آغاز رقابت برای تصرف بازار قطر/ایران عقب نماند

حمید حسینی معتقد است: بخش خصوصی باید تلاش خود را برای حضور موثر در بازار قطر داشته باشد چه این ظرفیت بالفعل بشود چه نشود بخش خصوصی نباید نسبت به آن منفعل باشد

مناقشه قطر با کشور عربی فرای اهمیت سیاسی، فرصت اقتصادی ویژه ای برای ایران محسوب می شود. با توجه به میزان واردات قطر و تامین نیاز این کشور از کشورهای مورد مناقشه به‌ خصوص عربستان و امارات، فرصت‌های جدیدی برای ورود به بازار قطر در اختیار سایر شرکای تجاری آن قرار گرفته است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که می‌تواند از این فرصت استفاده کند. البته مشابه این بحران را سال گذشته بین روسیه و ترکیه شاهد بودیم که حاصل آن گشوده شدن بازاری بزرگ به روی ایران بود. اما این فرصت به‌دلیل وجود برخی چالش‌ها از بین رفت و صادرکنندگان ایرانی نتوانستند از فرصت طلایی به‌دست‌آمده استفاده کنند. دکتر حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در این باره می گوید: بخش خصوصی باید تلاش خود را برای حضور موثر در بازار قطر داشته باشد چه این ظرفیت بالفعل بشود چه نشود بخش خصوصی نباید نسبت به آن منفعل باشد.

 حمید حسینی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این اختلاف مقطعی باشد و  نتیجه عملکرد تجاری ما همان باشد که در فرصت روسیه بود گفت: مسئله قطر به حدی پیچیده شده که بعید است به زودی مشکل پیش آمده حل شود و به نظر می رسد این سردی روابط ادامه دار خواهد بود. از طرفی زیرساختهای روابط اقتصادی ما با قطر مثل روسیه نیست. ما با روسیه در زمینه ارتباطات بانکی، شناخت بازار، حمل و نقل و دیگر زمینه ها مشکلات زیادی داشتیم. حال آنکه شیوه تجاری در بازار قطر تشابه زیادی با سایر کشورهای عربی دارد که در حال حاضر با آنها کار می کنیم. ما قبلا با قطر کار کرده ایم و کار در قطر آسانتر است بنابراین نمی توان به دلیل ناکامی در روسیه، فرصت قطر را از دست بدهیم و دست روی دست بگذاریم.

وی در ادامه به تشریح عملکرد بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: قطعا باید بخش خصوصی از خود تحرک نشان دهد. اینکه ما دست روی دست بگذاریم تا قطری ها به ما مراجعه کنند عاقلانه نیست. اتاقهای بازرگانی باید بدون تاخیر در این زمینه ورود کنند و با تماس و اعلام آمادگی به قطر، درخواست اعزام هیات بکنند. در حال حاضر به نظر می رسد ترکیه خودش را به بازار قطر رسانده است و ممکن است این حرکت ترکیه سیاسی کاری باشد اما به هر حال کالای ترکیه جای خودش را در قفسه فروشگاههای قطر پیدا می کند و این پیش دستی آنها را نشان می دهد و ما نیازمند سرعت عمل  بیشتری در عملکرد تجاری هستیم.

حسینی در مورد ذائقه قطریها در استفاده از کالای لوکس و توان ایران در برآورده کردن خواسته مشتری قطری اذعان داشت: قبلا کالای لوکس ما مانند پسته، فرش، خاویار و زعفران ما جایگاه خود را در بازار قطر پیدا کرده است. قطریها به میوه و تره بار ما روی خوش نشان داده اند. می توانیم در این زمینه ها سهم خود را از بازار قطر برداریم؛ ضمن اینکه بازار قطر برای پروژه های فنی مهندسی، بخشهای پیمانکاری و ترانزیت فرصت خوبی است.

 عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: قطریها از قدیم از استفاده کنندگان خدمات درمانی و بازدیدکننده های ایران به خصوص شیراز بوده اند. از نظر جذب سرمایه گذاری و منابع مالی، جذب ظرفیت های ترانزیتی، رفع مشکلات ویزا، قرنطینه، تقویت ارتباطات بانکی نیز این بحران می تواند فرصت خوبی برای حضور ما باشد.

 حمید حسینی در مورد فرصت سوزی تجاری در جریان اختلاف روسیه و ترکیه گفت: درست است در فرصت بحران میان ترکیه و روسیه نتوانستیم سهمی از بازار روسیه را از آن خود کنیم اما در این جریان بسیاری از مسائل تجاری از جمله ویزا، حمل و نقل و مشکلات بانکی  و اسناد و نا هماهنگی های قانونی  ما حل شد. رفع موانع بر سر روابط تجاری دستاورد خوبی بود که در دراز مدت نتیجه مطلوب در پی خواهد داشت.

 دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه اظهار داشت: در رابطه با قطر ما موانعی داریم که در موقعیت حساس کنونی با دیپلماسی تجاری می تواند حل شود. مشکلاتی چون عدم صدور مجوز برای کالای ایرانی و برگزاری نمایشگاه در قطر، مشکلات اعطای ویزا به بازرگانان ایرانی و بسیاری موانع دیگر بین ایران و قطر وجود دارد که می تواند در این شرایط با گفتگو و همکاری های فی مابین حل شود.

 وی با اشاره به اختلافات دو کشور در پارس جنوبی خاطر نشان کرد: در پارس جنوبی همیشه ایران و قطر در رقابت بوده اند. همکاری و تبادل اطلاعات در این مورد می تواند به میزان زیادی در کاهش هزینه های ما و منافع اقتصادی دو طرف موثر باشد؛ در واقع  ما در این فرصت اهداف بلند مدت را مد نظر داشته و دنبال می کنیم.

حمید حسینی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مشکل فعلی قطر با کشورهای عرب منطقه به زودی حل شود، گفت:  به نظر نمی رسد بحران فعلی در منطقه با میانجیگری حل شود. مشکل قطر با عربستان در سالهای گذشته در مقاطع مختلف تکرار شده و حتی به درگیری انجامیده است. به نظر می رسد امکان حل این مناقشه از کانال کشورهای عربی وجود ندارد و تنها دخالت آمریکا می تواند آن را حل کند.

وی موقعیت جغرافیایی دو کشور را یک مزیت دانست و گفت: موقعیت جغرافیایی ما یک مزیت است. ترکیه برای رسیدن به بازار قطر حداقل ۴ هزار دلار هزینه متحمل می شود تا به بندرعباس برسد و ما باید این فرصت و امتیاز را مغتنم بشماریم.

وی در رابطه با نقش دولت در این رابطه گفت: دولت لازم نیست علنی وارد عمل شود. بخش دولتی می تواند لابی کند و بخش خصوصی را نامحسوس حمایت کند. کسی نمی تواند از  اینکه بخش خصوصی در حوزه روابط با قطر فعال شده و کار اقتصادی انجام می دهد گلایه داشته باشد.

 

 

کد خبر 20738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =