۴ ضرورت اقتصاد ایران در سال ۹۶

ابوالفضل شریف معتقد است باید به مبانی اقتصاد مقاومتی برگردیم و در این راستا توسعه صادرات، ثبات قیمت ها، تثبیت نرخ ارز و توسعه اشتغال از ضروریات است

ابوالفضل شریف در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص مهمترین موضوعات اقتصادی که در سال 96 باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، گفت: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی توجه و اجرای کامل اقتصاد مقاومتی است؛ البته در سال 95 اقداماتی انجام شد و همچنین از سوی مسوولین نیز پیگیری هایی صورت گرفت اما کافی نیست.

به گفته وی دغدغه مقام معظم رهبری همچنان دغدغه مسائل اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی است در این راستا مسوولین باید بیش از پیش در فعالیت های خود استمرار داشته باشند تا نتایج مطلوبی حاصل شود و در این مسیر همکاری همه مقامات و مسوولین را خواستار هستیم.

شریف افزود: بحث حمایت از اقتصاد مقاومتی محورهای مختلفی دارد که یکی از موضوعات مهم این بخش، تقویت حوزه صادرات است، در شرایط کنونی اقداماتی در این عرصه صورت گرفته، اما قطعا رضایت بخش نیست و برای تقویت تولید کشور و رونق و پویایی تولید باید بیش از گذشته بر صادرات محصولات اقدام کنیم.

نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه مهمترین بحث اقتصاد مقاومتی توجه به اشتغال و تولید است، تصریح کرد: اشتغال به نوعی به وابسته تولید است و اگر تولیدات داخلی را افزایش دهیم و رقابت پذیری را با توجه به کیفیت محصولات مورد تاکید قرار داد می توان شاهد افزایش اشتغال بود.

به گفته وی بنابراین با افزایش اشتغال رونق کسب و کار بازرگانان را نیز شاهد خواهیم بود و از همه مهمتر در این راستا از نظر فرهنگی و سیاسی ارتباط موثرتری با کشورهای دیگر به ویژه حوزه خلیج فارس انجام می شود؛ از آنجایی که ایران از نظر صادرات موقعیت خوبی دارد اگر ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها برقرار کند متعاقبا به دنبال آن به اقتصاد سیاسی و اجتماعی نیز دست پیدا خواهد کرد؛ به عبارتی ارتباطات اقتصادی و تجاری وسیله تبادل کالا و سیاست های کلی کشور و انتقال فرهنگ به سایر کشورها می شود.

شریف با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری 96 بر روند اقتصادی کشور تأثیرگذار خواهد بود، گفت: انتخابات در وضع کلیه امور اقتصادی، رونق و توسعه اقتصاد بسیار دخیل است.

وی ادامه داد: علاوه بر انتخابات عواملی دیگری بر روند اقتصادی کشور ما دخالت دارند از جمله این عوامل می توان به تثبیت نرخ ارز اشاره کرد. به گفته شریف مهم‌ترين سياستي که این روزها مورد درخواست سرمایه گذار و صادرکننده است، سياست تثبيت نرخ ارز است.

نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اضافه کرد: نرخ ارز یک متغیر کلیدی برای فعالان اقتصادی است. از این رو نوسان این نرخ فارغ از جهت حرکت آن پیامدهای متعددی برای اقتصاد ایران دارد. نوسان ارزی علاوه‌ بر بر هم زدن مبانی معاملات موجب وقفه در فرآیند تجارت در اقتصاد ملی می‌شود.

به گفته وی فعالان اقتصادی در شرایط تغییرات ناهمگون از بازار خارج می‌شوند و قادر به تصمیم‌گیری نیستند؛ بنابراین سیاست مطلوب در شرایط کنونی اولویت ثبات بر نوسان است و سیاستگذاران باید اولویت خود را ثبات قیمت‌ها در بازار قرار دهند. در شرایط ثبات است که تولید شکل می‌گیرد و آینده برای فعالان روشن و قابل پیش‌بینی خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تصریح کرد: خواسته فعالان اقتصادی اطمینان از شرایط موجود و آینده کسب‌و‌کار است. ثبات قیمتی لازمه یک محیط کسب‌و‌کار مطلوب است. در فضایی که دارای نوسان کند و اندک است فعالیت اقتصادی با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد. این نکته مهمی است که باید تمامی تصمیم‌سازان و فعالان اقتصادی در اولویت کاری خود قرار دهند.

شریف افزود: بنابراین هیچ اقتصادی بدون برنامه ریزی جهت صادرات و بازاریابی توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها نخواهد داشت. در واقع باید بستر برای رقابت مهیا باشد تا زمینه های رونق و شکوفایی اقتصادی را فراهم سازد.

وی در خصوص اینکه آیا خلاهای سال 95 در سال 96 از بین می رود، گفت: در سال 95 بسیاری از برنامه های اقتصادی یا ادامه قعالیتهای قبل بود و یا آغازگر یک برنامه جدید، مسلم است که ما تجارب بسیاری به دست آوردیه ایم و می توانیم این تجراب را برای برنامه ریزی سال پیش رو یعنی 96 به کار گیریم. به عناون مثال می توانیم از این تجارب در صدور کالا و رونق اقتصادی کشور بهره گیریم.

نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران درباره دستاوردهای وی درباره برجام در سال جدید گفت: قطعا برجام دستاوردهای خوبی خواهد داشت. اما تصمیم گیرندگان صحنه اقتصاد باید مدت کوتاهی تعلل کنند تا بعد از انتخابات، رییس جمهور مشخص و سیاست ها و برنامه هایش معین شود.

به گفته وی اگر دولت روحانی مجدد در راس امور قرار گیرد مسلما برای اقتصاد مشکلی به وجود نمی آید و خط سیاسی و اقتصادی کشور به منوال گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد مسیر اقتصادی کشور تغییر خواهد کرد.

شریف در پایان با اشاره به اینکه امیدی به رونق پایدار وجود دارد، گفت: سعی تمامی مسوولین و مقامات باید بر این باشد که برنامه ها و سیاست های دولت از جمله برنامه اقتصاد کقاومتی به نحوه احسن انجام شود و در این راستا از هر گونه توان و تلاش دریغ نشود تا نتایج مطلوب تری را از خود بر جای گذارند.

کد خبر 20089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =