شروع فراتوفانی ترامپ در امریکا

هرچند که هنوز حاشیه های تحلیف ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا به پایان نرسیده ، وی این بار با اتخاذ تصمیماتی ، شروعی گردباد گونه را در بعد اقتصاد آغاز کرده که باید از واژه فراطوفانی برای اقدامات وی نام برد

هرچند که هنوز حاشیه های تحلیف ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا به پایان نرسیده ، وی این بار با اتخاذ تصمیماتی ، شروعی گردباد گونه را در بعد اقتصاد آغاز کرده که باید از واژه فراطوفانی برای اقدامات وی نام برد. خروج امریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام موسوم به TPP ، محدودیت لابی گری برای فعالان در بخش اجرایی دولت امریکا و توقف مذاکرات در خصوص اختلافات در دریای جنوبی چین از جمله این اقدامات است. شاید حروج امریکا از TPP   برجسته ترین اقدامی باشد که به دست ترامپ انجام گرفته و مشخص نیست چه سرنوشتی را برای تجارت خارجی در حوزه اقیانوس آرام ترسیم خواهد کرد. این پیمان در شرایطی لغو شد که هنوز جایگزینی برای این پیمان در نظر گرفته نشده و تنها شعارهای پوپولیستی ترامپ برای حمایت از نیروی کار امریکایی جایگزین این پیمان شده است.

سال هاست تراز تجارت خارجی امریکا منفی است یعنی به این کشور کالا وارد شده ولی تنها قیمت آن یعنی دلار امریکا از این حوزه اقتصادی خارج شده است. این در حالی است که همه ساله شاهد تزریق دلار به بازارهای جهانی و سرمایه گذاری خارجی در امریکا هستیم یعنی روند تجاری این کشور یکطرفه است. در صورتی که تزریق دلار از سوی فدرال رزرو در کنار سرمایه گذاری های خارجی در کنار رشد اقتصادی محدود این کشور ادامه یاید، به احتمال قوی شاهد افزایش تورم و نیاز به افزایش مجدد نرخ بهره حس خواهد شد. با توجه به خروج ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام موسوم به TPP ، از هم اکنون باید نگران افزایش تورم در بازار امریکا بود هرچند که اگر این تورم مدیریت شده و یا تزریق منابع مالی بیش از پیش به سمت تولید حرکت کند، می توان به افزایش رشد اقتصادی امریکا خوش بین باشیم. با توجه به این موارد ، به نظر می رسد ترامپ با تیغی دو دم بازی می کند ؛ اگر موفق شود ، موفقیتی بزرگ حاصل شده و اگر به هر دلیل در اهداف و رویکردهای اجرایی خود شکست بخورد ، شکستی سهمگین را تجربه خواهد کرد. تجربه پوپولیست در سایر کشورها نشان داده که در گام های اولیه موفقیت هایی نسبی ثبت خواهد شد ولی در نهایت پوپولیست بیش از گذشته به بدنه پوپولیستی خود ضربه وارد خواهد کرد.

خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام  (TPP)

همان گونه که ذکر شد؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد. به گزارش ایسنا، موافقتنامه موسوم به شراکت ترنس- پسیفیک (TPP) در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند امضا شده است.

ترامپ در حالی که با یک حرکت قلم، آمریکا را از این پیمان خارج کرد، گفت: الان اقدامی کردیم که برای کارگر آمریکایی کار بزرگی بود . پیمان ترانس پاسیفیک، میان آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام شامل سنگاپور، برونئی، نیوزیلند، شیلی، استرالیا، پرو، ویتنام، مالزی، مکزیک، کانادا و ژاپن در 4 فوریه 2016، در آکلند نیوزیلند پس دوره مذاکرات طولانی منعقد شد.
تولید ناخالص داخلی سالانه مجموع کشورهای عضو این پیمان 28 تریلیون دلار حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی جهان و برابر با یک سوم تجارت جهانی برآورد شده است .هدف از امضای این موافقتنامه ایجاد یک بلوک اقتصادی جدید بود که موانع تجاری میان ۱۲ کشور عضو را کاهش می‌دهد.

مذاکره در مورد این موافقتنامه که از اولویت‌های اصلی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، بود پنج سال به طول انجامید و سرانجام در آتلانتا در آمریکا امضا شد، اما هیچگاه به تصویب کنگره که بر سر این موضوع دچار اختلاف‌های عمیقی است، نرسید. به همین دلیل به گفته خبرنگاران این اقدام ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد.

فرمان اجرایی ترامپ برای ترک پیمان تجاری اقیانوس آرام، یکی از اولین فرمان‌های اجرایی است که رئیس جمهور جدید آمریکا ، دوشنبه صادر کرده است. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی فورا از این پیمان خارج خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا، با انتقاد از این موافقتنامه آن را یک "فاجعه بزرگ بالقوه" برای کشور توصیف کرد و گفت که برای آمریکا به ویژه بخش صنعتی آن بسیار "زیانبار" است.

او صبح روز دوشنبه و پیش از امضای فرمان اجرایی در جلسه‌ای با حضور صاحبان تجارت همچنین وعده داد تا نرخ مالیات و مقررات تجاری برای شرکت‌هایی که به "حفظ مشاغل" در آمریکا کمک کرده‌اند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ترامپ در عین حال از تصمیم خود برای وضع "مالیات مرزی" بر صنعت‌گرانی صحبت کرد که کارخانه‌های خود را به خارج از آمریکا منتقل می‌کنند.

ترامپ گفت: «ما قصد داریم پیمان های تجاری مسخره ای را که موجب شده همه از کشور ما خارج شوند و شرکت ها از کشور ما بیرون بروند را متوقف کنیم

ترامپ فرمان های دیگری نیز امضا کرد که بر اساس یکی از آنها سازمان های غیر دولتی آمریکایی که از بودجه ی دولت مرکزی بهره مند می شوند نمی توانند خارج از کشور سقط جنین انجام دهند. در فرمان اجرایی دیگری که به امضاء ترامپ رسید مقام های شاخه ی اجرایی دولت آمریکا تا 5 سال پس از منفک شدن از خدمت نمی توانند به شرکت های لابی کننده بپیوندند. بر اساس این فرمان لابی گری برای دولت خارجی نیز مادام العمر ممنوع می شود.

سناتور ارشد حزب جمهوریخواه خروج آمریکا را از  TPP اشتباهی جدی خواند

پس از صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ، مبنی بر خروج این کشور از توافقنامه ی TPP ، جان مک کین ، سناتور ایالت آریزونا در مجلس سنای آمریکا در پیامی در توئیتر نوشت: «خروج از TPP اشتباهی جدی برای اقتصاد آمریکا و جایگاه راهبردی کشور در منطقه ی آسیا - اقیانوسیه است»

هری کازینانیس؛ مدیر مطالعات مدیر مطالعات دفاعی در مرکز اتاق فکر منافع ملی در واشنگتن در خصوص گفت: «ترامپ هم اکنون باید مسیری جایگزین را برای حمایت و دقیق تر ، اطمینان بخشیدن به متحدان امریکا در این حوزه مهم اقتصادی و جغرافیایی برگزیند».

 

 

کد خبر 16519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =