جهش بلند روابط اقتصادی ایران و روسیه

با انعقاد قراردادهای جدید بین تهران و مسکو که قرار است حجم روابط دوجانبه دو کشور را به ۱۰ میلیارد دلار برساند افق روشنی در اقتصاد ایران به وجود خواهد آمد

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز گذشته در گزارشی به بررسی ابعاد تصمیمات تهران و مسکو برای قرارداد 10 میلیارد دلاری پرداخت که روز 13 مارچ در دیدار وزیر ارتباطات ایران و وزیر انرژی روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز این قرارداد که تا پیش از سفر رییس جمهور کشورمان به مسکو قرار است نهایی شود به تبیین نقشه راه همکاری های مشترک صنعتی و تجاری بین دو کشور در 5 سال آینده می پردازد.

الکساندر نواک با اشاره به این که در این زمینه برنامه های دو کشور برای همکاری های همه جانبه و توسعه همکاری ها در زمینه های سوخت، انرژی و صنعتی و ... ادامه می یابد ارزش همکاری های جدید تجاری را 10 میلیارد دلار عنوان کرده است. نواک در این رابطه اعلام کرده است که دو قرارداد پیش نویس توافق همکاری بین دو شرکت زاروبژنفت و روس ژئولوژی با شرکت های ایرانی در سفر پیش روی روحانی به مسکو به امضا خواهند رسید.

کارشناسان می گویند رفع تحریم های غرب علیه ایران توانسته موقعیت های مناسبی را برای تهران در زمینه روابط همکاری با قدرت های بزرگ دنیا و شرکای قدیمی ایران فراهم آورده و در این مسیر روسیه در تلاش است تا از موقعیت های به وجود آمده حداکثر استفاده را ببرد و در این مسیر تسهیلات تجاری مسکو برای تهران موید این موضوع است که این کشور در تلاش است علاوه بر آن که در زمینه صنعتی و سرمایه گذاری شرایط مساعدی را ایجاد کند در حوزه تجارت خارجی نیز تسهیلاتی را برای تجار دو کشور فراهم سازد.

در این راستا یک کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با اسپوتنیک نیوز روسیه با اشاره به این که با رفع تحریم ها شرایط برای روابط اقتصادی  و تجاری بین دو کشور فراهم شده است می گوید در شرایط فعلی همه چیز سریعتر از گذشته تغییر خواهد کرد و با توجه به افت فشار تحریم ها در زمینه های فن آوری و صنعتی این پیشرفت ها با سرعت های بالاتری محقق خواهد شد. این در شرایطی است که هرنوع رابطه همکاری شرکت های روسی و ایرانی در زمان تحریم ها به بروز مشکلات بین المللی برای شرکت های روسی با سایر کشورهای اروپایی منتهی می شد که این مشکل در حال حاضر وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است دو کشور با رفع تحریم ها گام های جدی تری را در زمینه اقتصادی بردارند.

در این بین یکی از حوزه های مهم اقتصادی که دو کشور بر آن تأکید دارند بهبود سیستم حمل و نقل، انرژی و ترافیک است که در این زمینه نیز قراردادهایی در شرف امضا است. روز سه شنبه مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه با ابراز امیدواری به ایجاد یک منطقه ازاد تجاری بین ایران و منطقه اوراسیا تقویت روابط اقتصادی کشورمان و این منطقه را پیش بینی کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از اسپوتنیک نیوز حجم معاملات تجارت خارجی ایران و روسیه در سال گذشته میلادی در حدود 80 درصد رشد کرده و به 2 میلیارد دلار رسیده است. البته بیشتر این مبادلات به صادرات روسیه به ایران مربوط است و ایران صادرات چندان قابل توجهی به این کشور ندارد. سنایی در این باره با اشاره به رشد تجارت خارجی دو کشور این رشد را بالاترین رشد روابط تجاری در مقایسه با سایر کشورها می داند که به طور مشخص در حوزه های انرژی، دفاع و کشاورزی ایجاد شده است.

روابط اقتصادی ایران و روسیه از سال 2009 به بعد تا قبل از سال 2016 به شدت آسیب دیده بود با وجود اینکه تا سال 2008 مبادلات اقتصادی دو کشور حدود 4 میلیارد دلار بوده این روابط به تدریج کاهش یافته و در سال های 2012 و 2013 به یک میلیارد دلار رسید. البته از سال 2014 جهش کوچکی مشاهده شده و سطح مبادلات دو کشور به حدود 1.5 میلیارد دلار افزایش یافت.

وجود مشکلات زیربنایی موجود در زمینه تجارت دو کشور، پاره ای مشکلات اقتصادی نیز موجب گردیده که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از حد مشخصی فراتر نرود. بعبارت دیگر دو کشور مکمل اقتصادی یکدیگر نبوده و همین موضوع سبب شده است که ظرفیت های اقتصادی ایران و روسیه از گستردگی چندانی برخوردار نباشد. این در حالی است که حتی تحریم روابط دو کشور روسیه و ترکیه نیز نتوانست تغییر جدی در روابط کشور ما با این کشور ایجاد کند و متأسفانه فرصت مهمی در سال گذشته میلادی از دست تجار ایرانی رفت.

به طور کلی سه دسته عوامل شامل سیاست های تعرفه ای روسیه، سیاست های ارزی دو کشور و نیز ضعف های لجستیک و پشتیبانی ایران از صادرات محصولات، را می توان از موانع عدم توفیق صادرات محصولات ایران از جمله محصولات کشاورزی به روسیه دانست.

روسیه در سال 2012 به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده است و لذا واردات این کشور از اعضای این سازمان، بسیار پایین است. با این حال سیاست های تبعیض آمیز این کشور علیه واردات برخی کالا ها مانند کشمش، سیب و زعفران منجر به عدم کسب سهم قابل قبول ایران در بازار های این کشور شده است. تبعیضی که البته در مورد برخی کالا ها ازجمله کشمش در نتیجه مذاکرات با کشور های عضو اوراسیا از بین رفته است با این حال در مورد بسیاری از کالا های کشاورزی تبعیض خاصی در واردات از ایران اعمال نشده است و ضعف در صادرات چنین کالاهایی، دلیل دیگری دارد .

کد خبر 20022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =