خدمات فنی مهندسی بازوی قدرتمند صادرات

اولین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزان و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق صبح امروز سوم اردیبهشت در تهران برگزار شد.

اولین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزان و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق صبح امروز سوم اردیبهشت در تهران برگزار شد. مجتبی خسرو تاج در نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق گفت: چهار محور در جلسه شورای صادرات بررسی شد که شامل ضمانت نامه های لازم برای انجام امور صادراتی، ایجاد فضای رقابتی برای محصولات صادراتی کشور، موضوع بسته های حمایتی و در نهایت درباره نقش بانک ها در چرخه صادرات  می شد.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در خصوص عدم وجود سیستم بانکی مناسب برای صدور ضمانت نامه های مورد نیاز صادرکنندگان مقرر شد تا رئیس کل بانک مرکزی طی یک ماه آینده ترتیبی اتخاذ کند تا مشکلات مربوط به صدور ضمانت نامه های مختلف در کشورهایی که با ایران در ارتباط هستند برطرف شود.

این مقام مسئول افزود: پیشنهاد دادیم تا برای صادرکنندگانی که گردش مالی و صادراتی معادل ۲۰ میلیون دلار در سال را در کارنامه خود دارند، با تسهیل شرایط بتوانیم ضمانت های لازم را دریافت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: قرار است از صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به عنوان سپرده در بعضی از بانک ها قرار بگیرد تا بتوانند با استفاده از آن ضمانت نامه های لازم برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را صادر کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت معضل نوسان نرخ ارز را موجب زیان صادرکنندگان خواند و گفت: به عنوان مثال روبل در چند مدت اخیر با افت ارزش مواجه بود که به این ترتیب صادرکنندگانی که در مقابل امر صادرات ارز روبل دریافت می کردند، متضرر می شدند؛ البته صندوق ضمانت صادرات این ریسک را پوشش می دهد..

خسرو تاج اعلام کرد طبق تبصره ۱۴ حمایت از صادرات مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است.

 

صندوق توسعه ملی صندوق یارانه ای نیست

مدیرعامل صندوق توسعه ملی نیز در این همایش گفت: برای صادرکننده واقعی که بیش از ۶۰ درصد از کالاهای پروژه خود را از کالاهای داخلی تأمین کند، هیچ محدودیتی برای تأمین اعتبار وجود ندارد. احمد دوست حسینی با اشاره به جایگاه این صندوق، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی یک صندوق «توسعه» است نه یک صندوق "یارانه‌ای" و هدف از تأسیس آن تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی به حوزه‌هایی است که بتواند متضمن منافع نسل آینده در کشور باشد.

وی گفت: در حال حاضر، صندق توسعه ملی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از صادرکنندگان داخلی در بانک‌ها سپرده گذاری کرده و صندوق با درخواست‌هایی که در این زمینه بوده و در چارچوب‌های قانونی بگنجند، بلافاصله تسهیلات اعطا می‌کند.

 دوست حسینی اعلام کرد: بر اساس ضوابط و مقررات صندوق تنها ۲۰ درصد از سرمایه‌های صندوق می‌تواند به بخش‌های عمومی و غیر دولتی تخصیص یابد، بنابراین نمی‌توان به درخواست‌هایی خارج از این قاعده پاسخگو بود.

مدیر عامل صندوق توسعه ملی تأکید کرد: برای صادرکننده واقعی که بیش از ۶۰ درصد از کالاهای پروژه خود را از کالاهای داخلی تأمین کند، هیچ محدودیتی برای تأمین اعتبار وجود ندارد اما به هیچ عنوان به درخواست‌های شرکت‌هایی که خارج از این چارچوب عمل کنند، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تنها محدودیت زمانی که در این حوزه در حال حاضر وجود دارد یک محدوده زمانی دو ساله برای بازپرداخت تسهیلات است که امیدواریم بتوانیم این بازه را تا هفت سال نیز افزایش دهیم.

سهم ۹۸ درصدی آب و برق از خدمات فنی و مهندسی

در ادامه علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و توسعه صادرات ضمن اشاره به کسب رتبه نخست صادرات خدمات فنی مهندسی در صنعت آب و برق در چهار سال گذشته گفت: ظرفیت های بالا و بالقوه صنعت آب و برق منجر به کسب سهم تا 98 درصدی در بخش خدمات فنی و مهندسی در این سالها شد. وی مهمترین وظیفه حوزه بین الملل این وزارتخانه را فراهم کردن زمینه ها برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خواند و گفت: سهم بخش نیرو در سال 1392 در صادرات خدمات فنی و مهندسی 47.42 درصد بود که این رقم در سال 1393 به 62.16 درصد و در سال 1394 به 98.7 درصد رسید.

دائمی گفت: جذب مشارکت های مردمی و منابع مالی داخلی برای سرمایه گذاری در صنعت آب و برق، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ایجاد موسسه های مشترک بین شرکت های ایرانی و خارجی می تواند سبب افزایش تولید و صدور خدمات فنی و مهندسی شود.

تبدیل منابع به ارزش افزوده

مهندس علیرضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت های مناسب کشور برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی منطقه گفت: اگر در حوزه خدمات فنی و مهندسی در بخش نیرو بتوانیم منابع طبیعی را به ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم، ظرفیت قابل توجهی برای اشتغال وجود دارد.
کلاهی همچنین به موانع پیش روی این بخش پرداخت و گفت: قیمت بالا و عرضه نامناسب مواد اولیه، یکی از مشکلات پیش رو است که بارها این مشکل را به مسئولان منتقل کرده ایم.در واقع تا صنایع مادر همکاری لازم را با ما نداشته باشند نمی توان امیدی به تولید رقابتی دست یافت. وی گفت: در این شرایط، صنایع مادر که از یارانه های مختلف برخوردار هستند، به جای ایجاد ارزش افزوده در کشور، به ایجاد ارزش افزوده در کشورهای همسایه کمک می کنند.

کلاهی افزود: حمایت های دولت در خصوص کالا به خوبی صادرات خدمات فنی و مهندسی نبوده است. انتظار می رود با حمایت بیشتر دولت ایران بتواند رقبایی مثل ترکیه را کنار بزند.

کد خبر 20293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =