ترس جامعه جهانی از سیاست های تجاری ترامپ

روسای صندوق های بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه روز گذشته در بیانیه ای مشترک بر دفاع از تجارت آزاد در برابر حمایت های پیش رونده و رو به گسترش برخی کشورها از جمله ایالات متحده تأکید کردند

روسای صندوق های بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه روز گذشته در بیانیه ای مشترک بر دفاع از تجارت آزاد در برابر حمایت های پیش رونده و رو به گسترش برخی کشورها از جمله ایالات متحده تأکید کردند. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه سازمان تجارت جهانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشستی که به این منظور برگزار شده بود تأکید کرد که آمار و ارقام رشد تجارت ناامیدکننده و خطر افزایش حمایت های تجاری نیز افزایش یافته است و این موضوعات نگرانی هایی را برای جامعه تجارت جهانی ایجاد کرده است.

این در شرایطی است که سازمان تجارت جهانی اخیرا پیش بینی کرده است که تجارت جهانی در سال جاری احتمالا رقمی بین 1.8 تا 3.1 درصد رشد خواهد کرد و نگرانی ها برای سیاست های تجاری آمریکا تازه آغاز شده است. ترامپ پیش از روی کار آمدن به عنوان رییس جمهور آمریکا وضعیت تجاری کشورش را فاجعه خواهند و قول داد برای اصلاح این موضوع یک رویکرد تهاجمی در پیش خواهد گرفت که اصلاح تعرفه ها به صورت یکجانبه و اتخاذ رویکردهای صادرات محور و کاهش واردات از بازارهای جهانی از رووس سیاست های وی بودند.

ترامپ در نشست گروه 20 نیز که در مارس سال جاری برگزار شد بحث تجدید تعهد بلندمدت در قبال پایبندی به سیاست های ضدحمایتی را نپذیرفت که تمام این موارد نگرانی ها از اتخاذ رویکردهای سخت تجاری آمریکا را افزایش داده است. در این بین اما کارشناسان جهانی نیز معتقدند افزایش تعرفه های گمرکی در مرزهای آمریکا سبب افزایش مالیات برای مصرف کنندگان آمریکایی می شود و وقتی مالیات به صورت تعرفه های گمرکی سی و پنج درصد افزایش یابد، مردم معمولی تاوان این کار را می پردازند.

به عقیده آنها شروع جنگ تعرفه ای به غیر از افزایش قیمت کالاها و خدماتی که مردم آمریکا در زندگی روزمره به آن نیاز دارند، هیچ فایده دیگری ندارد. برنامه های ترامپ می تواند روند بهبود اوضاع اقتصادی کشور را متوقف کند. این کار به ضرر مردم معمولی آمریکا از قبیل کارگران تمام می شود که ترامپ می گوید بیش از همه به مسائل آنها توجه دارد و می خواهد وضع زندگی آنها بهتر شود.

مرکز تحقیقات داچ بانک نیز ریسک های منفی ناشی از برنامه تجاری دولت ترامپ را بررسی کرده است. تیمی از کارشناسان این بانک در یادداشتی نوشتند، «بزرگترین تهدیدی که متوجه رشد اقتصادی است، اعمال سیاست های حمایت گرایانه احتمالی (از شرکت های آمریکایی) است که می تواند موجب تضعیف تجارت جهانی و به راه افتادن جنگ های تجاری شود. هرچند جزئیات برنامه ضد تجاری دونالد ترامپ هنوز مشخص نیست، اما اگر وی تصمیم به پیگیری این سیاست بگیرد، احتمالا تبعات قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

اکثر تحلیلگران اظهارات ترامپ در زمینه قراردادهای تجاری و مالیات بر کالاهای وارداتی را به معنای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین و مکزیک تفسیر کرده اند. ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر خلاف سیاست های سنتی جمهوری خواهان، در راستای اعمال محدودیت ها و سیاست های حمایتی بیشتر برای بستن مرزهای اقتصادی این کشور خواهد بود. در سیاست های او شاهد تاکتیک های هجومی بر تجارت خارجی هستیم. از این سیاست ها می توان به گرفتن امتیازهای ویژه از کشورهایی که به آمریکا کالا صادر می کنند (همچون چین) اشاره کرد.

همچنین سیاست های تجاری او به گونه ای خواهد بود که شرکت های آمریکایی که در خارج از مرزهای این کشور برای استفاده از عوامل تولید ارزان تر فعالیت دارند، مجبور می شوند کمپانی های خود را به داخل این کشور انتقال دهند. افزایش تعرفه های این کشور برای کالاهای وارداتی می تواند باعث بهبود قدرت رقابتی بنگاه های این کشور شود.

با افزایش سود بنگاه های آمریکایی، آنها قادر خواهند بود نیروی کار بیشتری استخدام کنند و سطح دستمزدهای پرداختی خود را افزایش دهند. افزایش دستمزد کارگران موجب خواهد شد مخارج آنها نیز افزایش یابد که در نتیجه باعث به حرکت درآمدن چرخ های اقتصاد این کشور خواهد شد. اما مقامات آمریکایی بارها از سیاست های تجاری چین انتقاد کردند. به عقیده آنها در سال های اخیر این سیاست های باعث کاهش سهم آمریکا در تجارت جهانی و از رونق افتادن مشاغل آمریکایی شده است؛ بنابراین می توان انتظار داشت که با افزایش تعرفه های تجاری، کمتر کالاهای کشورهایی که تراز مثبت تجاری با آمریکا دارند (مانند چین، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی)، در بازارهای آمریکا وارد شوند.

کد خبر 20170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =