قرائت بیانیه بخش خصوصی در حمایت از تولید و اشتغالزایی

در اولین نشست مشترک هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، تعاون و اصناف در سال ۹۶ بیانیه اعلام آمادگی بخش خصوصی برای هم افزایی و همکاری در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای رشد تولید و افزایشَ اشتغال توسط دکتر حسین نقره کار شیرازی مشاور رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران قرائت شد

در اولین نشست مشترک  هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، تعاون و اصناف در سال 96 بیانیه  اعلام آمادگی بخش خصوصی برای هم افزایی و همکاری در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای رشد تولید و افزایشَ اشتغال توسط دکتر حسین نقره کار شیرازی مشاور رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران قرائت شد.

نقره کار شیرازی در این نشست ضمن اشاره به نامگذاری سال 1396 بعنوان سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال گفت: تجریه سایر کشورها در طول تاریخ نشان داده است که کشورهایی که به لحاظ اقتصادی قدرتمند هستند از جهات دیگر نیز  توانمندتر هستند وبا مشکلات کمتری اداره می شوند. این واقعیت نشان می دهد که مقام رهبری به این موضوع واقف هستند و اولویت حل مسائل کشور را به اقتصاد اختصاص داده اند.

وی افزود: بخش خصوصی همه نیروی مادی و فکری خود را برای محقق شدن این مهم به کار خواهد بست. اما محقق شدن این دو هدف الزاماتی را می طلبد که دولت باید آنها را به رسمیت بشناسد. نقره کار گفت: اولین الزام این است که راهبرد تولید و اشتغال باید به گفتمان ملی تبدیل شود و نهادهای مدنی و حاکمیتی در یک درک متقابل و هماهنگ با بخش خصوصی سیاست های تعیین شده را دنبال کنند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: در مسیر دستیابی به رشد تولید و اشتغالزایی با دو دسته از موانع ساختاری و سیاست گذاری مواجهیم. لزوم سیاستهای مناسب و مطالعه شده ضروری است. همچنین دیوانسالاری عظیم موجود در مسیر این اهداف باید برداشته شود.

نقره کار شیرازی گفت: حذف مقررات بازدارنده باید به طور جدی ادامه پیدا کند. تا کنون این هدف به صورت جدی دنبال نشده و مقررات دست و پا گیر همواره سد راه فعالیت های اقتصادی بوده اند. وی با اشاره به نتایج نظرسنجی از فعالان اقتصادی گفت: یکی از موانع بزرگ در مسیر رشد اقتصادی وجود رانت در کشور است حذف ایستگاههای فساد اداری و اقتصادی از پیش شرط های ایجاد یک بازار اقتصادی عادلانه و پر تحرک است.

نقره کار بهبود فضای کسب و کار را زمینه ساز تولید و اشتغالزایی پایدار خواند و گفت: عمده راهکارهای مطرح شده برای بهبود فضای کسب و کار و اصلاح سیستم بانکی و مالی در سالهای اخیر از جمله وظایفی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد. باید به مردم اعتماد کرد و کم کم فضا را برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد باز نمود.

در این نشست علی فاضلی رئیس اتاق اصناف نیز  به ایراد سخنرانی پرداخت. وی به ظرفیت های کشور بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس، بر دشمنان خود پیروز شد و در شرایط فعلی هم می توان بر مشکلات فائق آمد اما شرط آن مردم محور کردن اقتصاد است.تا اقتصاد کشورمردم محور نشود ، صحبت از اقتصاد مقاومتی بی اثر است. قوانین کار، بیمه تامین اجتماعی و مالیات باید در این جهت اصلاح شود. در اجرای قانون مالیات ارزش افزوده نیز در سال های گذشته صداهایی بلند شد اما گوش شنوایی برای اصلاح آن وجود نداشت.

رییس اتاق اصناف ایران به تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون نیز اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه به عنوان صدای بخش غیر دولتی اقتصاد در تدوین  برنامه ششم تلاش بسیاری کرد اما متاسفانه صدای ما شنیده نشد.

فاضلی  مسایل و مشکلاتی که بر سر راه تولید و اشتغال هست را جدا از  از سایر بخش ها ندانست و خاطرنشان کرد رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات چند سال پیش خود، کشور را در شرایط جنگ اقتصادی قلمداد کردند اما باید بررسی شود که به الزامات شرایط جنگ اقتصادی تا چه حد عمل شده است؟ چقدر قوانین و مقررات درجهت تقویت بنگاه ها و کارآفرینان بوده است و چه میزان از مصوبات و دستورالعمل ها در این جهت تصویب و ابلاغ شده است؟

فاضلی ادامه داد: اینکه شنیده می شود در مجموعه اقتصادی کشور فساد وجود دارد، باید گفت که اصلاح آن دست ما نیست. متاسفانه ما در امر سیاست گذاری شریک نیستیم. حضور بخش خصوصی در سیاست گذاریها الزامی است.اتحاد این سه اتاق با نشست هایی که برگزار کرده و پیشنهاداتی که برای اصلاح نظام اقتصادی کشور به مسئولان پیشنهاد کرده ، اندکی منجر به بهبود شده است. با تلاش دست اندرکاران این سه اتاق، بخشی از مشکلات حل شد اما هنوز همه معضلات در حوزه اقتصاد به قوت خود باقی است.

فاضلی ضمن تقدیر از زحمات دولت در سال های اخیر گفت: حلقوم های خارج از کشور و بعضی حلقوم های داخلی، متاسفانه در جهت دلسرد کردن مردم حرکت می کنند و دستاوردهای 37 ساله انقلاب را به استهزاء می گیرند. ما ضمن اینکه انتقادات خود را به گوش مسئولان رساندیم؛ اما میدان را برای رقیب خالی نکردیم. خون دهها هزارشهید برای حفظ این انقلاب و نظام ریخته شده و ما نباید با عملکرد خود ناسپاسی کنیم.

وی افزود: اتاق اصناف ایران بار دیگر بیعت مجدد خود را با اتاق بازرگانی ایران اعلام می کند؛ هر چند که این دو اتاق هیچ از هم جدا نبوده و اکنون هم نیستند. ما دست بیعت به یکدیگر داده ایم و اتاق بازرگانی را به عنوان نماینده خود معرفی کرده ایم.

 

کد خبر 20152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =