تدوین بیانیه پارلمان بخش خصوصی برای تحقق رشد تولید و اشتغال

ابوالفضل روغنی گلپایگانی از تدوین بیانیه ای در مورد اعلام آمادگی اتاق ایران در همفکری و هم افزایی با دولت در حوزه افزایش تولید و اشتغالزایی خبر داد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز از تدوین بیانیه ای در مورد اعلام آمادگی اتاق ایران در همفکری و هم افزایی با دولت در حوزه افزایش تولید و اشتغالزایی خبر داد. مشاور اتاق بازرگانی ایران گفت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در باب اشتغالزایی و رونق تولید و نامگذاری سال 1396 با عنوان« اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در نظر دارد تحت بیانیه ای، آمادگی خود را برای همکاری در برداشتن موانع تولید، گسترش آن و اشتغالزایی تدوین نماید. این بیانیه به زودی منتشر خواهد شد.

روغنی گلپایگانی گفت: طبق بررسی های دقیق و مفصل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد موانع تولید و اشتغال مساله تامین اجتماعی، قانون کار، مالیات بر ارزش افزوده، زنجیره تولید و ارزش، مسئله عدم اجرایی شدن قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار، قانون حمایت از تولید، بحث صادرات و تامین مواد اولیه از عمده ترین مشکلات بخش تولید است.

وی اذعان داشت: رفع موانع رونق تولید، به سرمایه گذاری، حمایت و بسترسازی از سوی دولت و قوای سه گانه نیاز دارد که خود مستلزم حمایت قضایی، وضع قوانین مناسب، رفع قوانین مزاحم و  حمایتهای مالی و معنوی دولت است.

گلپایگانی افزود: از اهم مشکلات حوزه تولید می توان به بهره های بانکی و جریان گردش نقدینگی نا سالم اشاره کرد. راهکارهای پیشنهادی در این زمینه یک طرفه نیستند، بانک هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی و خدماتی در مسیر یافتن راهکار مناسب این مشکل مورد توجه قرار گرفته شده است.

مشاور رئیس اتاق ایران گفت: سرمایه گذاری، حمایت و بسترسازی از سوی دولت و قوای سه گانه لازمه هر حرکت اصلاحی در حوزه اقتصادی و فعالیت بخش خصوصی در گرو همت و اراده در کل نظام است.

روغنی گلپایگانی استمرار رکود در اقتصاد را عامل تشدید ضعف در تولید و اشتغال دانست و گفت: دولت یازدهم نسبت به دولتهای قبل، همراهی بیشتری با بخش خصوصی و فضای کسب و کار داشته است. اما رکود کماکان وجود دارد و مطلوبیتی که موردنظر بوده است در فضای کشور رخ نداده است.

وی در پایان اضافه کرد: بخش اقتصادی در ایران در دهه های متوالی نتوانسته به یک اقتصاد پایدار با نرخ رشد شاخص های افزایشی همراه باشد. با وجود تلاش دولت ها، اقتصاد کشور برپایه فروش نفت استوار است و همچون سایر کشورهای نفت خیز منطقه، اقتصاد رانتی در ایران وجود دارد. درآمدهای آسان نفتی معمولا دولت ها را تنبل می کند و این دولت ها خود را بی نیاز از کار و تلاش بیشتر جهت بالابردن توسعه اقتصادی برپایه تولید داخلی و صادرات محصولات غیرنفتی می بینند. بی تردید همه کارشناسان اقتصادی راز افزایش تولید و به تبع آن اشتغالزایی و رشد اقتصادی را در پررنگ شدن حضور  بخش خصوصی در اقتصاد می دانند.

 

کد خبر 20131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =