ثبات ارزی با اهرم کنترل تورم

رضی حاجی آقامیری معتقد است: ثبات بازار ارز در سال‌های اخیر یک دستاورد بزرگ است که باید از آن تقدیر کرد

سیدرضی حاجی آقامیری در خصوص ثبات نرخ ارز گفت: مسیری که دولت یازدهم در جلوگیری از شتاب گرفتن افزایش قیمت‌ها در پیش گرفت به کنترل تورم و کاهش آن به زیر 10 درصد منجر شده است. دولت توانسته تا امروز با موفقیت تورم را کنترل کند و این اقدام، از مهم‌ترین عوامل ثبات نسبی ارزش ارز در بازار داخلی و پایین نگه‌داشتن قیمت آن است. این امید وجود دارد که دولت آینده به سمت واقعی شدن نرخ ارز حرکت کند و معیار دولت برای هر نوع نوسان در بازار ارز تورم باشد.

وي ادامه داد: به‌طور حتم اگر دولت آینده اجازه افزایش تورم را ندهد، قیمت ارز در بازار ایران افزایش پیدا نمی‌کند. امیدواریم روزی برسد که دولت هرگز برای پایین نگه‌داشتن نرخ ارز از پول نفت استفاده نکند. در این زمان است که می‌توانیم با نرخ واقعی ارز هر نوع فعالیت تجاری را با بازارهای جهانی تطبیق دهیم. یکی از راهکارهای توسعه صادرات ایران واقعی کردن نرخ ارز است. دیگر مؤلفه‌های اقتصادی باید بر نرخ ارز اثر بگذارد و آن را تعیین نکند نه اینکه یک عامل مصنوعی قیمت‌ها را بالا و پایین کند. بدون واقعی کردن نرخ ارز نمی‌توانیم در بازارهای جهانی با رقبا درزمینهٔ های مختلف رقابت کنیم. امید ما این است که دولت روحانی بتواند در دوره آینده نرخ ارز را واقعی کند و دیگر نیازی به اتکای به عوامل و ابزارهای خارجی برای کنترل نرخ ارز نداشته باشیم. نرخ ارز باید هماهنگ با دیگر تکه‌های پازل اقتصاد تعیین شود نه با دخالت یک عامل مصنوعی.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران افزود: ثبات بازار ارز در سال‌های اخیر یک دستاورد بزرگ است که باید از آن تقدیر کرد. روزهایی که نا به سامانی در اقتصاد به نوسان‌های شدید در بازار ارز دامن زده بود از یادها نمی‌رود. نوسان نرخ ارز در دوره تصدی‌گری دولت‌های نهم و دهم  تأثیر بدی بر بازارهای اقتصادی بر جای گذاشت و بیشتر زمینه‌ها، ازجمله واردات، صادرات و دیگر امور اقتصادی در داخل را تحت تأثیر قرار داد. با توجه به آن وضعیت می‌توان گفت یکی از دستاوردهای خوب دولت یازدهم ثبات نسبی بازار ارز بوده است.

آقا ميري در پايان گفت: می‌توان تاریخ مشخصی را برای واقعی کردن نرخ ارز در نظر گرفت؟ به نظر من اعلام تاریخ مشخص برای واقعی کردن نرخ ارز شدنی نیست. در چهار سال اخیر  اعلام بازه زمانی مشخص برای واقعی کردن نرخ ارز را تجربه کردیم اما دیدیم که در عمل، زمینه‌ها و عوامل مختلفی که یکسان‌سازی نرخ ارز به آن بستگی دارد محقق نشد. دولتمردان به نفع یکسان‌سازی نرخ ارز جهت‌گیری  کردند و همین نشان می‌دهد که می‌توان به آینده امیدوار بود. به‌طور حتم واقعی کردن نرخ ارز به عوامل مختلفی بستگی دارد که هنوز سازوکار آن مشخص نیست. این انتظار وجود دارد که به‌محض آماده شدن سازوکارها نرخ ارز واقعی شود اما به نظر من، این هدف به‌زودی محقق نمی‌شود.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 20480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =