ترامپ به دنبال بازگرداندن تحریم ها

آمریکا به دنبال بازگرداندن تحریم ها علیه ایران است و قصد دارد با تحریک ایران و با استفاده از حضور کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به این هدف دست یابد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری The National حمله ایالات متحده به سوریه یکی از اقداماتی بود که با روی کار آمدن ترامپ به ریاست جمهوری این کشور توانست باعث خوشحالی شرکای اقتصادی و سیاسی آمریکا در منطقه خلیج فارس شود. این پایگاه خبری در تحلیل خود می گوید کشورهای عرب منطقه با این اقدام سعی کردند خوش خدمتی خود به کشورهای آمریکایی را اثبات کرده و از طرفی با این روش برای ایران پیغام بفرستند. کارشناسان اما از ورای مسایل دیپلماتیک معتقدند این اقدام به دلیل اثری که می تواند بر قیمت نفت داشته باشد مایه خوشحالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش اگزیم نیوز با حمله هوایی موشک های آمریکایی به یک پایگاه نظامی در سوریه در روز پنجشنبه قیمت نفت در اولین روز با 2 درصد رشد مواجه شد و تا پایان هفته این روند ادامه یافت. البته سرعت رشد قیمت نفت به سرعت کند شد که دلیل این امر نیز بی تأثیر بودن نفت سوریه بر بازار جهانی نفت اعلام شده است.

به عقیده کارشناسان در صورتی که این تنش ادامه داشته باشد می تواند به دلیل ریسک های ژئوپلیتیک منطقه ای به افزایش قیمت نفت منجر شود که این موضوع همان چیزی است که ظاهرا اعراب منطقه از آن استقبال می کنند. در این بین ورود نخست وزیر انگلیس به عربستان و معامله سلاح با این کشور عربی یکی دیگر از نشانه های مسلح شدن کشورهای عرب منطقه است که می تواند گمانه زنی ها مبنی بر برخی تصمیمات خطرناک در منطقه را تشدید کند.

به هر حال آنچه مسلم است از قبل حمله آمریکا به سوریه در مدت اخیر کلاهی برای اعراب منطقه بافته نشده است. با این حال بعد از حمله نظامی آمریکا ملک سلمان پادشاه عربستان در گفتگویی تلفنی با ترامپ از وی حمایت کرد و این موضوع در مورد کشورهای امارات، کویت و بحرین نیز اتفاق افتاده است.

در این بین رویترز نیز درگزارشی با اشاره به دو موضوع می گوید ایران در موضوع اخیر از جایگاه مهمی برخوردار است. به گزارش رویترز با رفع تحریم های بین المللی ایران، کشورما عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را به شدت افزایش داده است به طوریکه به رغم قیمت پایین نفت در بازارهای جهانی در حال حاضر میزان تولید نفت ایران در حدود 3.8 میلیون بشکه در روز بوده که بدون لزوم توجه به تصمیمات اوپک در حال افزایش است. کشورهای عضو اوپک در تازه ترین نشست خود تصمیم گرفت تا 1.5 میلیون بشکه میزان تولید نفت را کاهش دهند اما ایران از این قاعده مستثنی شد و همین مسأله شرایط مناسبی را برای توسعه تولید و صادرات در اختیار ما قرار داده است.

بلومبرگ در این زمینه از فروش یک میلیون و 650 هزار بشکه ای نفت خام ایران در بازارهای جهانی در ماه فوریه خبر داده است که نشان می دهد کشور ما در این مسیر توانسته تحریم ها را پشت سر بگذارد و در حدود 70 درصد میزان صادرات خود را در مقایسه با پیش از تحریم ها افزایش دهد. با این حال رویترز در تحلیل اخیر خود با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران حمایت ایران از سوریه را به نوعی بهانه آمریکا برای تحریم های جدید در حوزه های صادرات، محدودیت شرکت های نفتی و صادرات نفت خام دانسته و معتقد است آمریکا ممکن است در این مسیر گام های تازه ای بردارد. بر اساس این گزارش این اقدام آمریکا می تواند با کاهش سهم کشورهای مهم طرف تجاری ایران از جمله چین، هند و کره جنوبی آغاز شده و بعد از آن با ورود عربستان به بازار نفت از کاهش موجودی در بازار جلوگیری کند.

با این حال این گزارش می افزاید البته ابزارهای ایران نیز کم نیستند به عنوان مثال تسلط ایران بر تنگه هرمز یکی از مهمترین آبراه های عبور نفت خام منطقه خلیج فارس یکی از فرصت های ایران در منطقه است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به تنگه هرمز به عنوان یک ابزار سیاسی نگاه نمی کند.

این گزارش در انتها می افزاید تنش ها در خاورمیانه در حال افزایش است اما این موضوع اثری بر قیمت نفت نخواهد داشت.  در این بین اما نگاهی به وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران که روزهای اخیر اخبار آن منتشر شد نشان می دهد این کشور به دنبال جنگ اقتصادی با تهران است. ترامپ که از ابتدای اعلام کاندیداتوری خود مبارزه با ایران و نادیده گرفتن توافق هسته ای را در دستور کار خود قرار داده است تلاش می کند بار دیگر ایران را به انزوای اقتصادی و سیاسی بکشاند.

کارشناسان سیاسی معتقدند این اقدام به چند دلیل موفقیت آمیز نخواهد بود؛ نخست آن که ایران حسن نیت خود را به جامعه جهانی اثبات کرده و هر نوع بدقولی از سمت طرف های مذاکره کننده افکار عمومی را متوجه آنها خواهد کرد. دوم این که کشورهای اروپایی طرف مذاکره به شدت به ارتباط با ایران و پایبندی به توافق هسته ای علاقمند بوده و به راحتی حاضر نیستند از این توافق چشم پوشی کنند و در نهایت آن که منافع ناشی از توافق با ایران به مراتب از مضرات آن بیشتر بوده و هست لذا حاضر نیستند شرایط را برعکس کرده و زیان ناشی از تحریم را به جامعه جهانی تزریق کنند. بر این اساس باید گفت شرایط دوگانه ای در جامعه جهانی ایجاد خواهد شد که می تواند بیش از آن که ایران را تحت الشعاع قرار دهد باعث اختلاف بین قدرت های بزرگ غربی شود.  

 

 

کد خبر 20154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =