بسترسازی برای ۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی

حسین سلیمی معتقد است این واقعیت غیر قابل تردید است که هر زمان زمینه سرمایه گذاری فراهم شود، چه به صورت سرمایه گذاری داخلی و چه به صورت سرمایه گذاری خارجی، اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت

رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری های ایرانی و خارجی با محوری خواندن نقش سرمایه های خارجی در اشتغالزایی گفت: این واقعیت غیر قابل تردید است که هر زمان  زمینه سرمایه گذاری فراهم شود، چه به صورت سرمایه گذاری داخلی و چه به صورت سرمایه گذاری خارجی، اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت.

 وی گفت: تمام اقتصادهای بین المللی به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستند چرا که این اقدام را  ورود خون جدید به اقتصاد  کشورشان می دانند. به عنوان مثال زمانی که کشوری با 40 میلیارد دلار درآمد ارزی امکان جذب 40 میلیارد سرمایه گذاری خارجی را دارد، تزریق 80 میلیارد دلار به اقتصاد زمینه رونق اشتغال را فراهم می آورد.

حسین سلیمی در ادامه افزود: از جمله مزایای دیگری که حضور سرمایه گذار خارجی در ایران خواهد داشت ورود دانش مدیریت بین المللی، دانش فنی و نوآوریهای  علمی به کشور است. با ورود دانش روز تولید صنعتی در کشور نیروی داخلی تحت آموزش قرار می گیرد و زمینه برای تولید رقابتی فراهم می گردد و این خود به مفهوم رونق در اقتصاد و پس از آن اشتغالزایی است.

وی در ادامه این مطلب گفت: برتری علمی واحدهایی که با سرمایه گذاری خارجی راه افتاده اند بسیار بالاست. انتقال تکنولوژی به داخل کشور زمینه ساز تربیت نیروی آموزش دیده ماهر بر اساس استانداردهای بین المللی می گردد؛ چیزی که امروز تولید داخلی از آن برخوردار نیست و یکی از معضلات واحدهای تولیدی کشور محسوب می شود.

رئیس هبات مدیره انجمن سرمایه گذاری های مشترک داخلی و خارجی گفت: بنابراین حضور سرمایه گذاری خارجی از دو جهت به سود کشور خواهد بود. امروز ما نیازمند اشتغالزایی همراه کسب دانش فنی هستیم. این سبک از اشتغالزایی می تواند در بلند مدت معضل اشتغال را حل کند. اهداف کوتاه مدت برای رفع این مشکل به سود کشور نیست.

سلیمی به  رشد 50 درصدی سرمایه گذاری خارجی بعداز برجام اشاره کرد و گفت: در سالهای قبل از تحریم، حدود 1 تا 1.5 میلیارد دلار و در برخی سالها نیز حدود 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفت، درحالیکه درسال گذشته، در حد 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است. پیش بینی ما این است که در سال جاری قطعا بیش از 7 تا 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت: واقعیت این است که  سرمایه گذاران خارجی مجوزهای لازم را دریافت کرده اند ولی هنوز این مجوزها به مرحله اجرایی شدن نرسیده اند.اجرایی شدن بسیاری از سرمایه گذاریها مستلزم گذشت یک دوره زمانی مشخص است. رفت و آمدهای سودمندی پس از برجام صورت گرفته که در طول بیست سال اخیر بی سابقه بوده است.

 وی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی بالاترین حضور هیات های خارجی از کشورهایی همچون آسیای میانه، کشورهای اروپایی، کشورهای شرق،و آفریقای جنوبی را به خود دید و شاهد به نتیجه رسیدن برخی از پروتکل ها در این مذاکرات بودیم که مدیون اجرایی شدن برجام است. بعنوان مثال در حال حاضر سرمایه گذاران فرانسوی در کاشان واحدهای جدید را راه اندازی و تولید مشترک با ایران خودرو را آغاز کرده اند.

سلیمی با اشاره به انتقادهایی که برخی به دولت در زمینه کندی جذب سرمایه گذاری خارجی دارند گفت: گاها  منتقدین می گویند که چرا ایران مثل کشور همسایه از جمله ترکیه به جذب سرمایه گذاری خارجی 20 میلیارد دلاری دست نیافته است. حال آنکه باید بدانند که ترکیه کشوری بود که در طول بیست تا سی سال ساختار اقتصادی خود را سازماندهی کرد درحالیکه کشور ایران در تحریم بود.  و اکنون که بعد از یک سال و اندی که از برجام گذشته کشور نیازمند فرصت است تا بتواند در عرصه جهانی خود را نشان بدهد.

وی گفت: جذب سرمایه گذاری و جلب اعتماد سرمایه گذاران پروسه ای حساس و زمانبر است. عملا نیمی از فرصت دولت یازدهم صرف به نتیجه رسیدن برجام شد و باید برای دیدن نتایج آن صبوری به خرج داد. در سال 95 حدود 12 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی به ایران صادر شد، این به معنای انجام همه این امور نیست و تا نتیجه ملموس راه زیادی مانده است. به عنوان مثال ارائه مجوز به فرد سرمایه گذار ودریافت زمین موردنظر و  ارائه پول از سوی آن فرد  ، همگی مراحلی است که به حدود یکسال زمان نیاز خواهد داشت تا به ثمر برسد و در آخر سال ،  بازده حدود دو میلیاردی  حاصل شود. و یا ممکن است افراد تغییرنظر دهند و نتیجه ای حاصل نشود . بنابراین ازآنجاکه که هر پروژه ای به دوسال زمان نیاز دارد تا به مرحله اجرایی برسد و نتیجه دهد، سرمایه گذاری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حسین سلیمی تداوم تعاملات بین المللی را عامل تسریع و بالا رفتن جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: تحریم ها کاملا لغو نشده است هنوز سایه تحریم های آمریکا حس می شود و کشورهای اروپایی به دلیل ترس از تحریم های آمریکا با احتیاط عمل می کنند،

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید تلاش کند تا تعاملات بین المللی را افزایش دهد تا سرمایه گذاران خارجی با احساس امنیت بیشتری برای سرمایه گذاری در ایران پیش قدم شوند. جذابیت سرمایه گذاری در ایران در مقایسه با هرکشور دیگر، بالاتر است،  به این مفهوم که ایران قادر است حداقل 50  میلیارد دلار درسال جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد. عدم تحقق این امر  مسایل قوانین کسب و کار است  و این مساله حتی برای سرمایه گذاران داخلی نیز زمان بر و مشکل زا بوده است.

 سلیمی گفت: در حال حاضر به تدریج قوانین مقررات زدایی و،تسهیل می شوند. برگ برنده کشور های حاشیه خلیج فارس در جذب سرمایه گذاری خارجی سهل بودن مراحل کسی مجوزهای قانونی است. به عنوان مثال در جبل علی دوبی برای دریافت پروانه احداث صنعتی، مجوز آن در مدت کوتاهی مثلا نصف یک روز اداری آماده می شود ولی در ایران به دلیل انواع و اقسام بوروکراسی، کسب پروانه فعالیت یک پروسه نفس گیر و چند ماهه است.

کد خبر 20308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =