خیز ایران و اروپا برای دور جدید ارتباطات تجاری

میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا در چهار ماهه اول امسال ۵ برابر شده و واردات ایران نیز ۴۴ درصد رشد کرده است که این آمارها نشان می دهند برجام توانسته اثرات مطلوبی را بر روابط دو طرف بر جای بگذارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از آمارهای سازمان توسعه تجارت و گمرک، حجم روابط خارجی ایران و اتحادیه اروپا در 4 ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل توجهی روبرو شده به طوریکه میزان صادرات محصولات ایرانی به این اتحادیه 5 برابر شده و به 3.4 میلیارد یورو معادل 3.8 میلیارد دلار رسیده است.

محصولاتی که در این مدت به اتحادیه اروپا صادر شده عبارتند از ورق گرم، فولاد ضدزنگ، انواع محصولات فولادی، انواع روغن و رزین، متانول و ... که نشان می دهد ایران علاوه بر نفت در حال گسترش روزافزون صادرات محصولات غیرنفتی خود به این منطقه مهم از جهان است.

آمارها همچنین نشان می دهند در این مدت اتحادیه اروپا نیز صادرات خود را با 44 درصد رشد به ایران ارسال کرده است. میزان واردات ما از اتحادیه اروپا در چهار ماهه ابتدای امسال رقمی معادل 3.1 میلیارد یورو یا 3.46 میلیارد دلار بوده که شامل محصولاتی از جمله ماشین الات صنعتی، دارو، ادوات بیمارستانی، حمل و نقل و امکانات مربوط با آن و تولیدات پلاستیکی بوده است.

به دنبال رفع تحریم های غرب علیه ایران روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا به طرز چشمگیری تقویت شده است. این روابط هم در حوزه تجاری همانطور که در آمارهای فوق اشاره شد محسوس است و هم در حوزه جذب سرمایه گذاران خارجی. ایران در حوزه جذب سرمایه گذاران خارجی به خصوص در حوزه های نفت و پتروشیمی و خودروسازی در یک و نیم سال گذشته بسیار موفق عمل کرده است به طوریکه روز گذشته بین شرکت نفت ایران و توتال، بزرگترین شرکت نفت و گازی فرانسه و اروپا یک قرارداد 5 میلیارد دلاری برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بسته شد که این موضوع از اهمیت بالای ظرفیت های سرمایه گذاری ایران حکایت دارد.

کارشناسان معتقدند این قرارداد به تنهایی دو اثر دارد؛ نخست اثر مستقیم که به توسعه پارس جنوبی و حضور این شرکت در سایر فعالیت های نفتی و گازی در کشور منتهی می شود وآثار اشتغالزایی مناسبی را نیز برای اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد و دوم اثر غیرمستقیم که به مفهوم سیگنالی برای حضور سایر شرکت های معتبر اروپایی در پروژه های مهم سرمایه گذاری ایران است.

در این بین البته هنوز مشکلاتی وجود دارد که به نظر می رسد حضور شرکت های اروپایی به خودی خود زمینه های رفع این مشکلات را فراهم خواهد کرد. یکی از این مشکلات روابط بانکی بانک های ایرانی با بانک های اروپایی است.اگرچه روابط کارگزاری بانک های ایرانی با برخی بانک های اروپایی آغاز شده با این حال همچنان این روند کند بوده و نیازمند اصلاحات بیشتر است.

فعالان اقتصادی می گویند این موضوع مهمترین چالش در شرایط کنونی است. با این حال هدف اصلی شرکت های اروپایی تدوین و معرفی یک برنامه جامع برای ارتقای سطح روابط بانکی ایران و اتحادیه اروپا است. به عنوان مثال اخیرا یک بانک ایتالیایی «پوپولاره دی ساندرو بانکا» موافقت کرده است خدمات انتقال مالی با بانک های ایرانی را در قیمت 15 درصد در دستور کار خود قرار دهد که در راستای قوانین FATF و نظارت این کارگروه خواهد بود.

ایران در ماه جولای برای یک دوره دیگر از لیست سیاه کارگروه ویژه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم خط خورده که این مسأله جای امیدواری برای سیستم بانکی ما دارد. این بانک همچنین خدمات ویژه ای را برای فعالان اقتصادی و همچنین دانشجویان ایرانی که در ایتالیا تحصیل می کنند در دستور کار خود قرار داده است.

همچنین قرار است خدمات مشاوره ای سرمایه گذاری را برای شرکت ها و بازرگانان اروپایی ارایه کند و در عین حال خود نیز در بازارهای ایران سرمایه گذاری انجام دهد. این مسایل نشان می دهد بانک های اروپایی به شدت علاقمند به حضور در ایران و ارتباط با بانک های ایرانی هستند. تمایل و تلاش بانک های اروپایی برای پیوستن به بانک های ایرانی همراه با تلاش ایران برای حل مسائل و مشکلات موجود دیدگاه امیدوار کننده ای برای شرکت های علاقه مند به بازار ایران فراهم می کند.

ایتالیا در بین کشورهای اروپایی از جایگاه قابل ملاحظه ای برای ایران برخوردار است و بانک های ایرانی تمایل بالایی برای حضور بانک های این کشور در نقل و انتقالات بانک های ایرانی دارند. این کشور 1.5 میلیارد یورو ارتباط تجاری با ایران دارد و در کنار فرانسه با 1.4 و آلمان با یک میلیارد یورو تجارت مشترک از شرکای اصلی ایران محسوب می شود.

میزان صادرات آلمان به ایران که در چهار ماهه اول سال جاری میلادی به 877 میلیون یورو رسیده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 28 درصد رشد کرده است. میزان صادرات فرانسه نیز در این مدت تقریبا 200 درصد رشد کرده و به 528 میلیون یورو رسیده است. ایتالیا نیز با 30 درصد رشد میزان صادرات خود را در 4 ماهه اول امسال به 515 میلیون یورو رسانده که تمام این موارد نشان می دهد ایران در حال تبدیل شدن به یک شریک مطمئن برای کشورهای اروپایی است. خبرگزاری ها و تحلیلگران اروپایی نیز در تحلیل های خود اذعان می کنند که رشدهای ثبت شده در روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در پی امضای برجام صورت گرفته و موفقیت بزرگی برای دو طرف محسوب می شود.

کد خبر 20953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =