از اواخر اسفند صرافی‌ها به وظیفه اصلی خودشان برمی‌گردند

۲۵ اسفند زمان حذف صرافی‌ها از فعالیت‌های ارزی بین‌المللی است

معاون اول جهانگیری چندی پیش دستورالعمل ساماندهی بازار ارز را ابلاغ کرد. طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی اسحاق جهانگیری در دو بند درباره محدودیت فعالیت صرافی‌ها در مبادلات ارزی بین‌المللی تکالیفی بر عهده بانک مرکزی گذاشته‌شده است. در بند 3 این دستورالعمل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است ترتیبی اتخاذ کند حداکثر تا 25 اسفندماه امسال ارز حاصل از صادرات محصولات عمده صادراتی توسط بانک‌ها خریداری شود و صرافی‌ها به وظایف متعارف خود برگردند.

محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران بیان کرد: درواقع باید به این سمت حرکت کرد که پرداخت‌های عمده ارزی کشور از طریق شبکه بانکی صورت بگیرد. اما طبیعتاً زمانی که قرار است صرافی‌ها را که در زمان تحریم‌ها امکان محسوب می‌شده‌اند را در زمان پساتحریم ها از سرویس خارج کرد، باید به‌موازات آن کیفیت و سرعت شبکه بانکی جایگزین شود.

به گفته بهرامی، اگر سرویس‌دهی از طریق شبکه بانکی صورت بگیرد و بانک‌ها جایگزین صرافی‌ها شوند طبیعتاً نقل‌وانتقال پول بسیار مطمئن‌تر و سالم‌تر صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: مخصوصاً اینکه بر اساس دستورالعمل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بانک‌ها موظف شده‌اند ال‌سی واردات و مواد اولیه از شبکه بانکی را با دلار 3600 تومانی و 20 درصد پیش‌پرداخت انجام دهند.

به اعتقاد رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات، تجار و فعالان اقتصادی می‌توانند از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنند و نقل‌وانتقال وجه را در ارتباط با پرداخت‌ها از طریق گشایش اعتبار و ال‌سی انجام دهند. بهرامی تاکید کرد: همچنین هم این آمادگی وجود دارد که اگر در کشوری امکان پرداخت و حواله و ال‌سی از ایران وجود نداشت، بانک‌ها بتوانند از طریق صرافی‌ها مجاز خود درخواست و تقاضای فعالان اقتصادی را انجام دهند تا کاری روی زمین نماند. به‌هرحال در روزهای آخر سال این مساله خیلی مهم است.

او ادامه داد: علاوه بر این موضوع خرید ارز حاصل از صادرات توسط شبکه بانکی به نرخ ارز آزاد هم فرصتی است که صادرکنندگان می‌توانند با این بخش‌نامه، ارز را به شبکه بانکی به نرخ روز بفروشند یا اینکه در حساب‌های خود نگهداری کنند. به‌این‌ترتیب از آن‌طرف هم با نرخ پایین‌تر 3600 تومانی می‌توانند ال‌سی باز کنند. به‌این‌ترتیب در دوره انتقالی که نرخ ارز در بازار آزاد بالاتر از 3600 تومان است صادرکنندگان می‌توانند ارزشان را به قیمت‌های روزبه شبکه بانکی تحویل دهند و بفروشند. به‌این‌ترتیب این به نفع هم صادرکننده و هم واردکننده است که باید از این فرصت استفاده کنند. همان‌طور که گفتم واردکنندگان می‌تواند با دلار 3600 تومان و 20 درصد پیش‌پرداخت ال‌سی واردات و مواد اولیه از شبکه بانکی دریافت کنند و صادرکنندگان هم می‌توانند ارزشان را با نرخ آزاد و به‌روز و نقد دریافت کنند.

به گفته بهرامی، برای این اقدام قبلاً زیرساخت‌های لازم فراهم‌شده و بانک‌های ایران قراردادهای همکاری و کارگزاری خود را با بانک‌های کوچک و بزرگ امضا کرده‌اند و این امکان وجود دارد که از اواخر اسفند دیگر صرافی‌ها به وظیفه اصلی خودشان برگردند. یعنی آن‌ها تنها باید ارز مسافرتی و جزئی را انجام دهند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 16708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =