لزوم حرکت دوسویه تجارت-سرمایه گذاری

خزاعی معتقد است تعامل با دنیا از طریق سرمایه گذاری خارجی لازم و ضروری است حتی اگر ما نیاز به این منابع هم نداشته باشیم در حوزه همکاریهای مشترک اقتصادی نیازمند توسعه هستیم بر این اصل در سند چشم‌انداز و هم سند اقتصاد مقاومتی تاکید شده است

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران در مورد اهمیت سرمایه گذاری برای کشور گفت: تعامل با دنیا از طریق سرمایه گذاری خارجی لازم و ضروری است حتی اگر ما نیاز به این منابع هم نداشته باشیم در حوزه همکاریهای مشترک اقتصادی نیازمند توسعه هستیم  بر  این اصل در سند چشم‌انداز و هم سند اقتصاد مقاومتی تاکید شده است.

محمد خزاعی افزود: از دی‌ماه سال 94 مصوب سرمایه‌گذاری خارجی سازمان 13 میلیارد و 190 میلیون دلار بود که رقمی را که بانک مرکزی و گمرک تا روز گذشته به سازمان اعلام کرده و ما در سازمان سرمایه‌گذاری، آن را ثبت کرده‌ایم، کمتر از رقم واقعی سرمایه‌گذاری بوده است.

وی اذعان داشت : آنچه که از طریق بانک مرکزی و گمرک به سازمان سرمایه‌گذاری اعلام شده، از ورود ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری که ما به ثبت رسانده‌ایم، حدود یک میلیارد و 80 میلیون دلار بوده است، اما آنچه که در بیرون اتفاق افتاده و اسناد هنوز توسط بانک مرکزی و گمرک به ما داده نشده، بیشتر است. این ارقام مصوب، غیر از سرمایه‌گذاری نفت، گاز و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مناطق آزاد و بورس کشور است و اطلاعاتی که تا پایان سال 95 به ما داده شود، طبیعتاً ارقام مذکور را زیر و رو می‌کند.

خزاعی با اشاره به اینکه مقدار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده آرام آرام وارد کشور می‌شود گفت: تاکنون تعدادی از آنها از جمله نیروگاه همدان به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه ریشه و اساس سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری داخلی است گفت: سرمایه‌گذاری داخلی هم فاقد رتبه‌بندی در کشور است و بخش‌های مختلف تشکیلاتی برای آن درنظر گرفته نشده است.

خزاعی بیان داشت: اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران می‌توانند در امر سرمایه‌گذاری خارجی به ما کمک کنند. گاهی اوقات حرکت از سمت تجارت به سمت سرمایه‌گذاری لازم است و فقط نباید این گونه باشد که تجارت کنیم، بلکه می‌توان با سرمایه‌گذاری، تولید را به سمت داخل سوق داد. ایجاد اتاق سرمایه‌گذاری در کشور و زیر و رو کردن سازمان سرمایه‌گذاری از اساسنامه گرفته تا سایر موارد، از جمله مقولاتی است که در امر سرمایه‌گذاری خارجی باید به آن توجه شود.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ‌گفت: بودجه برای سرمایه گذاری خارجی کم است با این بودجه و تعداد افراد، پرداختن به مقوله سرمایه‌گذاری خارجی مانند یک شوخی است، در حالی که در کشورهای مختلف، امکانات وسیعی را به سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص می‌دهند و نتیجه این هزینه کردنها در جذب سرمایه گذاریهای عمده مشهود است. رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران افزود: کلید و موتور موفقیت در مقوله سرمایه‌گذاری خارجی، بخش خصوصی است و بخش دولتی در این راستا فقط می‌تواند کمک کننده باشد.

وی بیان داشت: اعتقاد من بر این است که مسئولیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی را یک فرد باید از بخش خصوصی برعهده بگیرد. وی با اشاره به بودجه 2 میلیارد و 400 میلیون تومانی اتاق تهران در امر سرمایه‌گذاری برای سال 96 گفت: از بودجه‌ای که اتاق برای این منظور مصوب کرد، خوشحال و متأسف شدم.

معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: اختصاص بودجه با چنین مبلغی توسط بخش خصوصی خوشحال‌کننده است ، اما متأسف هستم، از اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران که براساس قانون مصوب مجلس، مسئول سرمایه‌گذاری خارجی است، مبلغ بودجه‌اش در سال 93 برابر با همین رقم بود در حالیکه می بایست خیلی بیشتر هزینه کند. وی از ارتقای بودجه این سازمان به 8 میلیارد و 300 میلیون تومان در سال  خبر داد و گفت: این هزینه برای امری به این مهمی ناچیز است و کفاف امور جاری را هم نمی دهد  و رقم اندکی از آن به امر سرمایه گذاری خارجی تخصیص می یابد.

 

کد خبر 18941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =