سهم کمتر از نیم درصدی ایران از صنعت گردشگری جهان

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت در آستانه برگزاری نخستین همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری گفت: سهم ایران از صنعت گردشگری جهان کمتر از نیم درصد است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، محمدرضا مودودی با بیان به این مطلب، افزود: صنعت گردشگری که از آن به عنوان صادرات نامرئی نام برده می‌شود، بعد از بخش نفت و خودرو، بالاترین سهم درآمدزایی و اشتغال را در اختیار دارد و در 60 کشور، رتبه نخست صادرات را به خود اختصاص داده و در 150 کشور جزو 5 قلم نخست صادراتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تنها در سال 2016 بیش از یک میلیارد و 235 میلیون سفر بین المللی در سطح جهان انجام شده که 300 میلیون بیش از سال 2008 رشد داشته است.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری از معدود صنایعی است که طی 8 سال گذشته با وجود رکود جهانی، رشدی صعودی داشته، یادآور شد: سال 2017 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان «گردشگری پایدار؛ ابزار توسعه» نام‌گذاری شد تا بر نقش و اهمیت این صنعت در نظام اقتصادی و فرهنگی جهان تأکید شود.

مودودی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص جهانی را بیش از 1500 میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: این صنعت از 350 میلیون شغل در سطح جهان حمایت می‌کند و سهمی حدود  10 درصدی از کل اقتصاد جهانی را چه به لحاظ GDP و چه بازار کار به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: در سال 2016 از بین 10 کشور نخست گردشگرپذیر (به جز ترکیه)، 6 کشور آسیایی در فهرست مطلوب‌ترین کشورها از دید گردشگران جای گرفته‌اند.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت با اشاره به ظرفیت بالای ایران در صنعت گردشگری، افزود: ایران با یک میلیون سایت مذهبی، تاریخی، تمدنی و اکوتوریستی، ثبت 23 هزار اثر به عنوان آثار ملی و 17 اثر ثبت شده جهانی، جزو 10 کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه‌های گردشگری و 5 کشور نخست جهان به لحاظ جاذبه‌های زیست محیطی و اقلیمی است که مناسب‌ترین وضعیت برای جایگزینی نفت در اقتصاد را دارد.

وی در عین حال اضافه کرد: سهم صنعت گردشگری ایران از کل درآمد ارزی ناشی از صادرات کشور (چه نفتی و چه غیرنفتی) کمتر از 8 درصد برآورد می‌شود که رقم بسیار ناچیزی است.

مودودی همچنین یادآور شد: بنا بر سند چشم­انداز 1404، باید در سال پایانی این برنامه، درآمد ارزی کشور از محل صنعت گردشگری با جذب 20 میلیون گردشگر به رقم 25 میلیارد دلار برسد که تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در بخش‌های هتل، جاده، ریل، فرودگاه، هواپیما، خودروهای جمعی توریستی و زیرساخت‌های اینترنتی است.

وی افزود: جذب این تعداد گردشگر، نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها در سطح استانداردهای جهانی چه به لحاظ سخت‌افزاری و فیزیکی و چه به لحاظ نرم‌افزاری و فرهنگی است؛ که این موضوع ساخت مراکز اقامتی و لجستیک و امکانات رفاهی و تفریحی را شامل می‌شود و گستره‌اش تا آموزش کارکنان ماهر، تقویت زیرساخت‌های الکترونیکی برای پرداخت‌های آنلاین، صدور ویزا و ترویج نام و تبلیغ تصویر مناسبی از ایران و جاذبه‌های بی‌نظیرش را در بر می‌گیرد.

معاون توسعه صادرات با اشاره به برگزاری نخستین همایش «تجاری‌سازی صنعت گردشگری» در سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: هدف از برگزاری این نشست، تأکید بر نقش و اهمیت این صنعت به لحاظ تجاری و درآمدزایی ارزی است که همواره زیرسایه موضوعات فرهنگی کم‌رنگ و در حاشیه بوده است.

وی در پایان اضافه کرد: ایران به لحاظ ذخائر توریستی، استعدادهایی بسیار فراتر از این میزان درآمدهای ارزی دارد؛ مشروط بر آنکه عزم و اراده ملی و جهت‌گیری کلان اقتصادی نیز معطوف به چشم‌انداز این صنعت شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نخستین همایش تجاری‌سازی صنعت گردشگری امروز سه­ شنبه 19 بهمن در محل تالار خلیج فارس واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 16644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =