رونق صادرات از مسیر تولید داخلی می گذرد

فروتن: در امر صادرات در افق آینده باید همگام با اصلاحات فضای کسب‌وکار داخلی، به سمت افزایش رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی بود

شعبان فروتن در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به اینکه دولت در سال 95 اقدامات موثری داشته است، گفت: با این وجود برخی از مسایل مانند موضوعات حوزه تجارت خارجی همچنان مغفول مانده است و دولت در این زمینه ها عملکرد موفقی را از آن خود نکرده است.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات مهمی که در حوزه تجارت خارجی می توان به آن اشاره کرد تعامل ایران با کشورهای دیگر، عدم حضور در بازارهای جهانی، بی کیفیت بودن محصولات و همچنین عدم رقابت محصولات تولیدی است که از چالش های اساسی اقتصاد ایران به شمار می آیند.

وی اضافه کرد: معتقدم در اقتصاد متکی بر بازار، تولیدکننده ها همواره به‌منظور جذب مشتری بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند و ازاین‌رو دائماً رفتارهای یکدیگر را زیر نظر گرفته و استراتژی‌های متنوعی برای کسب موفقیت اتخاذ می‌کنند. بنابراین رقابت موجب می‌شود تا تولیدکننده ها به بهترین شکل عمل کنند؛ کالاهایی را با بهترین کیفیت تولید کنند و خدماتی را با پایین‌ترین هزینه ارائه دهند.

فروتن وضعیت تجاری ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگرچه بر اساس آمار و ارقام وضعیت تجارت خارجی روند افزایشی داشته، اما این میزان کافی نبوده است و زمینه‌های رشد و توسعه مناسب بخش های مختلف را فراهم نکرده است.

وی افزود: به بیان دیگر مسیر برای اهداف کشور ازجمله برقراری ارتباط با بازارهای جهانی و در اختیار گرفتن این بازارها را میسر نشده و از سوی دیگر همچنان کالاهای تولید داخل از مزیت نسبی لازم برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار نیستند.

فروتن برای توضیح این مطلب ادامه داد: ایران نسبت به سایر کشورها که در بازارها حضور دارند موقعیت بهتری دارد اما همچنان در رده های پایین به سر می برد. به عنوان مثال کشور عراق که در همسایگی ایران به سر می برد از مزیت فراوانی برای ورود و حضور کالاهای ایرانی برخوردار است اما متاسفانه در امر صادرات به این کشور ما در ردیف سوم یا چهارم قرار داریم.

وی ادامه داد: در واقع ایران در موضوعات بازرگانی، صادرات و تولید از دیگر کشورها عقب تر است. معتقدم کشور ما از ظرفیت و توانایی های مطلوبی برخوردار است که باید بیش از پیش فعالیت خود را پر رنگ و از سیاست های اقتصادی مناسب تری استفاده کند.

به گفته نایب رییس اتاق ایران و عراق در امر صادرات در افق آینده باید همگام با اصلاحات فضای کسب‌وکار داخلی، به سمت افزایش رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی بود. در همین راستا پیشنهاد می‌شود اولویت‌بندی مقاصد صادراتی ابتدا از کشورهای همسایه خصوصاً عراق، افغانستان و پاکستان شروع شود و پس از نفوذ به این بازارها و انجام مطالعات بازار و کسب تجربه از نحوه تعامل با سایر رقبا، به فکر نفوذ به بازارهای کشورهای دیگر بود.

فروتن با تاکید بر اینکه نگرش به بخش خصوصی باید تغییر کند، ادامه داد: نگرشی که در بخش دولتی و حاکمیتی وجود دارد باید اصلاح شود و کار‌ها باید به دست بخش خصوصی سپرده شود. در واقع نگرش ما نسبت به بخش خصوصی باید یک نگرش اقتصادی باشد تا به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است این امر در دولت یازدهم به مراتب بهتر از دولت های قبل بوده است اما کافی نیست.

نایب رییس اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه در سال 96 باید درصدد رفع مشکلات موجود باشیم، توصیه کرد: حمایت از صادرات و تولید همچنان باید در اولویت اول دولت قرار گیرد. چرا که این مقوله از اهمیت فراوانی برای کشور برخوردار است.

به گفته وی اعطای مشوق های صادراتی برای تولید و صادرات و همچنین یارانه تولید از اهم موضوعات دولت است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فروتن اضافه کرد: معتقدم دولت مستقیما مشوق های صادراتی را در اختیار تولید کننده قرار دهد. چرا که در پی این امر تولیدکننده می تواند محصولات تولیدی خود را با قیمت ارزان تری به فروش برساند. به عنوان مثال اگر دولت مشوق ها را مستقیما در اختیار کشاورز قرار دهد، کشاورز نیز می تواند محصولات خود را باقیمت نازلتری عرضه کند.

 

کد خبر 19997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =