کاهش سرعت رشد تورم تولیدکننده

هرچند در آمارهای بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۴ به‌میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است

سرعت رشد ماهیانه تورم تولیدکننده در بهمن ماه کاهش یافت هرچند که تورم تولیدکننده نقطه به نقطه سالیانه هنوز روند افزایشی خود را طی می کند. رشد ماهیانه تورم تولیدکننده در بهمن ماه کاهش یافت و به 0.21 درصد رسید هرچند که روند رشد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه یکساله هنوز هم ادامه دارد که هشدارها از رشد تورم مصرف کننده را برجسته تر می سازد. این شرایط رشد تورم تولیدکننده در گزارش پیشین اگزیم نیوز پیش بینی شده بود و هم اکنون به صراحت خودنمایی می کند.

هرچند در آمارهای بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۴ به‌میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است. تورم تولیدکننده نقطه به نقطه سالیانه و یا تورم ماهیانه شرایط واقعی رشد این تورم را با صراحت و شفافیت بیشتری بیان می کند.

همان گونه که در گزارش پیشین عنوان شد: « تورم تولیدکننده در بهمن ماه به دلیل ثبات نسبی قیمت های جهان و حتی عقب نشینی محدود و شکننده بهای دلار در بازار آزاد، پتانسیل کاهش رشد را در بر دارد». چنین ادعایی دقیقاً در آخرین آمارهای بانک مرکزی که صبح امروز مخابره شد، محقق شده است. در آمارهای بانک مرکزی شاهد هستیم که رشد ماهیانه تورم تولیدکننده که در آبان ماه 0.94 درصد ، آذرماه 1.99 درصد و در دی ماه 0.95 درصد بود ، در بهمن ماه به 0.21 درصد کاهش یافته که به صراحت از افت سرعت رشد تورم تولیدکننده خبر می دهد.

این وضعیت هرچند که موجب شد تا تورم تولیدکننده ماهیانه محدود شود ولی باز هم شاهد ادامه رشد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه سالیانه هستیم که هنوز هم روند افزایشی ماه های اخیر خود را حفظ کرده و سیگنالی مهم در جهت رشد تورم مصرف کننده لحاظ می شود. آمارها نشان می دهد که تورم تولیدکننده نقطه به نقطه سالیانه در بهمن ماه به 8.95 درصد بالغ شده که بیشترین حد از ابتدای سال 94 تاکنون محسوب شده و شاهدی بسیار مهم از ادامه رشد تورم مصرف کننده نیز لحاظ می شود.

تورم تولیدکننده در گزارش بانک مرکزی

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۴ به‌میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است .به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۴ به‌میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه  ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح زیر است: شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در بهمن ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۳.۸ رسید که نسبت به ماه قبل  ۰.۲ درصد افزایش داشته است. این شاخص در بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۸.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

دورنمای تورم تولیدکننده

با توجه به ثابت نسبی بهای ارز و حتی میل به کاهش آن در کنار نگرانی از جهش مجدد قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای پایانی سال که البته هنوز شواهد متقنی از آن خودنمایی نکرده است ، می توان از ثبات نسبی و یا رشد محدود ارز در بازار آزاد سخن گفت که همین سیگنال دلیل مهمی برای ثبات بسیاری از سیگنال های قیمتی تأثیرگذار بر تورم تولیدکننده محسوب می شود. این در حالی است که قیمت های جهانی هنوز در مسیر رشد قرار داشته و البته از شتاب رشد آن کاسته نشده است بنابراین تأثیرگذاری آن در بازار داخلی در کنار تأثیرپذیری بازار داخلی از رشد قیمت های پیشین فاکتوری است که باز هم رشد نرخ را برای تورم تولیدکننده به همراه خواهد داشت.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره داشت که بخش مهمی از ساز و کارهای تولیدی در روزهای پایانی سال فعال تر از قبل بوده و مخصوصاً آن دسته از کالاهایی که به صورت نهایی تولید شده و به مصرف می رسد بنابراین هزینه های مستقیم واحدهای تولیدی با افزایش تقاضای مواد اولیه و افزایش بهای نهاده های تولید افزایش می یابد.

از سوی دیگر هزینه های اجرایی ، حقوق و دستمزد در روزهای پایانی سال رشد داشته که تجمیع تمامی این موارد به ورود تورم تولیدکننده به یک فاز افزایشی جدید خبر می دهد.  با توجه به موارد فوق برای اسفندماه شاخص تورم تولیدکننده قطعاً به نسبت بهمن ماه افزایش می یابد ولی به سطوح اذرماه نخواهد رسید. تمامی این موارد افزایش سریع و مجدد تورم مصرف کننده را هشدار می دهد.

شاخص های تورم تولیدکننده در سال جاری در آمارهای بانک مرکزی

تورم تولیدکننده ماهیانه

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده یکساله

شاخص هزینه تولید

بازه زمانی

0.23

3.49

216.3

فروردین 95

0.60

3.08

217.6

اردیبهشت 95

0.28

1.63

218.2

خرداد 95

0.87

2.71

220.1

تیر 95

0.73

2.59

221.7

مرداد 95

0.81

3.71

223.5

شهریور 95

0.45

3.94

224.5

مهر 95

0.94

4.91

226.6

آبان 95

1.99

6.84

231.1

آذر 95

0.95

8.51

233.3

دی 95

0.21

8.95

233.8

بهمن 95

کد خبر 18826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =