سه گروه کالایی شناسه دار می شوند

یدالله صادقی صبح امروز از تعریف و طراحی کدهای شناسایی و رهگیری برای کالاهایی در سه گروه مختلف خبر داد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز از تعریف و طراحی کدهای شناسایی و رهگیری برای کالاهایی در سه گروه مختلف خبر داد. به گزارش اگزيم نيوز، یدالله صادقی در صحبت‌های خود گروه اول این کالاها را دارو (انسانی – حیوانی)، مکمل‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی، تلفن همراه و تجهیزات ارتباطی قابل نصب سیم کارت و دخانیات دانست و گفت: این کالاها از تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه ملزم به واردات براساس شناسه مربوطه هستند و این شناسه در مبدا سفارش داده می‌شوند و برخلاف طرح شبنم قرار نیست داخل کشور کدی سفارش داده شده یا نصب شوند.

گروه دوم یا گروه ب"" را لوازم برقی، لوازم خانگی برقی، قطعات مصرفی و یدکی وسائل نقلیه، فرآورده‌ها و مشتغات نفت و پتروشیمی، طلا و شمش و مصنوعات زینتی، منسوجات و پوشاک، اسباب بازی، دام زنده (گوشت سفید و قرمز) دانست و گفت: از تاریخ ۳۱ خردادماه برای واردات تمام این کالاها استفاده از شناسه واردات الزامی خواهد بود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه‌ی صحبت‌های خود به گروه سوم کالاهای وارداتی که از آنها با عنوان گروه «ج» یاد می‌شود، اشاره کرد و گفت: در این گروه کالاهایی چون محصولات کشاورزی (شامل برنج، گندم، دانه‌های روغنی، کنجاله، سموم و بذرها و ...) قرار می‌گیرند و طبق آیین‌نامه‌های موجود لازم است واردات این محصولات نیز از تاریخ ۳۱ خردادماه با شناسه‌های تعریف شده انجام شود.

وی در توضیح بیشتر این طرح گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با کالای قاچاق بر ایجاد شناسه و کد رهگیری برای کالاهای گروه مصرف تاکید دارد، چرا که این موضوع به شفاف‌سازی اسناد تجاری کشور و کنترل قاچاق کالا کمک خواهد کرد.

صادقی ادامه داد: براین اساس پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون نظام صنفی، کارگروهی ملی در این حوزه تشکیل شد که نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف در آن حضور داشتند. در ادامه با تشکیل ۱۰ کارگروه تخصصی و کار فشرده ۱۱ دستورالعمل تنظیم شد تا تمام بخش‌های موثر در فرآیند تولید، واردات، ترخیص و حمل‌ونقل کالا و ... دستورالعمل خاص خود را داشته باشند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای تدوین این آیین‌نامه حداقل شش تا هفت ماه زمان صرف شده و موضوعات مختلف به دقت مورد بررسی قرار گرفته، اظهار کرد: پس از ارائه‌ی کد شناسایی برای کالاهای وارداتی و تولیدی در مرحله‌ی بعد شناسه رهگیری نیز ارائه خواهد شد که امکان مناسب‌تری برای رصد و ممیزی کالا در سطح بازار ایجاد می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد: البته باید توجه داشت که صرف به کارگیری شناسه تمام مباحث مربوط به قاچاق برطرف نخواهد شد. طبیعی است که هیچ طرحی از ابتدای کار نمی‌تواند تمام معضلات را حل کند اما امید داریم با تکامل این طرح مشکلات این حوزه به مراتب کمتر شود.

صادقی همچنین یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۴۹۷ قلم کالا در بندهای «ب» و «ج» و بیش از ۴۰۰ هزار قلم کالا در گروه «الف» که مواردی چون مواد دارویی را در بر می‌گیرد، نیاز به استفاده از شناسه‌های مربوطه دارند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان در پاسخ به این سوال که در مراکز فروش کالا چگونه براساس کدهای مربوطه بر اصالت کالاها نظارت خواهد شد، توضیح داد: امور مربوط به کالاهای موجود در سطح بازار به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

کد خبر 20677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =