عقب ماندگی اقتصاد از برجام

کلاهی معتقد است پس از برجام موقعیت خوبی برای صنایع کشور پیش آمد تا پس از سالها محدودیت و فشار بتوانند خودی نشان داده و رو به جلو حرکت کنند اما اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است

دستبابی به توافق هسته ای اثرات مطلوب اقتصادی قابل توجه و فرصت های بالقوه ای در این عرصه ایجاد کرده است. دستاوردهای دولت در حوزه دیپلماسی و در شرایطی که کشور به واسطه تحریم های بلند مدت در حال حرکت به سمت بحران بود قابل اعتنا است. قریب به یک سال و اندی از برجام می گذرد و با وجود پتانسیل بالقوه ای که این توافق برای رشد اقتصادی پیش روی کشورمان گذاشته اما همچنان به جز در حوزه فروش نفت در غالب بخشهای اقتصادی روند مذاکرات پسابرجامی با کندی و وقفه مواجه شده است. کمااینکه به غیر از بدعهدی های انجام شده توسط آمریکا نباید از مشکلات بنیادی اقتصاد خودمان همچون نظام بانکی و چالش‌های موجود در آن، فضای کسب‌وکار، مشخص نبودن مساله نرخ ارز، یارانه‌ها، عدم تعدیل قیمت انرژی و مسایل مترتب بر آن، عدم قدرت تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌ انرژی، و بیم از بازگشت تورم و از همه مهمتر سیاست گذاریهای حساب شده غافل ماند.

علیرضا کلاهی صمدی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید: پس از برجام موقعیت خوبی برای صنایع کشور پیش  آمد تا پس از سالها محدودیت و فشار بتوانند خودی نشان داده و رو به جلو حرکت کنند. موقعیت جغرافیایی و سیاسی ما در منطقه علاوه بر فرصت برجام می توانست این امر را تسهیل کند. هنوز هم این فرصت ها وجود دارد اما به نظر می رسد کسری منابع دولت و نا تمام ماندن پروژه ها یکی از چالشهای پیش روی صنابع کشور است.

علیرضا کلاهی گفت: دولت اصرار دارد کسری منابع خود را از طریق فایناس جبران کند حال آنکه سرمایه گذاری خارجی نوعی استقراض  و به معنی خرید کالای کشور سرمایه گذار است و کشوری که به ما پول می دهد انتظار دارد کالای تولیدی همان کشور را بخریم. اینکار در واقع دست ما را برای اینکه به چه شکل و روشی از این سرمایه استفاده کنیم می بندد.

وی افزود: اخیرا سازمان بورس و بانک مرکزی کره جنوبی پیشنهاد کرده است که ایران معادل 5 میلیارد دلار اوراق قرضه در بورس کره منتشر کند. این پیشنهاد در مقایسه با دریافت فاینانس خیلی بهتر است چرا که در حوزه بانکی یک اقدام بین المللی برای بانک مرکزی ما محسوب می شود و از طرفی با منابع حاصل از فروش اوراق قرضه به صلاحدید خودمان عمل می کنیم.

کلاهی عدم تصمیم گیریهای حساب شده در اقتصاد را به دلیل درگیری های سیاسی و تعلل در اجرای تصمیم ها دانست و گفت: در گیریهای جناحی سیاسی در داخل باعث شد آن شور و رغبتی که از سرمایه گذاران خارجی در ماههای اولیه پس از برجام مشاهده می شد دیگر خبری نباشد و سرمایه گذار خارجی به دلیل عدم امنیت به نوعی دست از ارتباط گیری برداشته است.

وی انتخابات آمریکا و ورود ترامپ به عرصه سیاسی بین الملل و همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران را از عمده دلایل سکون و عدم حرکت در فرایندهای پیش بینی شده پس از برجام دانست و گفت: این به معنای فرصت سوزی است چرا که کشورهای دیگر فرصت ها را از دست نمی دهند. بعنوان مثال کشور کره به منظور ارتباط موثر و سرمایه گذاری در صتعت برق ایران یک دفتر در تهران با 25 نیروی فارسی زبان افتتاح کرده که بیانگر عزم جدی این کشور در بهره برداری از فرصتی است که بازار ایران برایش فراهم اورده است.

کلاهی اذعان داشت: اگر ما واقعا قصد حمایت از صادرات داریم نباید در مرحله شعار متوقف شویم چون صنایع ما ظرفیت زیادی برای توسعه صادرات و اشتغال دارند. باید در راستای عملیاتی کردن این شعار کار کرد و به این باور رسید که می توان به نقطه درخشانی در این بخش دست یافت.

رئیس هیات مدیره سندیکای برق کشور افزود:  کسب درآمد از طریق نفت منجر به عدم توجه کافی به صنایع شده حال آنکه دیر یا زود باید و مجبوریم تمرکز خود را از روی نفت برداشته و به صنایع تکیه کنیم.

علیرضا کلاهی در مورد بازار عراق گفت: ما برای بازاری مثل عراق که برای 12 قرن جزئی از خاک ایران بوده و برای آن هزینه های مالی و جانی و سیاسی بسیاری پرداخت کرده ایم اقدام موثری نکرده ایم. هرچند بازار عراق رو به بهبود است اما کماکان مشکل شرکت های فنی و مهندسی و صنعت برق تامین مالی است. اخیرا صندوق توسعه ملی بنادارد تسهیلات 3.5 درصدی در قالب اعتبار خریدار به شرکتهای فنی و مهندسی و صنعت برق اعطا کند. اگر این برنامه اسیر آیین نامه های دست و پا گیر نشده و چابک اجرایی شود کمک بزرگی به صادرات این بخش خواهد کرد.  

 

 

کد خبر 16524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =