیم اخیر) بیشترین مقدار ثبت شده است. در اردیبهشت سال 93، تورم تولید‌کننده به‌دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رشد مقطعی را پشت‌سر گذاشت؛ اما در ماه‌های پس از آن از سطح رشد ماهانه شاخص بهای تولید‌کننده و همواره این متغیر در آرامش به سر می‌برد.

به گزارش اگزیم نیوز گروه های «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» 2 درصد، «ساخت(صنعت)» 1.7 درصد، «حمل و نقل و انبارداری» 0.4 درصد، «هتل و رستوران» 0.4 درصد، «اطلاعات و ارتباطات» 0.1 درصد، «آموزش» 0.3 درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» 0.6 درصد و «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی»0.6 درصد رشد را در آذرماه نسبت به آبان ماه گذشته ثبت کردند.
بررسی تغییرات سالانه این شاخص نیز حاکی از آن است که گروه های «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» 4.9 درصد، «ساخت (صنعت)» 7.1 درصد، «حمل و نقل و انبار داری» 3.2 درصد، «هتل و رستوران» 10.9 درصد، «اطلاعات و ارتباطات» 2.6درصد، «آموزش» 11.7 درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» 17.7 درصد و «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» 12.2 درصد رشد را در آذر ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال داشتند.
بخش خدمات نیز در تغییرات ماهانه رشد 0.4 درصدی و در تغییرات سالانه رشد 7.4 درصدی را در شاخص بهای تولیدکننده داشته است.

کد خبر 15258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =