سنگ های بزرگ در مسیر رشد تولید

عسگر اولادی معتقد است پایین آوردن نرخ سود بانکی از سوی دولت به دلیل خودسر بودن بانکها به شکست انجامید. بانکها بدهکارند و مجبورند سپرده های مردم را جمع کنند تا بتوانند از دین خود خلاص شوند اما همین بهره ای که وعده پرداخت آن را به سپرده گذار می دهند مبدل به بدهی آنها در سالهای آتی می شود.

کم‌رمق‌شدن حرکت اقتصاد ایران در سال های گذشته منجر به بیکاری فزاینده ای شده که در مسیر بحرانی شدن پیش می رود. تصمیمات دولت ها نیز در زمینه اشتغالزایی باعث تاثیر ملموسی در این زمینه نشده هرچند انتظار می رفت رشد اقتصادی که شاهد آن بودیم در نرخ بیکاری نیز تاثیر‌گذار باشد و روند رو به‌رشد آن‌ را متوقف کند اما این اتفاق نیفتاد و سال 1396 در حالی آغاز شد که اشتغال و تولید بعنوان دغدغه های مهم مقام معظم رهبری برای کشور مطرح گردیدند. اگزیم نیوز در گفتگو با فعالین اقتصادی به دنبال راهکارهای دستبابی به اشتغال پایدار و رفع موانع بر سر راه آن است. اسداله عسگر اولادی، فعال اقتصادی با سابقه و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در اینباره در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید: سال 95 یکی از بدترین سالهای اقتصادی کشور بود. در چهار ماهه اول وضع بهتری داشتیم اما در ادامه سیاستهای دولت سرانجام مساعدی نداشت. وی افزود: مشکل بزرگ تولید در کشور سرمایه گذاری است. تولید کننده نیازمند تسهیلات است و و بانکها نقدینگی لازم و البته مناسب را در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی دهند.

 عسگر اولادی گفت: شرایط ورود مواد اولیه نیز برای واحدهای تولیدی به دلیل عدم ثبات نرخ ارز آسان نیست چرا که تولید کننده باید ارز لازم برای خرید را خودش تهیه کند. هرچند ارز دولتی وجود دارد اما به همه داده نمی شود. این مساله خود مانع بزرگی بر سر راه تولید است.

وی خاطر نشان کرد سرمایه گذاریهای جدید برای تولید و اشتغال محدود شده چرا که بانکها سود بسیاری دریافت می کنند در حالیکه تولید در شرایط فعلی 20 درصد هم سود ندارد بنابر این فعال اقتصادی دلیلی برای سرمایه گذاری و تلف کردن وقت خود نمی بیند.

عسگر اولادی موانع ساختاری چون مالیات، ارزش افزوده، تامین اجتماعی و بیمه را سد راه تولید دانست و گفت: تولید کنندگان کم کم از تولید خسته می شوند و کار تولید را متوقف می کنند و اگر پول اضافه داشته باشند به واردات روی می آورند. اشتغال در صورت رونق تولید ایجاد می شود و با وجود این مشکلات انتظار نمی رود که تغییری در وضع موجود رخ بدهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران اذعان داشت پایین آوردن نرخ سود بانکی از سوی دولت به دلیل خودسر بودن بانکها به شکست انجامید. بانکها بدهکارند و مجبورند سپرده های مردم را جمع کنند تا بتوانند از دین خود خلاص شوند اما همین بهره ای که وعده پرداخت آن را به سپرده گذار می دهند مبدل به بدهی آنها در سالهای آتی می شود.

وی افزود: برای کاهش نرخ سود بانکی کشور نیازمند سیاست ساختاری محکم از سوی بانک مرکزی است و من این عزم را در بانک مرکزی نمیبینم.

عسگر اولادی در مورد سیاست های مالیاتی اعمال شده در کشور گفت: مالیات بر درآمد باید پرداخت شود و ما مشکلی با آن نداریم. برخی معافیت های مالیاتی نیز باید حذف شوند در حال حاضر واحدهای بزرگی هستند که  مشمول معافیت های مالیاتی هستند در صورتی که دلیلی بر معافیت مالیاتی وجود ندارد. بحث دیگر مالیات بر ارزش افزوده است. چرا باید در چند مرحله از یک کالا مالیات بر ارزش افزوده کسب شود؟ این منطقی نیست و امیدواریم وزارت دارایی برای سال 96 برنامه ای را تدوین کند که طی آن تنها یکبار مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.

عسگر اولادی افزود: ما در حال حاضر تورم توام با رکود داریم.تورمی که ظاهرن دولت مهار کرده مدیون افزلایش فروش نفت است. در حال حاضر گرانی سر جای خود باقی است. ما  با اینطور حساب و کتاب را در مورد تورم مخالفیم و آن را قبول نداریم چرا که منجر به خروج از رکود نشده است. کاهش تورم وقتی برای اقتصاد کشور مفید است که رکود نداشته باشیم، بیکاری نباشد و این تورم پایین با رکود سنگین در دراز مدت ورشکستگی می‌آورد

وی خاطر نشان کرد که ما قصد نداریم دولت را مورد انتقاد قرار دهیم با توجه به نزدیکی به انتخابات باید به دولت فرصت داد تا ببینیم چه تصمیمی در اینباره خواهد گرفت و چه برنامه هایی را برای رونق تولید دارد

کد خبر 20094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =