سیگنال های انتخاب دوازدهم برای جهان

کارشناسان معتقدند انتخاب دوباره روحانی به عنوان رییس جمهور دوازدهم نشان داد مردم ایران قصد دارند رفرم های اقتصادی و سیاسی به قوت خود باقی باشد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز سایت تحلیلی کره تایمز که دفتر آن در سئول قرار دارد روز گذشته در گزارشی با اشاره به برد بالای حسن روحانی در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این انتخاب می تواند پیام مهمی را برای کشورهای منطقه خاورمیانه و تمام جهان به همراه داشته باشد.

به تحلیل این پایگاه خبری بازگشت مقتدرانه روحانی نشان می دهد که مردم ایران همچنان خواهان صلح با کشورهای جهان هستند و رفرم های اقتصادی که روحانی طی 4 سال گذشته انجام داده از نظر آنان قابل قبول بوده است. بر اساس این گزارش حسن روحانی رییس جمهور جناح اعتدال گرای ایران در حدود 4 سال گذشته که دولت را در اختیار داشت اقدامات بزرگی را در حوزه های سیاسی و اقتصادی صورت داده است که از آن جمله می توان به توافق نامه مهم برجام در سال 2015 و ایجاد ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای مهم جهان اشاره کرد.

این در حالی است که در دولت پیش از آن بارها کشور مورد تحریم های کشورهای غربی قرار گرفته بود که نتیجه این تحریم ها کاهش شدید فروش نفت، افت قابل توجه توان تجاری ایران، رشد شدید تورم در داخل، از دست رفتن بازارهای مهم منطقه ای و جهانی، افت شدید رشد اقتصادی ایران، سخت تر شدن فضای کسب و کار در داخل، کاهش حجم سرمایه گذاری ها در اقتصاد ایران، تهدیدهای متعدد جنگی توسط کشورهای مختلف و ...بوده است.

با این حال با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور در سال 2013 میلادی ورق برگشت و تحریم های سازمان ملل با تلاش تیم هسته ای ایران متوقف شد و کشور با تغییر جهت اقتصادی و سیاسی روبرو شد. رشد اقتصادی کشور که به رقم منفی 6.8 درصد رسیده بود بدون احتساب نفت به 2 درصد و با احتساب آن به حدود 7 درصد رسید. فروش نفت دو برابر شد و تولید آن به بالاتر از رقم پیش از تحریم ها رسید.

بر اساس این گزارش با این حال و به رغم حذف تحریم های متعدد، هنوز مردم نتایج حاصل از این اقدام را چندان حس نمی کنند. به عنوان مثال این توافق نتوانسته نرخ بیکاری دو رقمی ایران را چندان بهبود ببخشد و هنوز مشکلاتی برای تجار و بازرگانان وجود دارد. کارشناسان اقتصادی در این رابطه معتقدند ایران در بسیاری موارد توانسته در 4 سال گذشته موفق عمل کند.

به عقیده آنها مهار تورم یکی از مهمترین موضوعات بوده که ایران طی این مدت توانسته با آن مقابله کند و نرخ رشد بهای مصرف کننده را از رقمی در حدود 37 درصد به زیر 10 درصد برساند. این امر اگرچه به بهای رکود در تولید و بازار به دست آمده اما مرحله اول رفرم اقتصادی در ایران بعد از دولت های نهم و دهم به حساب می آید.

به عقیده آنها یکی از عوامل مهم که سایه قوی بر دستاوردهای برجامی ایران داشته مسأله کاهش شدید بهای نفت بوده است. قیمت نفت با افت بیش از 50 درصدی در حال حاضر رقمی در حدود 50 دلار در هر بشکه است درحالیکه در دولت احمدی نژاد قیمت این کالای استراتژیک در اغلب اوقات بالاتر از 100 دلار بوده است. این موضوع به شدت بر اقتصاد ایران نیز همانند اقتصادهای منطقه اثرگذار بوده است. البته ایران با افزایش تولید نفت سعی کرده توازن را در اقتصاد ایجاد کند. نکته دیگری که این پایگاه تحلیلی به بررسی آن پرداخته موضوع اقتصاد مقاومتی بوده است.

بر اساس این گزارش ایران در تلاش است تا با اتکا به منابع داخلی خود تولید ملی را تقویت و شکاف های اقتصادی موجود را برطرف سازد. البته دولت روحانی در تلاش است تا رقمی در حدود 140 میلیارد دلار سرمایه خارجی را برای نوسازی نفت و گاز، حمل و نقل و بخش های مخابراتی جذب کند با این حال کل رقم سرمایه خارجی که سال قبل جذب شده است 13 میلیارد دلار بوده است.

این گزارش می افزاید ایران به دلیل پرداخت رقم قابل توجه یارانه نتوانسته شرایط مساعدی را برای سرمایه گذاری در پیش بگیرد با این حال رقبای روحانی تلاش کردند تا با وعده افزایش یارانه ها ارای مردم را به سوی خود جذب نمایند اما مردم به این شعارها نه گفتند.

در این میان گزارش مذکور با اشاره به حضور ترامپ در آمریکا به عنوان رییس جمهور معتقد است این موضوع شرایط را برای پیشبرد اهداف برجام تا حدی سخت کرده است تاجاییکه دولت آمریکا به بهانه های مختلف در تلاش است تا تحریم های جدیدتری را برای ایران وضع کند اما نکته مهم عدم همراهی کشورهای اروپایی با نظرات وی است.

در ادامه این گزارش موضوع رفتارهای خصمانه عربستان در قبال ایران موضوع دیگری است که مورد اشاره قرار گرفته است. هرچند رییس جمهور ایران در تلاش است تا با یک رابطه دیپلماتیک چالش های خود با عربستان را برطرف کند اما به نظر می رسد سعودی ها مواضع سختگیرانه ای را در قبال ایران اتخاذ کرده اند. این خبرگزاری معتقد است انتخاب روحانی نه تنها در 4 سال آینده که در یک دوره 10 ساله می تواند سیگنال های مثبت مهمی را به منطقه و جهان ارسال کند و قادر است مسیر چالش های اقتصادی، سیاسی و بین المللی را به روی ایران باز کند.  

کد خبر 20550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =