جذب ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم ظرفیت واقعی اقتصاد ایران است

بررسی های ما نشان می دهد که ایران به لحاظ ظرفیت های واقعی اقتصاد رتبه اول را در جهان دارد. به عبارتی ما به لحاظ ظرفیت های اقتصاد کشور که می تواند بازیگری مهم در عرصه بین المللی تبدیل شود، در ردیف های بالای دنیا قرار داریم، اما عملکردمان جز کشورهای ضعیف بوده است

 اقتصاد ایران برای رسیدن به نرخ 8 درصد رشد در برنامه ششم توسعه باید سرمایه گذاری خارجی جذب کند. سرمایه گذاری که البته همیشه با موانع و بروکراسی های اداری ایران مواجه بوده و آن طور که باید و شاید جذب نشده است. بهروز علیشیری، رئیس سابق سازمان سرمایه گذاری و مشاور وزیر اقتصاد به پیش بینی هایی رفع و اصلاح موانع و قوانین و جذب میزان سرمایه گذاری پرداخت و گفت: «ظرفیت واقعی اقتصاد ایران جذب سالانه بین 30 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.» که با اصلاح و رفع موانع رخ خواهد داد.

یکی از موانع پیشروی جذب سرمایه گذاری خارجی، همیشه مجوز های کسب و کار پیچیده و پرتعداد بوده است. با رفع این موانع چه چیزی پیش روی اقتصاد ایران خواهد بود؟

ما یک مطالعه تطبیقی اصلاح قانون و آیین نامه سرمایه گذاری خارجی ایران انجام داده ایم و در آن روی قوانین و آیین نامه های سرمایه گذاری ایران متمرکز شدیم. این مطالعه با مدل های بین المللی مقایسه شده است تا مشخص شود که قوانین ایران چقدر با رفتارهای موجود در سطح بین المللی تطبیق دارد و چقدر تطبیق ندارد. متوجه شدیم که 4 شاخص از نظر سرمایه گذاران بین المللی مهم است و باید در کشور به آنها پرداخت. از جمله، شاخص نظام پذیرش و سازمان ذی ربط، شاخص نقل و انتقال ارز، شاخص مالکیت و مصادره و شاخص حل و فصل اختلافات.  

چه اقداماتی باید روی این 4 شاخص انجام شود؟

راهبرد جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور کار قرار دارد و از طرف دیگر، ناگزیریم که سرمایه گذار خارجی را برای رسیدن به نرخ رشد برنامه جذب کنیم. راه جدی این است که این 4 شاخص مورد بازنگری قرار گیرد و قانون و آیین نامه ها برپایه این پارامترها اصلاح شود. سازمان سرمایه گذاری به آژانسی پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود و بخشی از توصیه های تکمیلی برای جذب سرمایه گذار خارجی ارائه شود.

این 4 شاخص چقدر در جذب سرمایه گذاری خارجی با اهمیت است؟

با پیشنهاداتی که از طرف اتاق تهران به دولت خواهد رفت و دولت آن را بررسی می کند، امیدواریم قوانین اصلاح شود. چرا که این 4 شاخص می تواند به سرمایه گذاران بزرگ بین المللی علامت بدهد. به هرحال برای سرمایه گذاران خارجی، نظام پذیرش و سازمان ذی ربط، نقل و انتقال ارز، مالکیت و مصادره و حل و فصل اختلافات مهم است. اگر این اصلاحات رخ دهد به این معنی است که اقتصاد ایران آماده جذب سرمایه گذاری خارجی است.

علاوه بر پارامترهایی که شما عنوان می کنید، اقتصاد ایران در واقعیت چقدر ظرفیت و پتانسیل جذب این سرمایه گذاری خارجی را دارد؟ به هرحال مساله مجوزها و موانع کل ماجرا نیست. نیروی کار، ظرفیت مصرف و تولید و ... هم در اقتصاد دخیل هستند.

بررسی های ما نشان می دهد که ایران به لحاظ ظرفیت های واقعی اقتصاد که شما هم به آن اشاره کردید، رتبه اول را در جهان دارد. به عبارتی ما به لحاظ ظرفیت های اقتصاد کشور که می تواند بازیگری مهم در عرصه بین المللی تبدیل شود، در ردیف های بالای دنیا قرار داریم، اما عملکردمان جز کشورهای ضعیف بوده است. با این اقداماتی که انجام می دهیم، انتظار داریم اقتصاد ایران به ظرفیت واقعی اقتصاد برسد. یعنی ظرفیت واقعی اقتصاد ایران را به ظرفیت بالقوه نزدیک کنیم.

ظرفیت واقعی اقتصاد جذب چه میزان سرمايه گذاری خارجی است؟

رقمش باید محاسبه شود. اما براوردهای من بین 30 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نه فاینانس در سال است.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 20802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =