سیر نزولی قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که طبق گزارش ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است

به گزارش اگزیم نیوز، علی طیب نیا در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد در خصوص قاچاق کالا اظهار کرد: در ۸ ماه اول سال ۹۵ میزان کشفیات قاچاق کالا ۱۱۷ درصد رشد داشته و براساس گزارش ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز رقم قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی افزود: گمرک همچنین در سه سال اخیر اقدامات مهم و موثری را برای کاهش قاچاق انجام داده که طراحی و پیاده سازی سامانه جامع یک پارچه و الکترونیکی گمرک، مبارزه با پولشویی، فعال کردن مرکز اطلاعات مالی، طراحی و پیاده سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی از جمله این اقدامات است. ضمن اینکه با اقدامات صورت گرفته و پیوند بین گمرک، سازمان مالیاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا از طریق شناسایی شریان‌های تامین مالی قاچاق شاهد کاهش میزان قاچاق بوده ایم.

طیب نیا در ادامه با تاکید بر اینکه قاچاق کالا موجب آسیب جدی به توان تولید و اشتغال کشور می‌شود تصریح کرد: قاچاق کالا از مشکلاتی است که بخش هایی مولد کشور را تهدید می کند و اگر ما بخواهیم در راستای سیاست های کلی، اقتصاد مقاومتی تولید داخل را تقویت کنیم، باید قاچاق کالا که ناقض سیاست های حمایتی و تجاری است را مهار کنیم. در همین راستا دولت نگاه ویژه ای به تقویت بخش کشاورزی از منظر امنیت غذایی دارد.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا حاکمیت قانون را مختل می کند و درآمدهای دولت را کاهش می دهد یادآور شد: قاچاق محصولات کشاورزی همچنین به شیوع آفات نباتی می انجامد، لذا مقابله با آن یک ضرورت است و دولت گمرک و وزارت اقتصاد نیز، این نگرانی مهم را دارند. اما باید توجه داشته باشیم که گمرک،‌ مرزبان کشور نیست و نظارتی بر مرزهای کشور ندارد بلکه تنها می تواند بر ورود و خروج کالاهایی نظارت کند که از مبادی گمرکی عبور می کنند، اما اگر کالاهایی از سایر نقاط مرزی به شکل قاچاق وارد می‌شود نمی توان انتظار نظارت گمرک بر آن را داشت، زیرا به گمرک چنین وظیفه ای محول نشده و ابزار لازم برای اجرای آن را ندارد.

طیب نیا با بیان اینکه ۷۰ درصد قاچاق کالا خارج از مبادی رسمی وارد کشور می شود تصریح کرد: بخشی از این ها از معابر غیر قانونی عبور می‌کند، که گمرک نظارتی بر آن ندارد و ۱۰ مورد از این معابر غیر قانونی در سه استان غربی کشور وجود دارد.

طیب نیا با بیان اینکه باید بین قاچاق کالا و تخلفات گمرکی تفاوت قائل شد، ادامه داد: اگر منظور از واردات که در سوال نماینده مهاباد به آن اشاره شده وارداتی است که در چارچوب قوانین و مقررات و از طریق گمرکات انجام می شود، وزارت اقتصاد مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد و گمرک صرفا در چارچوب مقررات عملیات خود را انجام می دهد . اگر هم واردات بی رویه از مرزها و نه مبادی گمرکی انجام شود، باز حیطه وظایف گمرک و وزارت اقتصاد نیست، زیرا حراست از مرزهای کشور متولیان دیگری دارد. در واقع گمرک باید از یک سو تجارت خارجی را تسهیل کند تا هزینه معاملات کاهش یابد و از سوی دیگر بر جریان ورود و خروج کالا نظارت کند تا تلاش برای تخلفات گمرکی و قاچاق خنثی شود.

کد خبر 16587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =