دومینوی صنعتی در اقتصاد ایران

رضا اشرف سمنانی معتقد است صنایع بزرگ از خوشه های صنعتی کوچکتر تشکیل شده اند که با حمایت از صنایع بزرگ، صنایع کوچک هم مشمول حمایت می شوند. در مسیر حمایت از صنایع پیشران یک رشته ای از صنایع پایین دست بهره مند می شوند

اهمیت امنیت اقتصادی در کشور دولت را بر آن داشته تا با ابزار و روشهای مختلف از جمله وضع تعرفه بر واردات، ارائه تسهیلات تلاش می کند تا از صنایع و اشتغال خود ‏حمایت کنند. به نظر می رسد در این میان حجم عمده ای از این حمایت ها به سمت صنایع بزرگ سرازیر شده و سهم صنایع کوچک و متوسط نادیده گرفته می شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در این باره معتقد است صنایع بزرگ از خوشه های صنعتی کوچکتر تشکیل شده اند که با حمایت از صنایع بزرگ، صنایع کوچک هم مشمول حمایت می شوند. در مسیر حمایت از صنایع پیشران یک رشته ای از صنایع پایین دست بهره مند می شوند.

رضا اشرف سمنانی در مورد نارضایتی های بخشی از صنایع در این مورد گفت: ممکن است به دلیل تعداد بالای شرکتها دولت اولویت ها را بر اساس توان آنها مشخص کند فرمول ها برای حمایت در بخشهای مختلف با هم فرق می کند. در یک بخش صندوقهای حمایتی جواب می دهد و در جای دیگر نیازمند حمایت گسترده تری در ابعاد بزرگتری هستیم.

وی افزود: حمایت فقط تزریق نقدینگی نیست. حمایت از سرمایه های انسانی نیز می تواند کمک بزرگی به صنایع محسوب شود. در وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی وجود داشت که از صاحبان خلاقیت و نوآوری تقدیر به عمل می آمد و پس از بررسی و سنجش کارآمدی ایده ها، وامهای ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می گرفت. بنابراین توجه به صنایع کوچک ساختار صنایع بزرگ را شکل می دهند.

اشرف سمنانی خاطر نشان کرد: اندیشه پایه حمایت از صنایع به حرکت درآوردن چرخ صنابع بزرگ است تا به دنبال آن صنایع کوچک دومینووار حرکت کنند؛ در عین حال در راستای حمایت از صنایع کوچک به طور ویژه کارهایی انجام می شود. سازمان شهرک های صنعتی به طور خاص صنایع کوچک و متوسط را تحت حمایت قرار می دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل پایین بودن تیراژ تولید صنایع بزرگ در سطح جهانی با وجود همه حمایت های دولتها، چرخ صنعت ما به حرکت در نمی آید گفت: قاعدتا هر چه صنایع مادر رشد کنند همراه خودشان صنایع پایین دستی را بالا می کشند. این روند در صنایعی مثل خودروسازی و معدن به وضوح دیده می شود و امری طبیعی است، اما در مساله تولید در سطح بین المللی کیفیت، به روز بودن و رقابت پذیری از اهمیت بیشتری برخوردارند تا تیراژ تولید.

اشرف سمنانی در ادامه بیان داشت: صنایع ما از مشکلات زیر ساختی رنج می برد. ما از ظرفیت های مطرحی در دنیا برخورداریم اما محدودیت های زیر ساختی که به آن اشاره شد جلو رشد و توسعه صنعتی ما را می گیرد. هر سیاستی که در مورد صنایع در پیش گرفته می شود بی نیاز از سنجش توان صنایع نیست و باید بر اساس داشته ها و توان صنایع آن را حمایت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: بررسی مورد به مورد باید در صنایع در پیش گرفته شود. در واقع صنعتی می تواند رشد کند که به روز باشد، رقابت پذیر باشد، ازمدیریت خوب بهره مند باشد و بهره وری مطلوب داشته باشد تا توقعات پس از حمایت ها را مرتفع کند نه اینکه به هر قیمتی به کار ادامه دهد. اشرف سمنانی گفت: حمایت ها محدود به تزریق نقدینگی نیست، بلکه بسته ای شامل همکاری های مالیاتی و کمک به بهبود محیط کسب و کار به صنایع ارائه می شود.

اشرف سمنانی در مورد اینکه آیا لزومی به فعالیت تعداد زیادی از صنایع بزرگ در کشور هست گفت: صنایع بزرگ می توانند تخصصی باشند و می توانند در کارخانجات جدا فعالیت کنند، اما در رده های بالا مشارکت داشته باشند و به صورت هلدینگ عمل کنند. تجمیع واحدها می تواند عملکرد صنایع را بهبود ببخشد اما این مساله بررسی فنی، اقتصادی، مالی و مدیریتی را می طلبد.

وی گفت: توسعه اقتصادی همگام با توسعه صنعتی اتفاق می افتد و این کار هم نیازمند سرمایه گذاری است و سرمایه گذاری ما کافی نیست و  ما نیازمند تامین سرمایه از خارج توام با تکنولوژی و بازار هستیم. شکل گیری این فرایند سرعت رشد ما را  قطعا بالا می برد.

 

کد خبر 20693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =