چالش های اعتباری-تجاری برای کشورهای عرب منطقه

کاهش شدید قیمت نفت چشم انداز کشورهای عرب منطقه خلیج فارس را با تهدیدهای جدی روبرو ساخته است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از middleeasteye صندوق بین المللی پول با تغییر چشم انداز کشورهای نفتی خاورمیانه پیش بینی کرد اقتصادهای کشورهای نفت خیز منطقه خاورمیانه با شرایط نگران کننده تری روبرو خواهند شد. بر اساس این گزارش کشورهایی که در این منطقه قرار دارند به دلیل کاهش رتبه اعتباری که تجربه خواهند کرد می توانند با شرایط نگران کننده ای به خصوص در مواجهه با بدهی های خود مواجه شوند و از طرفی جذب منابع کسب و کار بخش خصوصی از طریق تقاضای وام و قرضه سخت تر از پیش خواهد شد که این مسأله می تواند به تضعیف بازار کار در این کشورها منتهی شود.

بر اساس این گزارش چشم انداز کوتاه مدت کشورهای عضو خاورمیانه و شمال آفریقا افغانستان و پاکستان ضعیف تر خواهد بود و به نظر می رسد نرخ رشد اقتصادی میانگین این مناطق در مقایسه با اکتبر 2016 معادل 0.8 واحد درصد کاهش یافته و در بهترین شرایط به 206 درصد خواهد رسید. بر اساس این گزارش جنگ و افت دوباره قیمت نفت دو موضوعی است که خاورمیانه را تضعیف کرده است.

در این بین عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد منطقه به دلیل کاهش تولید نفت خود به دلیل توافق با اوپک ممکن است در سال جاری رشد 0.4 درصد را تجربه کند و این موضوع به طور مشابه برای سایر کشورهای منطقه نیز قابل تصور است. کارشناسان در این رابطه معتقدند علاوه بر نفت، چالش جنگ در منطقه نیز موضوع دیگری است که باید گفت مادامی که برخی مناطق در منطقه درگیر جنگ باشد نرخ رشد میانگین منطقه رشد نخواهد کرد. از طرف دیگر کاهش قیمت نفت و کاهش بودجه های کشورهای منطقه خلیج فارس باعث تضعیف کشورهایی می شود که اتکای زیادی به بودجه های نفتی دارند.

در این بین حتی کشوری مانند امارات متحده عربی با آن که اتکای خود را به دلارهای نفتی کاهش داده اما هنوز 25 درصد از بودجه این کشور به نفت وابستگی دارد و این رقم می تواند بر روی برنامه ریزی های این کشور اثر بگذارد. در مقابل 90 درصد از برنامه های اقتصادی عربستان به درآمدهای نفتی این کشور وابسته است.

به این ترتیب کاهش درآمدهای نفتی باعث می شود تولید در همه بخش ها به سرعت تحت تأٍیر قرار بگیرد و علاوه بر ان هزینه های زندگی نیز به سختی تأمین گردد و کسب و کار دچار انقباض شدیدی گردد. صندوق بین المللی پول در ادامه این گزارش می گوید: با احتساب اتفاقاتی که در حوزه داخلی اقتصاد این کشورهای می افتد وجهه بین المللی آنها نیز مخدودش می شود به عنوان مثال موسسه رتبه بندی فیتچ در تازه ترین برآورد خود رتبه اعتباری عربستان سعودی را کاهش داد و نسبت به میزان موفقیت های این کشور برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه آن تردید خود را اعلام نمود.

به این ترتیب بر اساس این گزارش کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باید برای تأمین منابع مورد نیاز خود به استقراض خارجی روی آورند. با این حال تضعیف رتبه های اعتباری می تواند محدودیت هایی برای آنها فراهم سازد. با این حال بزرگترین کشوری که در شرایط فعلی به طور جد در تنگنای اقتصادی قرار گرفته عربستان سعودی است.

به این ترتیب هزینه های استقراض در شرایط فعلی از سرمایه گذاران و بانک های خارجی احتمالا افزایشی خواهد بود و حتی نرخ بهره نیز برای سرمایه در این کشورها افزایش خواهد یافت و تنگناهای چند بعدی را برای این کشورها پدید خواهد آورد و اصطلاحا اثری موج دار را در اقتصاد این کشورها ایجاد خواهد کرد. یکی از آثار این موضوع فشارهای مالی بر شرکت های کوچکتر خواهد بود که می تواند به خروج این کشورها از بازارهای جهانی منجر شود. در پایان باید گفت تنزل رتبه های اعتباری به احتمال زیاد به زودی با مصیبت های زیادتری  همراه خواهد گشت و حتی می تواند تنش های اجتماعی را با خود به همراه داشته باشد.

کد خبر 20328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =