خلأهای اقتصاد ایران در فضای پسابرجام

سهراب شرفی معتقد است بوروکراسی شدید اداری، عدم تطابق قوانین اقتصادی، عدم علاقه مندی مجریان اقتصادی به سرمایه گذاری خارجی در کشور و از همه مهمتر عدم عزم جدی در جهت محقق شدن اهداف برجام سرمایه گذاران را از حضور در بازار ایران منصرف کرده است

به نظر می رسد دریچه ای که با توافق برجام به روی اقتصاد کشور باز شد راه درازی را باید طی کند تا انتظاری را که صنایع  کشور خصوصا صنایع تولیدی غیر نفتی دارند مرتفع سازد با این حال پس از گذشت یک سال از زمان اجرای برجام آثار کوتاه مدت این اقدام در اقتصاد کشور و به خصوص برخی بخش ها همچون نفت، حمل و نقل و تا حدی معادن دیده می شود.

رییس جمهور اخیرا در نشست خبری خود اعلام کرده بود که برجام تنها در بخش بانکی نتوانسته تمام انتظارات را برَآورده سازد و به عقیده وی در سایر بخش ها اثربخشی برجام کاملا مشهود است. با این حال رشد یک و نیم میلیون بشکه ای تولید و صادرات نفت خام، ورود سرمایه گذاران خارجی، افزایش رشد اقتصادی در سال جاری، تسهیل تجارت خارجی، ارتقای کشور در رتبه بندی های مختلف، ورود ناوگان بین المللی حمل و نقل و ... همگی از دستاوردهای مهم برجام در یک گذشته محسوب می شوند.

با نگاهی به اهم مزیت های برجام برای کشوری که سالها تحت فشار تحریمهای غیر منصفانه قرار داشته به نظر می رسد فرصت های متعددی برای پر کردن خلا های ایجاد شده بود. با این حال در این مدت برخی چالش ها باعث شد در برخی مواقع فرصت های زیادی نیز از دست برود. سهراب شرفی نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفتگو با اگزیم نیوز به بررسی فرصتهای پیش رو و از دست رفته توافق برجام پرداخته و مهمترین دستاورد توافق برجام را تغییر نگرش دنیا به ایران دانسته و می گوید: مهمترین نقطه قوت توافق برجام تغییر نگاه دنیا به ما بعنوان یک ملت و صلح طلب و علاقه مند به ارتباط تجاری و اقتصادی با دنیا است. علی الخصوص در ارتباط با کشورهایی که با ما پیمانهای دوستانه داشته و نگاه خصمانه به ایران ندارند این تاثیر چشمگیر است.

وی افزود: دولت پس از کش و قوس های متعددی که پیش رو داشت عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داد و ما شاهد حضور هیات های متعدد تجاری و اقتصادی در کشور بودیم. نکته قابل توجه این است که علی رغم همه تلاشهای انجام شده از سوی تیم سیاست خارجی و تغییر 180 درجه رفتار کشورهای دنیا با ایران، ساختار داخلی اقتصاد به دلیل تحریمهای طویل المدت از قافله اقتصاد بین الملل فاصله گرفته و هنوز نتوانسته متناسب با انتظارات پاسخگوی نیاز فعلی فضای تعاملی با دنیا باشد. متاسفانه روند همگام سازی ساختار و قوانین اقتصادی به کندی صورت می پذیرد و این وقت کشی به ضرر ما تمام شده است.

سهراب شرفی گفت: در اینکه برجام تاثیر ارزنده ای بر علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی در ایران داشته شکی نیست، اما متاسفانه این سرمایه گذاران در ایران با بوروکراسی شدید اداری، عدم تطابق قوانین اقتصادی، عدم علاقه مندی مجریان اقتصادی به سرمایه گذاری خارجی در کشور و از همه مهمتر عدم عزم جدی در جهت محقق شدن اهداف برجام مواجه شدند که منجر به سرخوردگی و عقب نشینی نسبی آنها شده است.

شرفی افزود: نگاه سیری پذیری که بخاطر درآمد بی دغدغه نفتی به وجود آمده با توافق برجام تشدید شده چرا که صادرات نفتی افزایش داشته که حقوق و مزایای بدنه حجیم دولت را تامین می کند که منجر به بی توجهی به بخش تولید و صادرات می شود و این اتفاقی است که نهایتا به ضرر بخش تولید و صادرات تمام شده است.

وی گفت: ما به شدت نیازمند تغییر نگاه اساسی در پایه تفکر مسئولان کشور در حوزه اجرا هستیم و لازم است یک میثاق نامه بین همه استانها نوشته شود که پیرو آن همه استانها به یکدیگر در رشد و توسعه ظرفیتهای پسابرجام به هم کمک کنند و از برخورد جزیره ای اجتناب ورزند. با این میثاق نامه همه استانها در جهت رشد متوازن کشور گام برخواهند داشت و اقتصاد کشور ارتقا پیدا می کند. قطعا این اقدام یک حرکت جهشی خواهد بود و در  ماه های باقیمانده از عمر دولت یازدهم نتیجه مطلوب را بدست خواهد داد.

شرفی در خصوص چشم انداز توافق برجام گفت: معتقدم با عزم جدی که در دولت وجود دارد می توان به آینده امیدوار بود. با داشته هایی چون نیروی انسانی و تشریک مساعی مسئولان می توان فرصت های از دست رفته توافق برجام را بازیافت. چراکه ایران کشوری است که به سختی می توان از امتیازهای مختلف آن چشم پوشید و با کمی تغییر و یافتن و رفع نقطه ضعف های عملکردی در سیستم از این فرصت ها بهره کافی و مناسب برد.

 

 

کد خبر 16529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس ترابي IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
      درودجناب شرفي،همواره ازديدگاه ونگرش ژرف و صاحب سبك تان در اموراقتصادي،بازرگاني؛كارافريني وبخصوص درحوزه ي تجارت خارجي؛لذت واستفاده لازم،ميبرم،تجارب طولاني وارزنده تان درمورد تجارت وبازرگاني،همواره متفاوت ونوگرايانه وهمگام با متدهاي نوين جهاني بوده؛كاش تدابيري انديشيده مي شدكه بيش ازپيش ازرهنمودها ونقطه نظرات ارزنده تان در اين امور،استفاده ي بيشتر،شود با احترام،عباس ترابي