جهش قیمتی طلای خاکستری درگیر و دار رقابت های منفی تولیدکنندگان

اگر رقابت های منفی قیمتی در بازار سیمان نبود می توانستیم روی افزایش قیمت این محصول راحت تر تصمیم گیری کنیم اما فعلا قیمت ها بر مبنای قیمت های سال ۹۳ تعیین می شود

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص سیمان و بهبود شرایط سهام این کالا در بازار سرمایه گفت: به باور من علت این پیشرفت و بهبود، رشد سود دهی بنگاهای تولیدی است.

عبدالرضا شیخان در ادامه به حرکت تولید کنندگان در چارچوبی که انجمن تولید کنندگان سیمان مشخص کرده اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان در این چارچوب، بر اساس نیاز بازار تولید می کنند و محصول تولیدی خود را تحویل می دهند.

وی افزود: به این ترتیب عرضه و تقاضا در بازار به تعادل رسیده و این تعادل سبب می شود کسانی که محصول خود را با تخفیف می فروختند، این تخفیفات را برداشته و با قیمت مشخص و عرف بازار محصولات خود را عرضه کنند.

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان می گوید: در پی این داستان EPS ( در آمد هر سهم) شرکت های تولیدی بالا رفته و تاثیر این جریان افزایش می یابد.

وی در ادامه در خصوص افزایش نرخ رسمی سیمان می گوید: افزایش نرخ سیمان در دستور کار انجمن است اما هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

عبدالرضا شیخان در خصوص عدم قطعیت این موضوع می گوید: ما گزارش هایی را از حسابرسان مرتبط با بورس درخواست کردیم و برای درآوردن قیمت منطقی به دنبال مستندات صحیح و بررسی این مستندات هستیم. وی در ادامه می گوید: نکته لازم به ذکر این است که با افزایش عوامل منطقی تولید، قیمت ها همان قیمت های مصوبه سال 93 است و اصرار ما بر این است که واحد های تولیدی ما بر اساس همان قیمت ها و بدون تحفیف کالای تولیدی خود را بفروشند.

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان می گوید: علت هم این است که طی سال های اخیر رکودی عمیق گریبانگیر بخش ساختمان کشور شده است و شرکت ها برای نجات بنگاههای تولیدی خود روی قیمت های سال 93 هم تخفیف می دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: با این وجود تمام سعی ما بر این است که به قیمت منطقی برای به تعادل بازار این کالا دست یابیم.

رﺋﯿﺲ ﻫﯿﺎت ﻣﺪﯾﺮه اﻧﺠﻤﻦ ﺻﻨﻔﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﺻﻨﻌﺖ ﺳﯿﻤﺎن نیز با اشاره به آخرین وضعیت تصمیم‌گیری برای واقعی‌سازی قیمت سیمان براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیات دولت که تاکنون در پیچ‌وتاب تنظیم بازار افزایش قیمت این محصول به سر می‌برد، عنوان کرد: مطالعات لازم و گزارشات مالی برای افزایش قیمت سیمان انجام شده است اما تا زمانی که در بازار سیمان رقابت منفی وجود داشته باشد نمی‌شود قیمت را افزایش داد و آن را به نرخ مصوب رساند.

اتابک ضمن بیان این‌که حذف تخفیف‌های فروش سیمان به واقعی‌تر شدن این محصول کمک کرد، هشدار داد که ممکن است مجددا این تخفیف‌ها در بازار برگردد.

وی اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان تا تابستان تحمل کنند و قیمت‌ها را در سطح مصوب نگه دارند و به تخفیف‌ها برنگردند، می‌شود امیدوار بود که فرآیند واقعی‌سازی قیمت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

پول خرید ۲ میلیون تن سیمان وزارت راه نقد است

اتابک در ادامه با اشاره به قراردادهایی که از سال گذشته برای تحریک تقاضا و بهبود تولید سیمان با وزارت راه‌ و شهرسازی منعقد شد، گفت: سال گذشته قرار بود که وزارت راه و شهرسازی یک میلیون تن سیمان را برای پروژه‌های عمرانی بخرد و امسال نیز قرارداد دیگری با رقم دو میلیون تن خرید سیمان توسط این وزارتخانه با انجمن تولیدکنندگان سیمان منعقد شد که این قراردادها حاصل جلسه‌ای بود که با حضور معاون اول رییس جمهور کمیته‌ای ویژه برای بهبود اوضاع تولید سیمان در راستای اقتصاد مقاومتی تشکیل شد.

رﺋﯿﺲ ﻫﯿﺎت ﻣﺪﯾﺮه اﻧﺠﻤﻦ ﺻﻨﻔﯽ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﺻﻨﻌﺖ ﺳﯿﻤﺎن افزود: قرار بر این بود که پروژه‌های عمرانی سیمان مورد نظر خود را از نزدیک‌ترین واحد تولیدکننده سیمان تامین کنند که هم‌اکنون نیز برخی واحدها در حال تامین تقاضاهایی هستند که از جانب پروژه‌های عمرانی مطرح می‌شوند هستند ولی با این حال هنوز سقف یک میلیون تن سال گذشته پر نشده است.

اتابک با ابراز امیدواری نسبت به این‌که دو میلیون تن سیمان مصوب برای امسال به‌طور کامل خریداری خواهد شد، ادامه داد: گرچه بعید است که تمام دو میلیون تن مصوب تا پایان سال خریداری شود، اما با توجه به آنکه بودجه لازم برای خریداری آن از جانب سازمان برنامه و بودجه برای بانک مسکن مصوب شده و تامین خواهد شد می‌توان گفت که پول این میزان سیمان نقد است. در حالی که رقم یک میلیون تنی که سال گذشته قرار بود از جانب وزارت راه و شهرسازی خریداری شود پرداخت آن نقد نبود و قرار شده ۲۵ درصد از مبلغ مورد نظر تامین شود و مابقی آن در یک مدت ۱.۵ ساله به تولیدکنندگان پرداخت شود

 

کد خبر 18870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =