اولویت های راهبردی دولت دوازدهم

خسرو سلجوقی: توجه به بیکاری، اشتغال آفرینی، شفاف سازی اقتصادی و اصلاح نظام بیمه و مالیات کلیدی ترین مشکلات اقتصادی است که باید در خط مقدم دولت دوازدهم قرار گیرد

كارشناس بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ضمن تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال درباره اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم باید معطوف به برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل باشد؛ چراکه وضعیت اشتغال در کشور مطلوب نیست و خطر بیکاری، جامعه را تهدید می‌کند.
خسرو سلجوقی، ادامه داد: البته در این بین دولت باید بپذیرد که وجود اندکی تورم برای خروج از رکود نیاز است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم از این وضعیت خارج شویم و در ابتدای کانال رونق اقتصادی قرار بگیریم باید تورم را بپذیریم و لازمه خروج از رکود هم وجود قدری تورم در اقتصاد است بنابراین نمی‌شود بدون تورم کنترل‌شده از رکود خارج شد.
كارشناس بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری  اضافه کرد: اولویت دیگر دولت در چهارساله دوم، شفاف‌سازی و استفاده از دولت الکترونیکي (egov) است. کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از ارتباط مستقیم گیرنده خدمات با ارائه‌دهنده آن که امکان فساد را بالا می‌برد و ایجاد شفافیت در کارها مهم‌ترین دستاورد الکترونیکی کردن خدمات دستگاه‌های اجرایی است.
به گفته سلجوقی دولت الکترونیکي در واقع راهکار میانبری برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور است که در اصل 44 قانون اساسی بر آن تأکید شده است؛ بنابراین استفاده از خدمات دولت الکترونیکي می‌تواند افزون بر بازآفرینی این ساختار فرسوده، نظامی چابک، شفاف، سلامت و با کارایی بسیار بالا را برای کشور به همراه داشته باشد.
وی اولویت سوم را اشتغال آفرینی و اصلاح نظام بیمه و مالیات عنوان کرد و گفت: در شرایط موجود کشور و بحران بیکاری اولویت به سرمایه‌گذاری‌هایی داده شود که ایجاد شغل کند، به عقیده من دولت باید سیاست‌گذاری کلان خود را معطوف به حمایت از واحدهای اقتصادی کوچک و متوسطی کند که اشتغال و تولید بیشتری به دنبال دارد.
كارشناس بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ادامه داد: در این راستا طرح‌ ایجاد اشتغال و حمایت از كارآفرينان اهمیت ویژه‌ای دارد. دولت باید به‌منظور افزایش انگیزه برای به‌کارگیری جوانان در مشاغل مختلف قوانین نظام بیمه و مالیات را اصلاح و بازنگری کند. همان‌طور که كارآفرينان در کشورهای دیگر از مالیات و بیمه معاف هستند ایران نیز باید در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهد.   
وی در راستای اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: با بازگشت ایران به بازارهای جهانی، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ اما باید این نکته را به خاطر داشت که اقتصاد ایران متنوع است و ظرفیت‌های بسیاری دارد.
كارشناس بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ادامه داد: اندازه بازار، منابع طبیعی موجود، نیروی کار تحصیل‌کرده و نزدیکی جغرافیایی ایران به اروپا و باقی بازارها باعث می‌شود که ایران کشوری جذاب برای کسب‌و‌کار به نظر برسد؛ اما ازآنجایی‌که ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران زمان‌بر است بنابراین در این زمان بهترین راه استفاده و بهره‌وری از ظرفیت‌های کشور است.
سلجوقی با اشاره به حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی گفت: برای گذر از چالش‌های اقتصادی کشور، باید بخش خصوصی‌سازی را فعال کرد. متأسفانه از یک‌سو بخش خصوصی قدرتمندی در ایران وجود ندارد و از سوی دیگر مسیر خصوصی‌سازی به‌صورت کارشناسانه و کارآمد پی‌ریزی نشده است.
وی با بیان اینکه حاکمیت و دولت باید از بخش خصوصی حمایت ویژه‌ای داشته باشند، گفت: بخش خصوصی قدرتمند نیازمند حمایت همه‌جانبه دولت و حاکمیت است درصورتی‌که حاکمیت در این مقوله وارد نشده است. به نظر می‌رسد نهادهایی که غیر وابسته به دولت هستند که به اعتقاد بنده اصطلاح «حکولتی» می‌گیرند مقوله رقابت را سخت‌تر کرده‌اند.
سلجوقی اضافه کرد: به‌عبارت‌دیگر وجود و دخالت بخش‌های خصولتی و حکولتی (نهادهایی که به حکومت وابسته هستند) در میدان رقابت موجب کم‌رنگی حضور بخش خصوصی در این میدان شده است. درصورتی‌که با کنار رفتن این‌ها و يا مديريت كردنشان شاهد موفقیت بیش‌ازپیش بخش خصوصی خواهیم بود.
به گفته كارشناس بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نهادهایی که به دولت وابسته نیستند و به حاکمیت مرتبط می‌شوند را می‌توان حکولتی نامید. همچون سپاه، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی که هم از حمایت‌های حکومت و همچنین دولت برخوردارند. به‌عنوان نمونه شرکت‌های آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف است بنابراین شرکت‌های این بنیاد به‌هیچ‌عنوان قابل‌رقابت با شرکت‌هایی که مالیات می‌پردازند نخواهند بود.
سلجوقی با اشاره به نبود زیرساخت‌های مناسب جهت رونق صادرات غیرنفتی تصریح کرد: همان‌طور که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب نتوانستیم تعامل بین‌المللی مناسبی با دیگر کشورها برقرار کنیم، متعاقباً صادرات غیرنفتی هم به سهولت انجام نمی‌شود.
كارشناس بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای جهان نقش دولت در گسترش و توسعه صنایع مختلف حداقل در مراحل ابتدایی رشد آن بسیار مهم است. به‌عنوان نمونه سیاست‌گذاری صحیح در خصوص ارتقای صنعت گردشگری ازجمله مهم‌ترین کارهایی است که دولت می‌تواند اقدامات گسترده‌ای انجام دهد.
وی افزود: تجربه کشورهایی که دولت‌های آن‌ها نسبت به بخش گردشگری توجه کرده‌اند و مخارجشان در بخش گردشگری، با هدف توسعه و گسترش بنیادین این بخش افزایش داشته و افزون بر این اولویت قائل شدن نسبت به بخش گردشگری در آن‌ها رشد کرده، گویای آن است که درآمدهای قابل‌توجهی را کسب کرده‌‌اند.
وی در خصوص اقدامات دولت دوازدهم در بازار سرمایه گفت: نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید با توجه به بانک‌محور بودن اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته بسیار محدود بوده و ضروری است این بازار بار بیشتری را در تأمین منابع برای سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در بنگاه‌های بزرگ، به دوش بکشد. لذا، سیاست قطعی دولت دوازدهم، تقویت این نهاد به‌منظور نقش‌آفرینی مؤثرتر در روند توسعه اقتصاد ملّی است.
سلجوقي تصریح کرد: اگر در بازار سرمایه که پول خرد تحت عنوان نقدینگی در جامعه جریان دارد از طریق بخش خصوصی و نظام مشارکت جمع و به سمت بازار کار و تولید منعکس شود، این بازار به رشد بالایی دست پیدا خواهد کرد؛ اما ازآنجایی‌که بخش عمده‌ای از سرمایه موردنیاز کارآفرینان از طریق بازار پولی تأمین می‌شود رفته‌رفته حضور بازار سرمایه را کم‌رنگ کرده است.
وی در پایان افزود: این رویه در کشورهای دیگر متفاوت است یعنی ما باید 80 درصد تأمین نقدینگی را از طریق بازار سرمایه انجام داده و کمتر از 20 درصد از طریق بازار پولی انجام شود. درحالی‌که این رویه در کشور ما کاملاً فرق دارد و بازار سرمایه حجم کمتری از نقدینگی را تأمین می‌کند.

کد خبر 20653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =