خیز دوم برای روابط ایران و اروپا

راهکارهای برقراری روابط بانکی بین سیستم بانکی ایران و اروپا در همایشی که به این منظور در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در مرکز همایش های صدا و سیما گفت: راه اندازی شعب بانکهای ایران و اروپا در دستور کار قرار دارد. علی دیواندری افزود: بررسی روند پیشرفت اصلاحات در نظام بانکی ایران برای تسریع در اتصال به نظام بین الملل از محورهای اصلی این همایش است.

وی افزود: در این پیوند موضوعاتی چون آینده صنعت پرداخت، راه اندازی بانک های ایرانی در اروپا و رعایت استانداردهای بین المللی طی دو روز برگزاری همایش مورد بررسی کارشناسان قرار می گیرد. رییس پژوهشکده پولی و بانکی  از اروپا به عنوان دومین شریک تجاری ایران پس از آسیا یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش ها بتواند در تسهیل فضای تجاری و بانکی دو طرف موثر باشد.

وی گفت: بانک مرکزی اقدام های مهمی را برای اتصال مجدد نظام بانکی ایران به نظام بین المللی در دستور کار دارد و از این رو انتظار دارد که همزمان با انجام این اقدام ها، مسیر برای توسعه روابط تجاری و بانکی هموارتر شود. وی اظهار داشت: در این همایش فرصت های سرمایه گذاری در ایران بویژه سرمایه گذاری در امور زیربنایی و نیز انرژی به مهمانان خارجی همایش معرفی می شود.

دیواندری با بیان اینکه رعایت الزامات و مقررات بین المللی و مقررات مبارزه با پولشویی یکی از پیش نیازهای اتصال مجدد نظام بانکی ایران به نظام بین الملل است ابراز امیدواری کرد: در این همایش مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

ابراز علاقه اروپایی ها برای توسعه روابط تجاری با ایران

همچنین نادر مالکی در این همایش با مثبت ارزیابی کردن روابط تجاری ایران و اروپا گفت: ما به همه اهدافمان نایل شدم و دلایل خوبی برای امیدواری به آینده داریم. این چهارمین کنفرانس است و امیدوارم بتوانیم با تبادل نظرات آینده روشنی را برای روابط تجاری ایران و اروپا رقم بزنیم.

رئیس فروم بین المللی بانکداری فرانکفورت و مدیرعامل گروه مالکی با اشاره به علاقمندی طرف اروپایی برای انجام روابط تجاری با ایران افزود: اروپایی ها وارد کسب وکار ایران شده و توانسته اند با حمایت های خود ایران را به شبکه بین المللی منتقل کنند. وی با یادآوری برگزاری سمیناری در فرانکفورت گفت: سمینارهای مخلتفی برای بهبود روابط تجاری ایران و اروپا برگزار شده است؛ از این رو هدف از برگزاری چنین همایش هایی کمک به بهبود روابط است.

رئیس فروم بین المللی بانکداری فرانکفورت با بیان اینکه ما به همه اهدافمان نایل شده ایم، افزود: دلایل خوبی برای امیدواری به آینده وجود دارد از این رو آینده درخشانی پیش روی ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد. مالکی با تاکید بر اینکه طبق گفته های وزارت خارجه آمریکا، ایران به همه تعهداتش عمل کرده است، تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که دولت بدنبال رفع همه تحریم ها است که این نشانه ای برای خوشبینی به آینده است.

وی با بیان اینکه ثبات سیاسی برای سرمایه گذاری اهمیت بسیاری دارد، گفت: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی روابطی مبتنی بر اعتماد شکل گرفته و طرف اروپایی ایران را مکان خوبی برای سرمایه گذاری شناخته است. رئیس فروم بین المللی بانکداری فرانکفورت و مدیرعامل گروه مالکی با تاکید بر اینکه ایران بهترین بستر برای شرکت های ایرانی و حتی اروپایی جهت سرمایه گذاری است، گفت: ایران می تواند بهترین شریک برای اروپا و کشورهای دیگر باشد.

وی با اشاره به تشکیل آکادمی مالکی تصریح کرد: امیدواریم خیلی زود بتوانیم زمینه های سرمایه گذاری بیشتر در کشور را فراهم کنیم. مالکی با یادآوری برگزاری کنفرانسی در فرانکفورت از مدعوین دعوت کرد که در 24 و 25 آبان ماه سال جاری در این کنفرانس شرکت کرده تا تبادل نظرات صورت بگیرد.

پس از لغو تحریم ها در صدد احیای دوباره روابط با ایران هستیم

در ادامه چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، اولریخ فون زانتیر گفت:مشکلات وجود دارد اما بانک هایی هم هستند که تلاش می کنند شیوه تعامل با ایران و محدودیت ها را بشناسند و با رعایت آنها، با ایران تعامل داشته باشند. این مدیر آلمانی گفت: هدف این همایش توسعه روابط بانکی بعنوان پیش درآمد توسعه تجاری است ، این همایش ارتباط میان ایران و اروپا به ویژه آلمان را تقویت می کند.
رییس خدمات شرکت «کی پی ام جی» با بیان اینکه باید پس از شناسایی مشکلات، اهداف را تعریف و روابط بانکی را ایجاد کنیم، افزود: آلمان علاقه مند به ایجاد روابط تجاری با ایران و ارتقای آن است و برای عملیاتی شدن آن، تاکنون هیات هایی از آلمان به ایران آمده اند. وی تاکید کرد: تاکنون پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما هنوز روابط به سطح مورد نظر سیاست گذاران و تجار نرسیده است.
فون زانتیر، این مشکلات را ناشی از نبود شفافیت، رعایت نشدن استانداردهای بین المللی، قوانین بانکداری و مشکلات ناشی از فقدان مدیریت ریسک در نظام بانکی ایران و نیز تعامل با باقیمانده تحریم ها برشمرد. این مدیر آلمانی گفت: بانک های بزرگ بین المللی مرتب سیستم های خود را بروز رسانی می کنند اما ایران بسیار از این تحولات و تطبیق با مقررات بین المللی عقب است.
وی به شرایط ایران در گروه ویژه اقدام مالی «اف ای تی اف» اشاره کرد و گفت: این نهاد می گوید ایران دارای ریسک بالاست و نمی توان با آن ارتباط داشت. فون زانتیر یادآور شد: هنوز تحریم هایی وجود دارد که باید بانک ها آنها را رعایت کنند، از این رو بسیاری از نهادها و اشخاص قابل ارتباط نیستند که این امر مساله را پیچیده تر و احتیاط ها را در تعامل با ایران بیشتر کرده است.
وی تاکید کرد: این شیوه می تواند به سایر بانک ها کمک کند که بشناسند چه کسی یا چه گروهی قابل ارتباط نیست و کدام یک مشکلی برای ارتباط ندارند که در مجموع این کار به توسعه روابط بانکی با ایران کمک می کند.

کد خبر 20331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =