افزایش ۸ درصدی صادرات محصولات صنايع غذايي در سال ۹۵

صادرات محصولات صنايع غذايي کشور طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ با افزایش ۸ درصدي در ارزش، به رقم ۲ میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و از نظر وزنی به یک میلیون و ۱۷۸ هزار تن رسید

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، طی سال گذشته صادرات 9 گروه محصولات غذایی شامل روغن نباتی، اسانس و عرقیات، محصولات خوراکی گوناگون، فرآورده‌های غلات، بيسکويت، نان شيريني، فرآورده‌های لبنی، خميرهاي غذايي، ماکاروني و خمیر مایه، رب گوجه فرنگي، قند و شکر و فرآورده‌های آن افزایش ارزش دلاری داشته‌اند و چهار گروه شامل کمپوت و کنسرو، کنستانتره و آبمیوه، عسل و نوشیدنی‌ها با کاهش ارزش دلاری مواجه شده‌اند.

طی این مدت صادرات فراورده‌های لبنی 19، فرآورده‌های غلات 3.7، بيسکويت، نان شيريني و انواع شکلات 10، خوراکی‌های گوناگون 14.4 ، روغن نباتی 15.6، اسانس و عرقیات 16.6، خميرهاي غذايي، ماکاروني و خمیر مایه 2، رب گوجه فرنگی 1 و قند و شکر و فرآورده‌های آن 4.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در مقابل روند صادرات کمپوت و کنسرو 5 ، کنستانتره و آبمیوه 29، عسل 16 و نوشیدنی‌ها 10 درصد کاهش داشته‌اند.

با توجه به ارتقاء سطح کیفی تولیدات لبنی کشور و انطباق با استانداردهای بازار هدف و همچنین رفع موانع صادراتی و  روان‌سازی فرایند صادرات محصولات لبني طی سال 1395 از نظر ارزشی به میزان 634 ميليون دلار به وزن 387 هزارتن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 94 به ترتیب از نظر ارزشی معادل 19درصد و از لحاظ  وزنی نیز  با 9.3 درصد افزایش  صادرات روبرو بوده است.

بر اساس این گزارش در همین مدت 194 هزارتن انواع شيريني، شکلات و بيسکوئيت به ارزش 489.3 ميليون دلار به خارج ازکشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 10 درصد و به لحاظ  وزنی 2.5 درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه عمده بازارهای صادراتی این محصولات کشورهای عراق و افغانستان بود.

این گزارش می‌افزاید که صادرات رب گوجه فرنگي در سال 1395،  با  203  میلیون دلار ارزش به وزن 147 هزار تن در مقايسه با مدت مشابه سال پیش از آن از لحاظ ارزشی یک و  از نظر وزنی 24.5 درصد افزایش صادرات را نشان مي‌دهد.

در همین مدت 58 هزارتن انواع ماکاروني و محصولات مشابه به ارزش 52 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال94 به لحاظ ارزشي 2 و به لحاظ وزنی 1.7 درصد افزایش داشته است.

همچنین 60.5 هزارتن انواع آبميوه و کنسانتره ميوه‌جات به ارزش 72.5 میليون دلار صادر شده که در مقايسه با مدت مشابه سال 94 از لحاظ ارزشی 29 درصد  و از لحاظ وزنی 22.4 درصد کاهش صادراتی داشته‌ایم. نوسانات توليد محصـولات کشاورزي در سال 95 و افزایش هزينه‌هاي توليد، از جملـه مهمتـرين نگرانی‌های توليد و صادرات محصولات این گروه است که با تاثيرپذيري از اين عوامل، وضعيت صادرات اين محصولات در سال گذشته افت و خیزهایی داشته است.

کد خبر 20246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =