اثرات منفی نوسان نرخ ارز بر صادرات

بازار ارز از ابتدای دی‌ماه و مقداری قبل‌تر از آن دچار نوسان شد و به‌یک‌باره وارد کانال ۴ هزارتومانی شد. البته دولت سعی در آرام کردن بازار داشت. درنهایت هم معاون اول رییس جمهوری برای ساماندهی بازار ارز یک دستورالعمل ابلاغ کرده است. در این ابلاغیه قرار است صادرکنندگان، ارزهای خود را به شبکه بانکی بفروشند و واردکنندگان هم ارز موردنیاز خود را از این همین شبکه خریداری کنند. ارزی که گفته می‌شود قیمتش ۳۶۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است

 غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران درباره نوسانات نرخ ارز گفت: نوسان نرخ ارز به‌هیچ‌عنوان مطلوب و موردقبول نیست. هر زمان در بازار ثبات وجود داشته باشد می‌توان کار کرد؛ حالا این ثبات چه در ارز باشد چه در کالا. نوسان قیمت ارز به نفع هیچ‌کس و نیست و صادرکننده و واردکننده با هم ضرر می‌کنند. چراکه ما ال‌سی نداریم. در صنف ما که صادرکننده زعفران هستیم، مشتریان چون با ایران ارتباط ندارند نمی‌توانند پول حواله کنند و این خریدوفروش‌ها به تومان انجام می‌شود. اما آن گروهی که با دلار مبادله می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند. اگر قیمت دلار بالا برود چون ال‌سی و قراردادی وجود ندارد به مشکل برمی‌خوریم اگر قیمت دلار پایین هم بیاید ضرر می‌بینیم. اما در شرایط ثبات هم خریدار و هم فروشنده راحت معاملاتشان را انجام می‌دهد.

به گفته میری، نوسان قیمتی حدود 10 تا 20 تومان ریسک بالایی ندارد اما زمانی که در فاصله کمتر از یک ماه قیمت دلار 300 تومان تغییر می‌کند، باعث ایجاد اختلال در کار می‌شود. او ادامه داد: این نوسانات اصلاً با وضعیت صادرات کشور مناسبت ندارد. بحث سر قیمت نیست، قیمت هر میزانی می‌خواهد باشد، موضوع سر ثبات آن است. ثبات مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود ما بتوانیم کارکنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران همچنین تاکید کرد: در سه ماهی که از فصل برداشت گذشته 42 رشد صادرات زعفران داشته‌ایم. این رشد صادرات هم تنها به دلیل ثبات در بازار بوده است. یعنی وقتی مشتری درخواست کرده با طیب خاطر به آن فروخته‌ایم. اما وقتی ثبات نیست جرات نمی‌کنیم بفروشیم چون ریسک بالایی دارد. این موضوع در مورد خریداران و مشتری‌ها هم صادق است. آن‌ها نمی‌توانند ریسک کنند تا خریدی انجام دهند. به همین دلیل هم اگر به‌طور مثال یک‌ تن نیاز دارد، تنها 100 کیلو سفارش می‌دهد تا بازار به ثبات برسد.

میری همچنین درباره دستورالعمل جدید برای ساماندهی بازار ارز و فروش ارز صادرکننده به شبکه بانکی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم ارز وارد کشور کنیم نمی‌توانیم آن را با قیمت کمتر به بانک‌ها بفروشیم. این مساله هم خیلی طبیعی است. به‌طور مثال مشتری از ما قیمت می‌گیرد. ما می‌گوییم قیمت یک کیلو زعفران چندتومان است، آن‌ها هم قیمت آن را تقسیم‌بر نرخ ارز بازار آزاد می‌کند و می‌پردازد. زمانی که قیمت ارز در بازار آزاد بیشتر از نرخ 3600 تومانی که در دستورالعمل آورده شده است باشد، صادرکننده در صورت فروش دلارش به شبکه بانکی ضرر می‌کند. چون بانک کمتر از میزان بازار به ما پول می‌دهد. حتی اگر این فاصله قیمتی 10 تومان باشد، یعنی صادرکننده برای هر دلار 10 تومان ضرر می‌بیند. بنابراین صادرکننده حاضر نمی‌شود دلارش را باقیمت کمتر به شبکه بانکی بدهد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 16345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =