طرح جدید برای جهش اقتصادی در کشور

همایش تجلیل از پیشکسوتان و کارافرینان حوزه اقتصادی امروز در تالار وحدت برگزار شد و وزیر صنعت معدن تجارت، رییس اتاق ایران و رییس اتاق تهران در این همایش با تشریح وضعیت صنعت و بازرگانی کشور از جایزه مرحوم حاج امین الضرب موسس اتاق تهران رونمایی شد. در این مراسم وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: با ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت به جایی نخواهیم رسید و طرحی در دستور کار داریم که با کمک انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی یک جهش در کشور ایجاد کنیم.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در کشورهای صنعتی افتخار بسیاری از بنگاه‌های صنعتی آن است که از قدمت و سال تاسیس خود بگویند، ولی ما متاسفانه در این زمینه کمتر توفیق داشته‌ایم، اما به همت اتاق بازرگانی تهران قدمت 133 ساله این اتاق امروز زنده شده است.

 وی با بیان اینکه کشور ما نیاز به توسعه و پیشرفت‌دارد، افزود: این کار را کسانی می‌توانند انجام دهند که ظرفیت و توانایی آن را داشته باشند و همانند امین الضرب‌ها باید جلو بیفتند و بقیه هم آن را پیگیری کنند.

 وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تصریح کرد: اگر 200 نقطه اقتصادی را انتخاب کرده و پیشگام قرار دهیم، بقیه می‌توانند با پیروی از آنها توسعه و پیشرفت را رقم بزنند، در این راستا طرحی را در دست کار داریم، تا با کمک تشکل‌ها و انجمن‌ها بتوانیم یک جهش بزرگ در کشور ایجاد کنیم، چرا که باید جبران مافات کرد و عقب‌ماندگی 8 سال دوران جنگ و سالهای تحریم را جبران کنیم. 

غلامحسین شافعی نیز در همایش تجلیل از کارآفرینان و پیش‌کسوتان حوزه اقتصادی با یادی از بنیانگذار اتاق بازرگانی تهران گفت: امین‌الضرب با برخورداری از صبر بی‌وقفه توانست تا دوران حاکمیت ناصرالدین شاه قاجار خود را متقاعد نماید تا مجلسی جوشیده از فعالان اقتصادی که هم از فعالان اقتصادی حمایت کند و هم مشاوری صدیق در ارتباط با دولت باشد، تشکیل دهد.

وی اضافه کرد: امین‌الضرب توانسته تا پیگیری مسئولانه، احترام به مالکیت فردی و جلوگیری از سوءاستفاده را با رواج کالای ایرانی و سپردن امور تجاری به نهادی مردمی و مدنی را دنبال نماید تا حدی که قبل از شکل‌گیری هر پارلمانی در کشور موضوع پارلمان بخش خصوصی مطرح شود.

شافعی با تأکید بر اینکه مدیران ماندگار رهبرانی هستند که قادر به تعادل بخشی بین انسان و ماشین باشند، افزود: احساس و منطق روشی است تا امور اجتماعی و معیشت انسان را به نفع رستگاری برقرار کند. یک مدیر ماندگار یک رهبر عاشق عاقل است، چرا که توازن مادی و معنوی یعنی توازن عشق و عقل برای بشریت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: در بین خود ما اکنون تجاری هستند که توانایی و استعداد خاصی از نظر علمی ندارند، فقط به ضمیر هوشیار خود اعتماد دارند که همین‌ها ماندگار می‌شوند .وی اذعان داشت که امروز در جامعه نیاز به اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار داریم که همه ما باید در تعالی این مسأله کمک کنیم. رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در مراسم اعطای نشان امین الضرب به کارآفرینان نمونه به تشریح تاریخچه بخش خصوصی در ایران پرداخت.

مسعود خوانساری در این مراسم در ابتدای صحبت های خود ضمن تسلیت برای درگذشتگان فاجعه پلاسکو گفت: سال ۱۲۶۳ یعنی بیش از یک قرن قبل، جامعه اقتصادی در پس نظام ناکارامد اقتصادی به فکر تغییر آن افتاد.

وی ادامه داد: اقتصادی که در آن زمان برآمده از رفتارهای ناسالم بود توسط امین الضرب فردی دلسوز، آگاه و متدین نهال بخش خصوصی در آن جوانه زد و او در خط مقدم نهاد بخش خصوصی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: چنین رفتارهایی امین الضرب را به چهره ای ملی و آگاه تبدیل ساخت که به غیر از سود مادی به دنبال پیشرفت کشور در دنیای پیشرفته آن زمان بود. گفتمان جامعه امروز نیز همان گفتمان یک قرن قبل یعنی رونق و رفته برای مردم است.

کد خبر 16496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =