ریسک های انتخاباتی برای برجام

اگر رییس جمهور دوازدهم کسی جز روحانی باشد چه شرایطی در برابر برجام ایجاد خواهد شد؟

ترجمه و تنظیم خبر - فرشته شریفی

ایران سال گذشته بعد از مدتها مذاکره سخت و نفس گیر بالاخره توانست با 6 کشور ابرقدرت جهان بر سر مسأله هسته ای خود کنار بیاد و تمام تحریم های هسته ای خود را یکباره لغو کند. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از فایننشیال تایمز، این اقدام باعث شد امید دولت به جذب سرمایه های خارجی افزایش یابد به طوریکه همانطور که رییس جمهور ایران نیز اعلام کرده است ایران بعد از برجام حداقل خواهد توانست سالانه 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور جذب کند.

نتیجه دیگر برجام که رییس جمهور ایران بر آن تأکید داشته و دارد کاهش شدید هزینه های تجاری برای ایران و کاهش مدت زمان ارسال محموله های صادراتی به بازارهای جهانی است. روحانی در این باره می گوید پس از این تجار و بازرگانان ما می توانند از روش های طبیعی به معامله با قدرت های دنیا بپردازند و از منافع ناشی از صادرات محصولات خود بهره مند شوند.

به عقیده فایننشیال تایمز به نظر می رسد به رغم همه فرصت هایی که دولت در مقوله برجام کسب کرده نتوانسته سرمایه گذاران خارجی را برای ورود به کشور متقاعد کند. میزان سرمایه های خارجی نیز که سال گذشته جذب اقتصاد ایران شده ارقام متفاوت و با اختلاف بالا را از دامنه 3.6 تا 8 میلیارد دلار را شامل می شود که ابهامات در رفتار وزارت خزانه داری آمریکا و سیگنال های دولت این کشور به سرمایه گذاران خارجی و همچنین روی کار آمدن ترامپ سه فاکتور موثر بر این بی اعتمادی برای شرکای ایران در سراسر جهان شده اند.

با این حال دولت معتقد است به زودی آثار برجام در همه بخش های اقتصادی بروز خواهد کرد و این مسأله با اعتماد بیشتر جامعه جهانی میسر است. دولت معتقد است با وجود این مشکلات توانسته 3.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب کند اما علاوه بر چالش های سیاسی پیش رو همچون روابط با رییس جمهور جدید آمریکا و یا انتخابات در ایران چالش هایی همچون مشکلات حوزه بانکی و یا چالش های محیط کسب و کار به کار خود پایان نداده اند.

از طرف دیگر بزرگترین مانع در ایران ابهامات قانونی و مقررات و نظارت هستند که به درستی اجرا نمیشوند و این عوامل باعث می شود بانکهای بزرگ و معتبر دنیا برای بازگشت به ایران نیازمند اصلاحات ساختاری در سیستم بانکی و در عین حال باید تحریم هراسی آمریکا نیز متوقف شود. البته بانک هایی نظیر  KBC بلژیک و یا DZ آلمان روابط خود را بدون هیح نگرانی با ایران از سر گرفته اند.در این بین کارشناسان معتقدند تداوم میزان ارتباطات بانکی به شدت نیازمند حرکت بعدی انتخابات در ایران است. به عقیده سرمایه گذاران شرایط در صورتی که روحانی در سمت ریاست جمهوری ابقا شودمی تواند به اینده کشور در بحث جذب سرمایه و یا کاهش هزینه های تولید کمک شایانی به فعالان اقتصادی کند اما در صورتی که شخص دیگری رییس جمهور ایران باشد ممکن است تغییراتی در وضعیت ریسک کشور در حوزه اقتصاد ایجاد شود.

فایننشیال تایمز معتقد است اگر دولت یازدهم و رییس جمهور فعلی در انتخابات پیش رو پیروز نشود اعتماد کشورهای طرف قرارداد برجام نیز با شرایط سخت و پیچیده ای را برای کشور به ارمغان خواهد آورد. بنا بر این گزارش ایران طی مدت اخیر توانسته مسیر بازگشت به بازارهای جهانی را هموار کرده و از آن به تازگی در حال بهره برداری است که می تواند به اصلاح زیرساخت ها منتهی شود به طوریکه در بلندمدت قطعا کشور با روند رو به رشدی مواجه می شود.

در حال حاضر بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده بود که بانک های ایرانی برای پیوستن به شبکه جهانی باید اصلاحات متعددی را در ساختارهای خود پدید آورد. در این رابطه کارشناسان معتقدند تا زمان برقراری یک مفاهمه بر سر برجام بین ایران و آمریکا جذب سرمایه خارجی به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. این گزارش همچنین می افزاید شرایط در حال حاضر ناپایدار و برای نتیجه گیری هنوز زود است. در مقابل اما بسیاری معتقدند شرایط به نفع روحانی تغییر خواهد کرد و وی همچنان رییس جمهور ایران می ماند. بر همین اساس تعدادی از مدیران دارایی اروپا صندوق های سهام کوچک را در اروپا راه اندازی کرده اند و به مراوده با بازار سهام ایران می پردازند.

وزیر امور خارجه کشورمان اما اخیرا اعلام کرد بعد از برجام اتفاقات مثبت زیادی رخ داده است. اصولا نیازی به بیان آمار فزاینده ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس یا گشایش‌های صورت گرفته نیست زیرا نمایشگاه های متعدد بین المللی و حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خود گویای همه‌چیز است. جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم بیش از ۱۳۰۰ درصد افزایش یافته و به عدد ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

ظریف تاکید کرد: امروز بانک مرکزی به تمامی وجوه مسدود شده در دوره تحریم‌ها دسترسی دارد؛ همچنین تمامی حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌ها؛ به‌ویژه بانک‌های اروپایی به حالت عادی بازگشته است. وزیر امورخارجه تصریح کرد: از ابتدا نیز انتظار نداشتیم تا با خارج شدن پرونده هسته‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت فصل هفتم و برداشته شدن موانع تحریمی به خودی و خود و بدون تلاش به رشد و توسعه اقتصادی برسیم.

ظریف افزود: انتظار اما این است که با فراهم شدن محیط قابل اطمینان و پایدار که مهم‌ترین ویژگی آن اطمینان سرمایه‌گذار به امنیت کشور و امنیت سرمایه‌گذاری خود است، بتوانیم با اصلاحات ساختاری که خارج از موضوع برجام هستند به مرحله‌ای دیگر از زنجیره ارزش جهانی دست یابیم؛ با حضور در این زنجیره می‌توانیم برای جوانان اشتغال‌زایی کنیم.

کد خبر 20423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =