توسعه تجاری ایران-گرجستان در دستور کار

سفیر ایران در گرجستان صبح دیروز به ملاقات رییس اتاق تهران آمد و از آمادگی این سفارتخانه برای همکاری با پارلمان بخش خصوصی در جهت گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، جواد قوام شهیدی که به تازگی به عنوان سفیر ایران در گرجستان معرفی شده است، پیش از آنکه راهی تفلیس شود به اتاق تهران آمد و درباره ظرفیت‌های توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور با مسعود خوانساری رییس اتاق تهران گفت‌و‌گو و رایزنی کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه نزدیک به 100 هزار گردشگر ایرانی از کشور گرجستان بازدید می‌کنند، گفت: برآوردها حاکی از آن است که این میزان گردشگر ایرانی تا یک سال آینده به نیم میلیون نفر افزایش یابد.
سفیر جدید ایران در تفلیس با اشاره به نقش و جایگاه گرجستان در منطقه قفقاز، افزود: گرجستان در مسیر کریدور جنوب به شمال قرار دارد، از این رو محصولات ایران می‌تواند از طریق بنادر این کشور به اروپا راه پیدا کند.
به گفته وی، در حال حاضر حدود چهار هزار شهروند ایرانی در این کشور مستقر هستند که برخی از آنان به فعالیت‌های اقتصادی از جمله صنعت کشاورزی مشغول هستند.
قوام شهیدی همچنین، حوزه‌های انرژی، ترانزیت کالا و صادرات محصولات نیمه ساخته از ایران به این کشور و تکمیل و بسته‌بندی آن در گرجستان را از جمله فرصت‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم مناسبات اقتصادی ایران و گرجستان در حدود 100 میلیون دلار است، افزود: از این میزان، سهم ایران 80 میلیون دلار است که عمدتا شامل صادرات محصولات پتروشیمی می‌شود.
رییس اتاق تهران نیز در این دیدار به امکان توسعه همکاری اقتصادی دو کشور ایران و گرجستان در زمینه کشاورزی و محصولات غذایی اشاره کرد و بر تلاش این اتاق برای ترغیب و تشویق صاحبان صنایع بزرگ داخلی به سرمایه‌گذاری و حضور در بازار کشورهای هدف خبر داد و گفت: اتاق تهران با حدود 16 هزار عضو، بزرگترین اتاق بازرگانی در ایران است و در حال حاضر در تلاش هستیم با شناسایی نزدیک به 500 بنگاه بزرگ اقتصادی و تمرکز روی آن، زمینه حضور این شرکت‌ها در بازارهای هدف و منطقه و نیز جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور از طریق این بنگاه‌ها را فراهم کنیم. مسعود خوانساری در همین رابطه، زمینه همکاری دو کشور ایران و گرجستان در بخش صنایع غذایی و کشاورزی را مساعد دانست و تصریح کرد که در این راستا، اتاق تهران طی تعامل و همکاری با سفارت ایران در تفلیس، این فرصت‌ها را شناسایی و زمینه حضور صنایع ایرانی در این کشور را فراهم می‌کند.
محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این دیدار،  کشور گرجستان را یکی از امن‌ترین کشورهای حوزه آسیای میانه برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: بررسی موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد که پنجره واحد در گرجستان به معنای واقعی به اجرا در آمده است و مراحل ثبت شرکت و شروع به فعالیت اقتصادی در این کشور ظرف مدت دو ساعت امکان‌پذیر است. به گفته وی، فعالان اقتصادی ایران می‌توانند با حضور در بازار این کشور، فرصت‌های همکاری اقتصادی دو طرف را گسترش دهند.
 

 

کد خبر 16558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =