صادرات، کانون‌ آسیب‌پذیر اقتصاد ایران

غلامحسین حسین شافعی معتقد است: یکی از کانون‌های آسیب‌پذیر اقتصاد ایران، عدم تنوع صادرات و اتکا به صادرات نفت و گاز است، صادراتی با این ویژگی با کوچک‌ترین ناملایمات تحت تاثیر قرار می گیرد و کارایی لازم را نخواهد داشت و صادرات بعنوان متغیر کلیدی اقتصاد همواره تحت الشعاع سیاست های نفتی دولت است

 صبح امروز بیست و یکمین نشست هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران با حضور محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، هیات نمایندگان و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد.

غلامحسین شافعی  در این نشست با بیان اینکه یکی از کانون‌های آسیب‌پذیر اقتصاد ایران، عدم تنوع صادرات و متکی به صادرات نفت و گاز است، گفت: صادراتی با این ویژگی با کوچک‌ترین ناملایمات تحت تاثیر قرار می گیرد و کارایی لازم را نخواهد داشت. صادرات بعنوان متغیر کلیدی اقتصاد همواره تحت الشعاع سیاست های نفتی دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: همانطور که می دانیم اقتصاد غیرنفتی به عنوان یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است. تحریم های یک جانبه و اتکای محض به نفت، اقتصادمان را دچار آسیب جدی کرده و از سوی دیگر تولید ناخالص داخلی به شدت افت کرده است.

 وی افزود: مطمئناً چنانچه کشور در صادرات غیرنفتی قابلیت لازم را کسب کرده بود، در دوره تحریم‌ها شدت آسیب‌های وارده بر اقتصاد تا این حد بالا نبود.

شافعی با اشاره به گزارش سازمان توسعه تجارت گفت: براساس این گزارش، 53 درصد ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در ده ماهه امسال به میعانات گازی، پتروشیمی و گاز طبیعی مربوط می شود  و این نشان می‌دهد که بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی به مشتقات نفت و گاز وابسته بوده است. 

شافعی تصریح کرد: 10 قلم اول صادراتی کشور نشان می‌دهد که این کالاها کالاهایی با ارزش افزوده پایین است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به ماده 10 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که تأکید بر صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده دارد، تاکید کرد و اظهار داشت: باید در جهت تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی با ارزش افزوده بالا تلاش کنیم و برای رسیدن به این هدف نگاه کشور باید تولیدمحور باشد تا صادرات پایدار شکل بگیرد. بدون صادرات پایدار در تولیدات غیر نفتی نمی توانیم به آینده صادرات خوش بین باشیم.

وی  گفت: در راستای اجرایی شدن سیاست‌ها در این بخش تقویت تولیدات صادرات‌محور تدوین نقشه راه استراتژی توسعه صنعتی ضروری است.

وی گفت: بدون تعیین اولویت‌ها، مکان‌یابی‌ها و ظرفیت‌بندی‌ها در یک اقتصاد نمی‌توان به سمت توسعه صنعتی و رشد تولیدات صادرات‌محور حرکت کرد. نقشه راه تولید به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این علامت را می‌دهد که اولویت‌های سرمایه‌گذاری در کشور چیست و چه حمایت‌هایی از جانب دولت صورت می‌گیرد. 

وی خاطر نشان کرد : اگر سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش‌های مختلف به کشور وارد شود که نیاز کشور نباشد و یا مازاد ظرفی باشد دولت وظیفه حمایت از آن را به عهده نخواهد داشت. در گذشته این اتفاق افتاده که  بنگاههای مختلف بدون توجه به ظرفیت ها تشکیل شدند. فعالیت این بنگاهها به دلیل عدم نیاز اقتصاد به آنها نتوانست منجر به تحرک در اقتصاد کشور شود.

شافعی گفت: متاسفانه درک درستی از اولویت در کشور وجود ندارد. منظور از اولویت این است که مشخص شود در مرحله اول کشور به چه تعداد صنایع نیازمند است، چرا که وقتی صنایع متعدد به عنوان اولویت تعیین می‌شوند، در واقع اصلاً اولویتی وجود ندارد و فایده ای برای اقتصاد نخواهد داشت. این کار به عهده برنامه‌ریزان، متخصصان و سیاستگذاران بخش خصوصی است؛ در واقع تعیین نقشه راه نیازمند طیفی از نمایندگان این بخش است و مطمئناً چنین کاری از عهده یک سازمان و وزارتخانه برنمی‌آید. 

وی با تکیه برمساله مزیت‌های نسبی گفت: اگر قرار باشد ما همچنان بر مزیت‌های نسبی خودمان تکیه کنیم هرگز نباید به عرصه‌های جدیدی که دنیا به آن وارد شده وارد شویم و همواره صادرات مواد خام و با ارزش افزوده پایین را ادامه خواهیم داد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت در  تعیین نقشه راه باید به خلق مزیت هم توجه شود. تدوین استراتژی توسعه اقتصادی به دور از نگاه رانتی برنامه مهمی است که باید پیگیری و اجرا شود.

پدرام سلطانی در این نشست بر نقش محوری اتاق بازرگانی تاکید کرد و گفت: در دو سال گذشته حجم تقاضا از اتاق بازرگانی افزایش یافته و در قیاس با گذشته رشد زیادی را شاهد بوده ایم.

وی افزود: حجم تقاضا به هیچ عنوان تناسبی با ساختار کنونی اتاق بازرگانی ندارد و نگاه و انتظار رسانه ها و جامعه زیاد است. ما شاهد انعکاس اخبار زیادی از اتاق بازرگانی در رسانه ها هستیم و با توجه به انتظارات باید در مدیریت این شرایط بهتر عمل کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد در حال حاضر بین ورودی و خروجی های اتاق تناسب وجود ندارد. باید در شاکله بخشهای مختلف اتاق بازرگانی تغییراتی داده شود ما در سطوح محلی،ملی و استانی نیز همین مشکلات را داریم.

وی گفت: اتاق ایران بعنوان نهاد سیاست گذار به تنهایی ظرفیت پاسخگویی به این حجم از مشکلات را ندارد. از آنجا که تشکلهای صنفی نماینده اتاق ایران و کیل این اتاق در بخش خصوصی هستند می توانند در حل مشکلات اتاق کمک کنند.

سلطانی ماموریت های اصلی اتاق بازرگانی قدرتمند را بر شمرد و گفت: مامورت اتاق کمک به توسعه اقتصادی کشور، کمک به ارتقای بخش خصوصی و کمک به ایجاد فضای مساعد برای کارآفرینی و همچنین ترویج مطالبه، رقابت پذیری و شفافیت در کشور است.

صادق نجفی شهردار تبریز در این نشست با اشاره به کمپین مردمی برای خرید و فروش کالای ایرانی که در تبریز خبر ساز شده است در صحبتهای خود ضمن این مراسم از اتاق بازرگانی بعنوان حامی تولید کنندگان داخلی خواست که از این کمپین حمایت کنند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به سال 2018 و برنامه های شهر تبریز در استقبال از گردشگران سراسر جهان از این شهر بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام گفت: بستر سازی برای اجرای آبرومندانه این طرح در حال انجام است. انواع تسهیلات در اختیار مشارکت کنندگان برای پروژه های گردشگری صورت خواهد پذیرفت.

 

کد خبر 16695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =