کمیته ناظر بازار بدهی تشکیل شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از مصوبه‌ای برای ایجاد کمیته ناطر بر بازار بدهی خبر داد و گفت: سقف انتشار اوراق بدهی در سال آینده ٣٤٥٠٠ میلیارد تومان شد

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم رونمایی از تالار معاملاتی پسته گفت: یکی از دغدغه های کشاورزی تامین مالی خرید و فروش است که در مورد محصول پسته موضوع متفاوت است، به نحوی که صادرات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که تعیین قیمتی که بتواند شرایط را در بازار جهانی مورد رقابت قرار دهد بسیار مهم است.  

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معاملات نقدی پسته به زودی آغاز خواهد شد و در کنار آن ابزارهای مالی می تواند در راستای توانمندی اقتصاد کشاورزی باشد. وی رقیب اصلی ایران در حوزه پسته را امریکا دانست و گفت: کیفیت پسته ایرانی بسیار بالا است اما ما هم باید سطح زیرکشت و میزان بهره وری برداشت را افزایش دهیم. در عین حال امیدواریم سال آینده تولید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: خوشحالیم در بازار سرمایه ایران، عمق بازار در حال افزایش است و ما در برنامه ششم توسعه، توجه ویژه به بازار سرمایه صورت داده ایم و امروز خوشحالیم در مواد و احکام زیادی حوزه عمل بازار سرمایه را بسیار گسترش داده ایم. وی افزود: در طول یکسال گذشته ۱۴ شرکت بین المللی در حال همکاری با بورس انرژی هستند اما ما از وزارت نفت خواسته ایم بورس نفت را راه اندازی کنیم.

پورابراهیمی گفت: ظرفیتهای برنامه ششم به خوبی می تواند رونق بازار سرمایه را به دنبال داشته باشد. همچنین در حوزه بازار سرمایه بازار بدهی است که باید تامین مالی بخش خصوصی را انجام دهد ولی ۹۰درصد تامین مالی تاکنون در حوزه بخش دولتی بوده است که باید بر روی آن نظارت باشد. وی با اشاره به مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: امروز شاهد عدم انضباط در بازار بدهی هستیم و تامین مالی در نرخ ٢٥ درصدی بازار بدهی، مصوبات شورای پول و اعتبار را زیر سوال می برد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ظرفیت های برنامه ششم توسعه می تواند رونق بازار سرمایه را در کشور به دنبال داشته باشد.
به گفته وی، یکی از موضوع های مهم مطرح در بازار سرمایه، بازار بدهی است که به تامین مالی بخش خصوصی کمک می کند. پور ابراهیمی، نبود نظارت های لازم را عامل بروز شرایط یاد شده، ذکر کرد و گفت :اکنون شاهد تامین مالی با نرخ های سود 23 تا 25 درصد در بازار سرمایه هستیم.
وی اضافه کرد: مجموع سود خالص شرکت های بورسی و فرابورسی در مقایسه با پارسال 40 هزار میلیارد ریال کاهش داشته و هزینه مالی شرکت های بورسی و فرابورسی (بجز بانک ها) نیز با 20 هزار میلیارد ریال افزایش روبرو شده که ناشی از وجود بی انضباطی است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: روز گذشته با اتخاذ تصمیمی در مجلس مقرر شد، انجام فعالیت در بازار بدهی با حضور کمیته ای ناظر متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه و یک نفر به عنوان ناظر از کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گیرد تا در خصوص سقف انتشار اوراق بدهی، زمان انتشار و ... به تصمیم گیری بپردازند. پور ابراهیمی تصریح کرد: سقف انتشار اوراق بدهی برای سال آینده مبلغ 345 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.
 

کد خبر 18926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =