گنج آسیا برای کالای صادراتی ایرانی

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی موسویان، مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه گفت: از ده بازار اول صادارتی کشورمان، 7 کشور در این حوزه قراردارد که 56 درصد از کل سهم صادرات  غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران با ارزشی بیش از 23 میلیارد دلار را  در سال 1395به خود اختصاص داده اند.

موسویان در ادامه افزود: این هفت کشور در مجموع 21 میلیارد دلار از صادرات کشورمان را جذب نموده اند و در این میان سهم کشورهایی همچون چین 3/19 درصد ، ترکیه 6/7 درصد ،کره جنوبی 9/6 درصد، هند 6/6 درصد و افغانستان 7/5 درصد از کل می باشد که سهم های  قابل توجهی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه کل صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای حوزۀ  دفترآسیا و اقیانوسیه در سال 1392 برابر با 16 میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: این میزان با رشد 44 درصدی به 23 میلیارد دلار در سال 1395افزایش یافته است واگر چنانچه عملکرد صادرات سال 1395 را با صادرات 8/15 میلیارد دلاری کشورهای این حوزه در سال 1394 مقایسه نماییم، شاهد افزایش 5/7 میلیارد دلاری  خواهیم بود.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه با مهم خواندن جایگاه و اهمیت شرکای مهم صادراتی جمهوری اسلامی ایران در آسیا تأکید کرد: وجود بازارهای کشورهای همسایه همچون ترکیه، افغانستان و پاکستان و نیز اتحادیه‌هایی همچون گروه کشورهای جنوب و شرق آسیا (آسه آن)، اتحادیه همکاری‌های منطقه جنوب آسیا (سارک) همراه با کشورهای صنعتی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی در حوزۀ دفتر آسیا و اقیانوسیه امکان افزایش هر چه بیشتر صادرات محصولات غیر نفتی کشورمان و حتی سایر محصولات همچون گاز طبیعی،برق و نیز صادرات نفت خام را دارد. در نتیجه باید با افزایش تعاملات و بکارگیری اقدامات مناسب به توسعۀ  هر چه بیشتر روابط با کشورهای این حوزه همت گماریم.

کد خبر 20479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =