ریشه یابی مشکل کهن اقتصاد ایران

سید رضی آقامیری با بیان اینکه عدم توسعه رشد صادرات غیرنفتی ربطی به تحریم‌ها و برجام ندارد، گفت: بی‌توجهی به صادرات غیرنفتی مشکل کهن اقتصاد ایران است که عزم جدی در دولت‌ها برای حل آن مشاهده نمی‌شود

سیدرضی آقامیری رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در اقتصاد ایران وجود دارد، کهن است، گفت: نگاه به مسئله تحریم‌ها و شرایط قبل از اجرای برجام نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلاتی که در زمینه صادرات وجود دارد، مرتبط به تحریم‌ها نبوده، بلکه برجام به نوعی پوشش است، تا عدم قابلیت خودمان را در برخی مسائل کشور بیان کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مشکلاتی که در زمینه صادرات و به خصوص صادرات غیرنفتی وجود دارد، از گذشته وجود داشته افزود: کاهش نرخ بیکاری، کاهش نرخ تورم، عدم وابستگی به نفت، خروج از اقتصاد تک محصولی و گسترش روابط تجاری همه جزء مواردی است که صادرات غیرنفتی می‌تواند برای کشور به ارمغان آورد و برای رسیدن به آن باید یک عزم قوی وجود داشته باشد. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در هیچ یک از دولت‌ها، چه قبل و چه پس از انقلاب چنین عزمی دیده نشده است، گفت: کاهش اتکای اقتصاد بر درآمد نفتی در دولت‌ها مشاهده نمی‌شود. وی با بیان اینکه عدم وابستگی اقتصاد به نفت در برخی دولت‌ها جنبه شعاری داشته است، افزود: در این دولت‌ها، به محض اینکه اقتصاد در شرایط سخت و جاده ناهموار قرار می‌گیرد، باز هم به دامن اقتصاد نفتی پناه می‌برند و فراموش می‌کنند که باید به قابلیت‌ها تکیه کرد.

میری با اشاره به اینکه اگرچه عدم برقراری روابط بانکی با کشورهای مختلف بعد از برجام مشکلاتی را برای صادرات به وجود می‌آورد، گفت: تا زمانی که نتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم، آن اتفاقی که انتظار داریم بعد از برجام برای اقتصاد ایران بیفتد، نمی‌افتد. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دو نرخی بودن ارز مانع سرمایه‌گذاری خارجی است، بیان داشت: همه دولت‌ها قول تک نرخی شدن ارز را می‌دهند، ولی به آن عمل نمی‌کنند، دولت فعلی هم قول تک نرخی کردن ارز را تا پایان سال 95 داد، ولی این اتفاق نیفتاد و فکر نمی‌کنم که تا پایان سال 96 هم این اتفاق بیفتد. وی افزود: واقعی نبودن نرخ ارز یکی از مهمترین مسائلی است که موجب جلوگیری از صادرات غیرنفتی می‌شود و مانع رشد صادرات غیرنفتی است. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه چین برای افزایش صادرات، مانع افزایش ارزش پول ملی‌اش شده است و آمریکا هم برای اینکه صادراتش قدرت داشته باشد، از افزایش نرخ دلار جلوگیری می‌کند، گفت: اما در کشور ما حتی به قیمت عدم رشد توسعه اقتصادی مانع کاهش ارزش پول ملی هستند. 

وی افزود: ما همچنان در سردرگمی برای تعیین نرخ ارز هستیم و در دهه‌های گذشته این موضوع به اقتصاد ایران صدمه زده است. میری با اشاره به یکی از مشکلات سر راه اقتصاد کشور گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی باز هم یکی از مشکلات اقتصادی است که ارتباط به برجام ندارد. 

وی با بیان اینکه دولتی بودن بخش اعظم اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌ها حاصل نشده است، بیان داشت: سال‌هاست که اقتصاد ایران دولتی است و هم‌اکنون هم فقط 20 درصد اقتصاد ایران دست بخش خصوصی است.  رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، افزود: با اقتصاد دولتی به آن اهدافی که کشورهای توسعه یافته به آن رسیده‌اند، نمی‌توان دست یافت.

میری با اشاره به عدم هدف‌گذاری صحیح در صادرات گفت: صادرات غیرنفتی ما به چند کشور از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه متمرکز شده و اصرار بر تمرکز به آنها داریم در حالی که باید دایره دید صادراتی‌ما را وسعت بخشیم و نباید به این چند کشور تکیه کرد.

 

منبع: فارس

کد خبر 20085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =