آمارهای جدید از اثرات برجامی در حوزه نفت و گاز

افزایش تولید نفت کشور به سطح قبل از تحریم و رشد ۲۵۰ میلیون متر مکعبی تولید روزانه گاز ، دستیابی به صادرات ۱۸ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز از جمله تحولات مثبت در جهت شکوفایی اقتصاد بوده است

کنفرانس نفت، ایران 2017 برای نخستین بار به همت تشکل­‌های بخش خصوصی نفت ایران و با دعوت از بخش­ تصمیم­‌گیری حاکمیت برای همتایابی بین­‌المللی در صنایع پیمانکاری، سرمایه­‌گذاری و ساخت تجهیزات و تجارت بین‌­المللی از امروز آغاز به کار کرده و قرار است تا 13 بهمن‌ماه برگزار شود. تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه صنایع پایین‌دستی و میان دستی صنعت نفت در این کنفرانس حضور خواهند داشت و موضوعاتی از قبیل رگولاتوری صنعت نفت، خوراک و تبعات آن، مالیات‌ها و فضای کسب‌وکار و موضوع تامین و تضامین مالی شرکت‌های خصوصی مورد بحث و تصمیم‌گیری نهایی قرار می‌گیرد.

سید حمید حسینی در این همایش گفت: افزایش تولید نفت به سقف قبل از تحریم و رشد 250 میلیون متر مکعبی تولید روزانه گاز، دستیابی به صادرات 18 میلیون تنی محصولات پتروشیمی و 500 هزار بشکه فرآورده نفتی در روز از جمله تحولات مثبت اقتصاد کشور در سال‌های اخیر است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در کنفرانس نفت و 2017 با بیان اینکه در سالگرد برجام بخش خصوصی ایران با تکیه بر سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی عزم و اراده خود را برای توسعه صنایع پایین دستی نفت ، گاز و پتروشیمی اعلام کرده و آماده همکاری با همتایان خارجی خود است ، اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در جهت شکوفایی اقتصاد ، بهبود فضای کسب و کار ، تعامل با دنیا و جلب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید نفت کشور به سطح قبل از تحریم و رشد 250 میلیون متر مکعبی تولید روزانه گاز ، دستیابی به صادرات 18 میلیون تنی محصولات پتروشیمی و 500 هزار بشکه فرآورده نفتی در روز از جمله تحولات مثبت در جهت شکوفایی اقتصاد بوده است، افزود: موافقت وزارت نفت با شکل‌گیری نهاد مستقل تنظیم مقررات و قوانین در بخش نفت ، گاز و پتروشیمی و تصویب آن در شورای رقابت از دیگر تحولات است.

حسینی نهایی شدن فرمول 10 ساله گاز جهت خوراک واحدهای پتروشیمی را نیز دیگر آثار تحولات در راستای شکوفایی اقتصاد برشمرد و گفت: معرفی الگوی جدید قراردادهای نفتی و استقبال غول‌های نفتی دنیا از همکاری و مشارکت با شرکت نفت ، تایید صلاحیت 30 شرکت خارجی و 11 شرکت داخلی و همچنین افزایش 45 درصدی قیمت نفت با همکاری و تفاهم کشورهای غیراوپک و مشارکت کشورهای غیرعضو و مجاز شدن دولت برای تضمین تامین مالی پروژه‌های غیردولتی از طریق بانک‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای از دیگر آثار تحولات اقتصادی است.

حسینی خاطرنشان کرد: سازندگان تجهیزات صنعتی و نفتی ، سازندگان قطعات و لوازم نفتی با توانایی ساخت اغلب نیازهای این صنعت ، پیمانکاران و شرکت‌های بزرگ فنی و مهندسی با تجربه موفق در پروژه‌های داخلی و خارجی ، کارفرمایان صنعت پتروشیمی با توان تولید 64 میلیون تنی و با هدف رسیدن به تولید 122 محصول در پایان برنامه ششم و حداقل 23 پروژه نیمه تمام و جدید آماده همکاری و مشارکت با شرکای خارجی هستند. وی تاکید کرد: صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز آماده مشارکت با شرکت‌های نفتی برای تجارت ، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌ها بوده و از حضور این شرکت‌ها استقبال می‌کنند.

به گزارش اگزیم نیوز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت و غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران از جمله سخنرانان کلیدی این کنفرانس هستند. پیگیری موضوعات بخش خصوصی توسط هفت تشکل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی انجام شده است.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران از مهرماه ال جاری برای برگزاری کنفرانس نفت با این هفت تشکل برنامه‌ریزی کرده تا از این طریق، زمینه‌­سازی توسعه کسب­ وکارهای بخش خصوصی ایران با شرکت‌های معتبر بین‌­المللی در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی شکل بگیرد.

این هفت تشکل عبارتند از: انجمن صنفی شرکت ­های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو، انجمن شرکت­ های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده­‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران.

طبق اعلام ستاد خبری کنفرانس نفت 2017، پیش از برگزاری کنفرانس نفت، جلساتی در شورای گفت‌­وگوی دولت و بخش خصوصی و شورای رقابت در مرکز ملی رقابت، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات برگزار شد که نتیجه آن مسجل­‌شدن ایجاد رگولاتوری (تنظیم‌­کننده بخشی) نفت و صنایع مرتبط، بحث تامین و تضامین مالی، بررسی موضوع رتبه‌بندی و دیگر موضوعات مرتبط با تسهیل در فعالیت بخش خصوصی است.

کد خبر 16572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =