سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری انگلیس در ایران در ۱۰ سال

شرکت های انگلیسی بعد از رفع تحریم ها از سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی ایران استقبال کرده و آمادگی خود را برای حضور در اقتصاد ایران اعلام کرده اند

پایگاه خبری پاکستان دیفنس در گزارشی با بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در ایران اعلام کرد شرکت های انگلیسی مترصد سرمایه گذاری 600 میلیارد دلاری در اقتصاد ایران به خصوص در بخش های تجارت بین الملل و همچنین توسعه زیرساخت ها در ایران در مدت 10 سال آینده هستند. بر اساس این گزارش ایران با پشت سر گذاشتن تحریم های نزدیک به یک دهه گام در یک روند برنامه ریزی بلندمدت و بلندپروازانه اقتصاد گذاشته تا به این طریق بتواند رشدهای اقتصادی بالا را به ثبت برساند.

زیرساخت های مورد نیاز اقتصاد ایران آنطور که در این گزارش ذکر شده پشتیبانی از دالان های صنعتی و تجاری و گسترش شبکه راه آهن به 25 هزار کیلومتر تا سال 2025 که در حال حاضر این شبکه در حدود 10 هزار کیلومتر است. گفته می شود رونق کریدورهای صنعتی و تجاری به این میزان که با رشد دو برابری همراه است یکی از مهمترین پیش نیازها برای رشد اقتصادی ایران محسوب می شود که سرمایه گذاران بین المللی به آن چشم دوخته اند.

در عین حال تمام 54 فرودگاه هوایی کشور به نظر می رسد نیازمند توسعه و بازبینی و بازسازی هستند و این در حالی است که نیاز به راه اندازی 7 فرودگاه هوایی جدید بین امللی تا یک دهه آینده در ایران محسوس است. این گزارش در ادامه با اشاره به سفارش 114 هواپیمای جدید خریداری شده توسط دولت ایران افزود: به نظر می رسد در دهه آینده ایران به حدود 600 هواپیمای جدید نیازمند است. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که جایگاه انگلستان در این شرایط کجاست؟ آماندا کلاک، رییس بخش زیرساخت و مشاوره شرکت انگلیسی EY در این رابطه معتقد است شرکت های انگلیسی بدون شک نیازمند حضور در بازار ایران خواهند بود و برای این منظور باید یک رویکرد قوی وجود داشته باشد و مورد پشتیبانی قرار بگیرد.

به گفته وی تحویل به موقع خدمات یکی از موضوعاتی است که شرکت های انگلیسی قادرند با مهارت این کار را انجام دهند و با استانداردهای بالا و با رویکردهای قوی و حرفه ای و در عین حال با ارایه خدمات پشتیبانی قوی می توانند نسبت به ایفای تعهدات خود عمل کنند و موقعیت ها و پیشنهادهای مناسبی را مطرح کنند. وی در ادامه البته به مخاطرات این نوع سرمایه گذاری ها اشاره کرده و با بیان این نکته که احتمال وقوع برخی خطرات و ریسک ها در مورد شراکت پایدار با ایران وجود دارد اما حقیقت آن است که این کشور در حال حاضر از موقعیتی بینظیر بهره مند است و از طرفی ریسک ها قابلیت کنترل را دارند و شرکت های انکلیسی به دقت ریسک های پیرامونی را زیر نظر خواهند داشت.

آمارها نشان می دهد میزان مراودات تجاری ایران و انگلیس در فاصله ماه های ژانویه تا اکتبر 2016 در مقایسه با سال قبل از آن در حدود 42 درصد رشد کرده است و انتظار می رود در سال 2017 شاهد رشد بیشتر این نرخ نیز باشیم. این در حالی است که رییس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس چالش اصلی مراودات تجاری دو کشور را تداوم مشکلات بانکی بین دو کشور به دلیل تحریم های گذشته و ترس شرکت های انگلیسی از سخت گیری های مجدد امریکا می داند و معتقد است برای ارتقای سهم تجاری دوطرفه باید مشکلات بانکی برطرف شود و این در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا سخت گیری ها نسبت به روابط بانکی دوطرفه بیشتر شده است.

به گفته وی تا پیش از انتخابات بانک های انگلیسی تلاش هایی را برای ارتباط با ایران در دستور کار قرار داده بودند اما اکنون محتاط تر شده اند. بر اساس این گزارش ایران برای اولین بار محموله هایی را از میعانات گاز طبیعی و نفت خام در ماه اکتبر به مقصد انگلیس صادر کرده است. این محموله که رقمی در حدود یک میلیون بشکه اعلام شده و برای غول نفتی این کشور یعنی بریتیش پترولیوم ارسال کرده و یک محموله نیز به یک شرکت دیگر انگلیسی که نام آن فاش نشده ارسال شده است.

این در حالی است که ایران به دنبال مصرف کنندگان جدید محصولات و فراورده های نفتی خود به انگلیس است که در نتیجه رشد روزافزودن میزان تولید نفت ایران ضروری است. چراکه میزان تولید نفت خام ایران به صورت روزانه در حال افزایش است و پیش بینی می شود میزان تولید ایران ظرف 5 سال آینده به حدود 6 میلیون بشکه در روز برسد که این موضوع در کنار رشد سرمایه گذاری ها، افزایش صادرات غیرنفتی، ارتقای ضریب سرمایه گذاری در زیرساختها به ویژه حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، با صدور بیانیه‌ای «فهرست ایران» ‌را پس از برداشته شدن برخی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در پی دست یابی به توافق هسته‌ای سال 2015 به روز کرد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: پس از سال‌ها اعمال تحریم‌های گسترده، جامعه بین المللی در پی دست یابی به توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 در حال تعامل دوباره با ایران است. در نتیجه توافق هسته‌ای حاصل شده بین گروه 1+5 (فرانسه، آلمان، انگلیس، چین،‌ روسیه و آمریکا) و ایران برخی از تحریم‌های مرتبط با هسته ای و دیگر تحریم های مالی و اقتصادی اعمال شده بر ایران در ژانویه سال 2016 برداشته شدند. از نظر ایران، این بخشی حیاتی از ادغام مجدد با جامعه بین المللی است.

بر این اساس وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه بیانیه خود افزوده است: به همین منظور، حجم «فهرست ایران» که ارائه کننده اطلاعاتی برای کارشناسان درباره نهادها، شرکت ها و سازمان های خاص در ایران است، کاهش یافته است.

کد خبر 20241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =