بهبود فضای کسب وکار، مهمترین فاکتور خروج اقتصاد از رکود

حمیدیان: در شرایط کنونی هزینه‌های مبادلات در اقتصاد ایران بسیار بالاست که این امر با حرکت به سمت اقتصاد مردمی و خصوصی سازی واقعی می تواند کاهش پیدا کند تا محیط اقتصادی کشور به سمت تولید حقیقی برود. از همین رو اولویت بهبود فضای کسب و کار در صدر برنامه ها قرار خواهد داشت و می تواند یکی از مهمترین فاکتورهای خروج اقتصاد از رکود باشد

محمد صادق حمیدیان جهرمی با اشاره به نامگذاری امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، در خصوص مهمترین موضوعی که در سال 96در بهبود فضای کسب و کار باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، گفت: دو عامل وجود دارد که در حوزه کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ نخست رونق تولید و سپس کاهش هزینه های مبادلات.

وی با تاکید براینکه بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین عوامل در ایجاد رونق اقتصادی کشور است، گفت: بهبود فضای کسب و کار باید به عنوان یکی از اولویت های دولت مدنظر قرار گیرد و همواره تلاش دولت این باشد که فضای مناسبی برای کسب و کار فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کند.

عضو کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران ادامه داد: زمانی که فضای کسب وکار مناسب نیست، هزینه هایی به تولید و فعالیت اقتصادی تحمیل می شود که توجیه اقتصادی پروژه ها را از بین می برد.

به گفته حمیدیان در شرایط کنونی هزینه‌های مبادلات در اقتصاد ایران بسیار بالاست که این امر با حرکت به سمت اقتصاد مردمی و خصوصی سازی واقعی می تواند کاهش پیدا کند تا محیط اقتصادی کشور به سمت تولید حقیقی برود. از همین رو اولویت بهبود فضای کسب و کار در صدر برنامه ها قرار خواهد داشت و می تواند یکی از مهمترین فاکتورهای خروج اقتصاد از رکود باشد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی اقتصاد ما سرلوحه نبودن تولید در صدر همه فعالیت ها است. اگر زمانی تولید سرلوحه همه فعالیت ها قرار گیرد در این زمان است که ما می توانیم به سمت تولید درون زای برون نگر حرکت کنیم و خود را برای رقابت در بازارهای جهانی و حوزه‌های صادراتی آماده کنیم. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی شیراز اضافه کرد: در این بین کاهش هزینه مبادلات پولی – بانکی، هزینه ریزفاکتورهای بیمه، نرخ سود بانکی و ... می تواند بر قدرت رقابت کالاهای تولید داخل بیافزاید.

حمیدیان در خصوص اینکه خلاهای اقتصادی سال 95 در سال 96 برطرف نمی شود، گفت: از آنجاییکه کشور و به ویژه اقتصاد ما فاقد برنامه استراتژیک توسعه بوده و اهداف کمی آن مشخص نشده است بنابراین هر مدیر یا دولتی که روی کار بیاید بر اساس سلیقه خود کشور را اداره می کند.

به گفته عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی شیراز لازمه برطرف شدن خلاهای اقتصادی وجود برنامه استراتژیک توسعه در کشور است. وی با اشاره به اینکه در سال 96 برجام دستاورد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت، ادامه داد: به دلیل اینکه همه دولت های گذشته نسبت به برخی استراتژی ها اهتمام نکردند، برجام دستاورد تازه ای نخواهد داشت.

به گفته عضو کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران پیروی از این رویه موجب شده دولت ها با کاستی رو به رو شوند و این امر حتی با عوض شدن دولت ها هم تغییری نمی کند چرا که هر کدام روش خود را در پیش می گیرند و نسبت به برخی استراتژی ها بی تفاوت هستند.

حمیدیان با اشاره به اینکه دولت در سال 95 نگرش خود را نسبت به بخش خصوصی تغییر داده بود، گفت: بخش دولتی نگرش خود را تغییر داده و عزم لازم جهت کمک بخش خصوصی به دولت به کار گرفته شده است. وی تصریح کرد: در این راستا دولت در توسعه روابط خارجی خود گام های مثبتی برداشت که این امر در بهبود فعالیت های بخش خصوصی نیز اثر بسزایی داشت. البته لازم به ذکر است این اثربخشی زمانی بهتر می شود که از یک برنامه استراتژیک نشات بگیرد.

به گفته حمیدیان بر اساس این برنامه استراتژیک ما می توانیم ابتدا اهداف خود را مشخص کنیم اینکه در کدام بازار هدف، به چه شکلی، با چه سبکی ورود کنیم که حضورمان پایدار باشد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به اینکه امید به رونق پایدار وجود دارد، گفت: این امیدواری وجود دارد که با پیشبرد طرح‌ تولید درون زای برون نگر به رونق پایدار دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر امیدوارم سال 96 سال خوبی برای حوزه اقتصادی کشور باشد.

 

کد خبر 20141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =