اگر تحریم‌ها ادامه می‌یافت چه اتفاقی می افتاد؟

مقایسه شرایط پیش و پس از برجام به ما کمک می‌کند تا شرایط امروز را بهتر تحلیل کنیم

محسن بهرامی ارض اقدس درباره اینکه اگر تحریم‌ها ادامه می‌یافت چه اتفاقی می افتاد، گفت: برای رسیدن به تحلیلی درست از شرایط پس از برجام باید وضعیتی را در نظر آورد که در آن تحریم‌های ظالمانه ادامه پیدا می‌کرد. درواقع باید به این سؤال پاسخ داد که در آن دوران به اقتصاد کشور چه گذشته است؟ با تصویب قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد علیه ایران و ادامه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی هم به تحریم کنندگان ایران پیوستند  و حتی برخی از کشورهایی که در ظاهر در حلقه دوستان جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گرفتند با کاهش خرید نفت از ایران و بلوکه کردن درآمدهای نفتی ایران در عمل کشورمان را تحت‌فشار قراردادند. چین و هند ازجمله این کشورها بودند در عمل ایران را به داستان نفت در ازای غذا و دارو کشاندند و همه بخش‌های اقتصادی را در آستانه فلج شدن قرار داده بودند.

وی ادامه داد: در دوران تحریم کشورها از منظر حمل‌ونقل بین‌المللی، روابط بانکی و بیمه روابط اقتصادی‌شان را با ما متوقف کرده بود درنتیجه در نقل‌وانتقال پول و خرید کالا با سختی‌های زیادی مواجه بودیم. همین مسئله باعث افزایش هزینه‌های اقتصاد ایران شده بود درحالی‌که درآمدهای نفتی هم کاهش پیداکرده بود و صادرات نفت ما به کمتر از 700 هزار بشکه در روز رسیده بود. سخت‌تر این بود که نمی‌توانستیم پول حاصل از صادرات همین تعداد بشکه نفت را هم دریافت کنیم و کالای موردنیازمان را بخریم. شرایط به‌جایی رسید که امکان انتقال دانش فنی و تکنولوژی برای بازسازی خطوط تولید داخلی نه‌تنها فراهم نبود بلکه واحدهای تولیدی هم در آستانه تعطیلی قرار گرفت و ده‌ها هزار تولیدکننده کسب‌وکارشان را از دست دادند یا با حداقل ظرفیت تولید کردند. صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی در شرایط تبعیض‌آمیز انجام شد تا جایی که صادرکنندگان مجبور بودند با پرداخت هزینه‌های مضاعف پولشان را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنند. فاصله مجامع علمی ایران از دیگر کشورهای جهان تاحدی بود که علاوه بر فضاهای علمی کشور، مسائل اجتماعی و فرهنگی داخلی هم تحت تأثیر قرار گرفت.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران افزود: در چنین شرایطی سران دیپلماسی و فرزندان انقلاب در میدان مذاکره حقانیت جمهوری اسلامی در دست‌یابی به  انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را اثبات کردند. بزرگ‌ترین کشورهای جهان بر تکنولوژی و دانش هسته‌ای ایران صحه گذاشته و آن را به رسمیت شناختند. قطع‌نامه‌های ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل لغو شد و لغو تحریم‌ها علاوه برگشایش هایی در حوزه‌های مختلف اقتصاد، بر سرمایه‌گذاری و توسعه روابط بین‌المللی با دیگر کشورهای توسعه‌یافته جهان اثر گذاشت. با خروج ایران از وضعیت تحریم، فروش نفت کشورمان افزایش یافت و امروز به بیش از  دو میلیون و دویست هزار بشکه رسیده است. باوجود کاهش قیمت نفت همین افزایش صادرات نفت ایران باعث شد که بتوانیم بر چالش‌های اقتصادی اخیر غلبه کنیم که اگر بازهم صادرات 700 هزار بشکه‌ای نفت برقرار بود نمی‌توانستیم حتی ارزاق عمومی را تهیه کنیم.

ارض اقدس در پایان گفت: هرچند امروز مشکلات بانکی ایران با بانک‌های بزرگ جهان هم چنان پابرجاست اما گشایش اعتبار اسنادی و ال سی در بسیاری از بانک‌های دنیا در حال انجام است و امکان نقل‌وانتقال پول فراهم‌شده است. امکان دسترسی به دانش فنی و تبادلات علمی با دانشگاه‌های برتر جهان پس از لغو تحریم‌ها فراهم‌شده است. جایگاه ایران در روابط بین‌الملل ارتقا یافته است. در زمان تحریم‌ها سقف مقاماتی که به کشورمان سفر می‌کردند یا از کشورمان دعوت می‌کردند به سطح مدیرکل تنزل پیداکرده بود اما امروز هیئت‌های پرتعداد خارجی بعضاً همراه با رئیس‌جمهور و وزرای متعدد کشورها به ایران سفر می‌کنند. در این مدت محدود 12 میلیارد دلار موافقت اصولی برای سرمایه‌گذاری و 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عملیاتی داشتیم. این در حالی است که در زمان تحریم‌ها درزمینهٔ هایی مثل حمل‌ونقل، معدن و نفت دچار مشکل بودیم.  در زمان تحریم حتی نمی‌توانستیم هواپیمایمان را تعمیر کنیم اما در ماه گذشته شاهد ورود اولین ایرباس به ایران بودیم و مذاکره برای تحویل هواپیماها از شرکت‌های بزرگ  هواپیما ساز جهان هم ادامه دارد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 16557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =