خلق برندهای معتبر گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی

قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت در نخستین جشنواره نام و نشان تجاری، گفت: در این جشنواره از ۱۸ برند برتر کشور که واجد بیشترین امتیاز شده‌اند، تجلیل می‌شود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در این مراسم که امروز در سالن خلیج فارس برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره رقابتی بین 280 شرکت متقاضی در گروه‌های کالایی منتخب است که پس از ارزیابی اولیه بر اساس مدل علمی منتخب و انتخاب 12 رده کالایی برای ارزیابی، با نظرسنجی و افکارسنجی عمومی در تهران و 10 استان کشور بر اساس پرسشنامه‌های استاندارد انتخاب شده‌اند.

خسروتاج با بیان اینکه رقابت در عرصه صنایع گوناگون روز به روز فشرده­تر و سخت­تر مي­شود، اظهار داشت: اين رقابت در عرصه جهاني به سطحي رسيده كه در بسياري از موارد، داشتن كيفيت و قيمت رقابتي مطلوب نه تنها مزيت نسبي شمرده نمي‌شود، بلكه داشتن آن تبديل به يك الزام و حداقل خواسته مشتري شده است.

وی ادامه داد: در بازار رقابتي، بسياري از شركت‌ها به سمت خلق و ايجاد ارزش­ها و تصوير ذهني مطلوب از خود حركت کرده‌اند، نگاهي كه براي شركت‌ها، تمايزي ماندگار و دارايي ارزشمندی ايجاد مي­کند که از آن به عنوان نام و نشان یا همان برند یاد می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر جایگاه ویژه برندسازی در بازار، افزود: آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ، ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها و نام و نشان‌ها است، موضوعی که اگر به درستی هدایت نشود، نه تنها به شرکت بلکه حتی به اعتبار یک کشور آسیب جدی می‌زند؛ اهمیت این موضوع به حدی است که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی درباره مهمترین اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه برند، گفت: سازمان توسعه تجارت در راستای اجرای ماده 2 آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات که موضوع ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور است، مکلف شده علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف در راستای آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج برند در سطح کشور، نسبت به انتخاب، معرفی و تشویق نام و نشان‌های تجاری برتر داخلی اقدام کند.

قائم‌مقام وزیر صنعت اضافه کرد: بر همین اساس مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات سازمان توسعه تجارت در این راستا برگزاری جشنواره نام و نشان ایرانی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی برند در تهران و استان‌های کشور، طراحی و تدوین پورتال تخصصی برند، چاپ کتاب معرفی برندهای صادراتی کشور برای اطلاع‌رسانی در بازارهای هدف، تهیه گزارش‌های تخصصی برند به تفکیک گروه‌های کالایی و ... بوده است.

خسروتاج درباره جشنواره نام و نشان ایرانی نیز خاطرنشان کرد: برای برگزاری این جشنواره در ابتدا کمیسون ملی نام و نشان (برند) تجاری تشکیل شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان، اساتید دانشگاهی و نخبگان، مدل‌های علمی مرسوم در زمینه ارزیابی برند در عرصه بین‌المللی بررسی و با توجه به مقتضیات و شرایط کشور، مدلی را برای ارزیابی برندهای ملی تهیه شد.

وی اظهار داشت: امسال برای نخستین بار فرایند ارزیابی برندهای کشور به اجرا درآمد تا بنگاه‌ها از این نظر مورد ارزیابی قرار بگیرند و برای تقویت و توسعه آن برنامه‌ریزی کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: از طریق معرفی برندهای برتر به صورت سالانه، ضمن ایجاد فضای رقابت در ایجاد برندهای قدرتمند در کشور، زمینه ایجاد زیرساخت‌های توسعه برندهای ملی و تقویت آنها برای تبدیل شدن به برندهای جهانی نیز فراهم می‌شود.

به گفته خسروتاج در جشنواره امسال با توجه به گستردگی گروه‌های کالایی و خدماتی مختلف در کشور، گروه کالاهای بادوام و تند مصرف (B2C) برای شرکت در جشنواره انتخاب شده است.

وی درباره مدل ارزیابی برندها نیز عنوان کرد: کمیته علمی جشنواره، با بررسی و ارزیابی معتبرترین مدل‌های ارزیابی برند در دنیا، مدلی را بر اساس4 معیار «میزان نام‌آشنایی و شناخته بودن برای مخاطبان» (Knowledge)، «میزان ارزش و احترامی که مخاطب برای برند، کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده آن قائل است(Esteem) »، «شدت رابطه ایجاد شده میان مصرف‌کنندگان و تصویر ذهنی خلق شده از برند (Relevance)» و «میزان تمایز برند در محصول، خدمات، باورها و اندیشه‌های سازمان نسبت به رقبا از منظر مشتریان(Differentiation) » تدوین کرده است.

خسروتاج همچنین افزود: پس از ارزیابی اولیه متقاضیان، بر اساس پرسشنامه‌های مدل ارزیابی، از مصرف‌کنندگان و مخاطبان، نظرسنجی عمومی شد و نتایج آن وضعیت برندهای برتر ملی را تعیین کرد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های شروع این فرایند و ناشناخته بودن مسیر، گفت: هدف و وظیفه سازمان توسعه تجارت کمک به خلق برندهای ملی در بازارهای فراملی است، هم اکنون فرایند ارزیابی، انتخاب، معرفی و تقدیر از برندهای برگزیده، به عنوان گام اولیه انجام شده و در نظر داریم که در سال‌های آتی نیز این فرایند را در قالب بزرگداشت روز ملی برند برگزار کنیم.

خسروتاج تاکید کرد: مسلما طی مسیر سخت پیش روی بدون مشارکت نهادها و دستگاه‌های دولتی ذیربط، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همراهی خبرگان و متخصصان برند میسر نخواهد شد؛ با همراهی گام به گام با یکدیگر می‌توان امیدوار بود از یک سو نظام حقوقی و قانونی مناسب‌تری برای حمایت از برندها در بدنه دولت و نهادهای متولی شکل بگیرد و از سوی دیگر زنجیره قدرتمندی از مشاوران، مدیران و امکانات مورد نیاز برای خلق برندهای ملی در بازارهای فراملی ایجاد شود.

کد خبر 16567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =