چاله سود بانکی برای تولید

محمدرضا فرقانی: اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و نقدینگی حاصل وارد چرخه تولید شود تورم ایجاد نمی شود. البته ممکن است در کوتاه مدت این امر رخ دهد ولی در بلندمدت ادامه نخواهد داشت و بدون شک به نفع جامعه خواهد بود

اقتصاد کشور ما یک اقتصاد بانک محور است و مهم‌ترین مشکل بخش‌های تولیدی برای عبور از دوران رکود و حرکت در مسیر اشتغالزایی، دسترسی نداشتن به منابع مالی ارزان قیمت است. بانک‌ها در سال‌های اخیر با درگیر شدن مشکلات مهمی مانند رقابت ناسالم در حوزه جذب سپرده، سرمایه‌گذاری‌های نادرست و درگیر شدن در بنگاهداری و مشکلات مشابه دیگر نتوانسته‌اند نقش مورد انتظار را در هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغالزا بازی کنند و در واقع خود تبدیل به نقطه‌ اتکایی برای پر و بال دادن به فعالیت‌های واسطه‌ای شده‌اند.

در این رابطه مدیرمالی شرکت سپهر الکتریک در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی یکی از مشکلات اصلی تولید در ایران است، گفت: تولیدکنندگان همواره از نظام بانکی گلایه دارند و درمان این چالش را کاهش نرخ سود بانکی می‌دانند. در واقع با کاهش هزینه‌های تولید می‌توان قیمت نهایی را کاهش داد و در گردونه رقابت با رقبای خارجی حرفی برای گفتن داشت.

محمدرضا فرقانی ادامه داد: تولیدکنندگان با شرایط دشواری روبه‌رو هستند و برای آنکه بتوانند به فعالیت مناسب بپردازند نیازمند حمایت مالی هستند. فشاری که در دوران رکود اقتصادی به تولیدکنندگان وارد شده بسیار زیاد بوده و برای حل این مشکل‌‌ بانک‌ها باید با کاهش سود سپرده‌ها و دادن تسهیلات به حمایت از صنعتگران بشتابند.

مدیر مالی شرکت سپهر الکتریک افزود: تولیدکنندگان فشار زیادی با دریافت تسهیلات به دلیل بالا بودن نرخ بالای سود بانکی تحمل می‌کنند و این امر رونقی به بخش تولید نمی‌دهد. اما وقتی نرخ سود بانکی در مسیر کاهش قرار گیرد، هزینه تمام شده تولید تنزل پیدا می‌کند و در نهایت مصرف کننده با قیمت مناسب تر می‌تواند محصول مورد نیاز خود را خریداری کند.

فرقانی با اشاره به اینکه نرخ سود کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها همچون ترکیه به مراتب بالاتر است، گفت: از آنجاییکه در رقابت تولید کنندگان ما و سایر کشورها  نرخ سود از اهمیت بسزایی برخوردار است در نتیجه تولیدکنندگان ما با دیگر کشورها که نرخ سود تسهیلاتشان از صفر تا 2 و 3 درصد است رقابت بسیار مشکل است.

وی اضافه کرد: البته در عدم رقابت محصولات ایرانی در برابر سایر کشورها فقط نرخ بالای سود بانکی عامل نیست بلکه عوامل دیگری چون بهره ورری و راندمان و مشوق های صادراتی نیز تاثیرگذار هستند. گاهی اوقات دیده می شود برخی تولیدکنندگان در با توجه به بازار نیاز خود( خرید مواد اولیه) را به موقع تامین نکنند و فقط زمان تولید اقدام به خرید نمایند در این حالت ممکن ات وتولید با مشکل یا حتی متوقف شود.

به گفته فرقانی تکنولوژی و ماشین آلات قدیمی، واحدهای تولیدی مستهلک نیز در کاهش راندمان تاثیر قابل توجهی دارند. از سوی دیگر مشوق های صادراتی که تولیدکنندگان کشورهای دیگر از آن سهم می برند و در راه تولید و صادرات استفاده می کنند برای تولیدکننده ایرانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: البته چندی پیش این مشوق ها وجود داشت اما به مروز زمان کمرنگ و در حال حاضر هم قطع شده است. با این تفاسیر و شرایط نامناسب تولید یک تولیدکننده ایرانی با چه انگیزه ای می تواند در راه تولید گام بردارد و از سوی دیگر محصول با کیفیت و قابل رقابت تولید کند؟

مدیرمالی شرکت سپهر الکتریک درخصوص اینکه اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، مولفه های اقتصادی ما مثل تورم افزایش پیدا کرده و نقدینگی از سیستم خارج می شود، گفت: به اعتقاد من اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و این نقدینگی وارد چرخه تولید شود تورم ایجاد نمی شود. البته ممکن است در کوتاه مدت این امر رخ دهد ولی در بلندمدت ادامه نخواهد داشت و بدون شک به نفع جامعه خواهد بود.

فرقانی با اشاره به اینکه در این شرایط بهتر است تولید کشور برای تامین مالی به سمت کانال های بورسی برود، افزود: با وجود مشكلات ريز و درشت نظام بانكي در ايران، تامین مالی مشكلات عديده‌اي به وجود آورده، اين در حالي است كه بازار سرمایه عمدتا جایگزین مناسبی برای تامين مالي  بنگاه ها باشد.

وی ادامه داد: البته این امر فقط برای شرکت های سهامی عام قابل توجیه است و شرکت های سهامی خاص در این قضیه جایگاهی نخواهند داشت. در واقع قوانین بورس تنها برای شرکت های سهامی عام قابل اجراست و معتقدم تامین مالی از طریق بورس بهترین گزینه برای این شرکت ها خواهد بود.

کد خبر 20319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =