هموار سازی مسیر ورود سرمایه های خارجی

کارشناسان جهانی و داخلی معتقدند ایران با ورود توتال به محلی امن برای ورود سرمایه های خارجی تبدیل می شود که می تواند شرایط رشد و توسعه کشور را هموار سازد

با رفع تحریم های غرب علیه ایران و امضای برجام بین کشورمان و کشورهای عضو گروه 1+5 زمینه های همکاری مشترک دو طرف به خصوص در حوزه هایی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی و بخش معادن افزایش یافته است. کارشناسان امر معتقدند ورود توتال بعد از گذشت 10 سال حکایت از بهبود اوضاع در زمینه جذب سرمایه های خارجی دارد و می تواند زمینه ساز ورود سایر شرکت های بزرگ اروپایی به کشور شود.

توتال فرانسه با آغاز تحریم های غرب از فعالیت در ایران خودداری کرد و اینک بعد از گذشت تقریبا 10 سال با یک قرارداد 5 میلیارد دلاری برای توسعه فاز یازدهم پارس جنوبی به کشورمان بازگشته است. در این شرایط به گزارش اگزیم نیوز رسانه های جهان روز گذشته و امروز به بررسی سخنان رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی در زمینه آمادگی ایران برای پذیرش حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف پرداخته اند.

خزاعی در کنفرانسی که در شهر وین روز گذشته با محوریت سرمایه گذاری و توسعه در طرح های پتروشیمی ایرانیان برگزار شده بود اعلام کرده است که کشور ما از هر نظر برای ورود سرمایه گذاران خارجی آماده است. به گزارش اگزیم نیوز کارشناسان داخلی در این زمینه معتقدند ایران از بهترین فرصت ها برای بازگشت سرمایه گذاران بهره مند است.

به عقیده آنها شاید باید تنها نگرانی فعلی را تهدیدهای گاه و بیگاه ایالات متحده دانست که البته رفتار ترامپ از ابتدای روی کار آمدنش به عنوان رییس جمهور آمریکا نشان داده قصد سنگ اندازی در مسیر اجرای مفاد برجام را ندارد. از طرف دیگر کشورهای اروپایی با حضور خود در کشور نشان داده اند بسیار به برجام پایبند بوده و علاقمند به اجرای آن هستند و در این مسیر نیز منتظر اجازه آمریکا نمی مانند.

خزاعی نیز در این کنفرانس با تأکید بر این که نکته مبهمی درباره حضور شرکت های سرمایه گذار در ایران وجود ندارد اعلام کرده است که تمام مسایل به طور کامل برطرف شده اند و ایران در حال ورود به فاز جدیدی از موفقیت در اقتصاد است. به گفته وی ایران یک کشور کاملا باثبات است.

وی که به ناامنی ها در کشورهای منطقه اشاره کرده معتقد است ایران در حال حاضر و در شرایط بی ثبات منطقه کاملا برای پذیرش سرمایه های خارجی امن است. ایران در سال گذشته میلادی برای اولین بار در تاریخ ایران رقمی در حدود 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی را مورد تضمین قرار داده است.

خزاعی در این رابطه می گوید سطح سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در ایران منحصر به فرد است؛ اگرچه ممکن است به اندازه اندازه اقتصاد ایران نباشد، اما در مقایسه با گذشته بسیار مهم است و ما آماده هستیم تا با شرکت های خارجی در حوزه های مختلف، از جمله خرید تجهیزات و فن آوری، مشارکت پروژه های خصوصی و نیز پذیرش هر سرمایه گذاری خارجی روابط خود را گسترش دهیم، اما لازم است که یادآوری شود که در اقتصاد امروز، خطوط اعتباری فعال مورد نیاز است و کشورهای اروپایی مانند اتریش اقدامات لازم را برای ایجاد خطوط اعتباری جدید و تأمین مالی برای افزایش روابط تجاری با ایران انجام داده اند.

خزاعی می گوید: علاوه بر اتریش، ما با کشورهایی مانند دانمارک، ایتالیا، بریتانیا و آلمان و خارج از اروپا با چین، کره جنوبی و ژاپن مذاکره کرده و در زمینه تامین مالی توافق کرده ایم و به زودی ما خطوط اعتباری بزرگ با این کشورها امضا خواهیم کرد.
خزاعی به مزایای مختلف برای سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: شما به خوبی می دانید که سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی برای ایران مهم است و می توان گفت که هیچ صنعتی نمی تواند بدون تکیه بر صنایع شیمیایی عمل کند و این سیاست دولت برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی است.
او همچنین به فراوانی ذخایر نفت و گاز همراه با بازار گسترده مصرف و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران به عنوان عوامل جذابیت سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه، زمینه مناسب برای سرمایه گذاری خارجی در ایران و صادرات محصولات به کشورهای دیگر منطقه وجود دارد؛ زمانی که تضمین سرمایه گذاری خارجی را ارائه می دهیم، اگر سرمایه گذار تصمیم به صادرات محصولات خود به خارج از ایران کند، این مسئله نیز در تضمین ذکر شده است، بنابراین دولت تمام امکانات مورد نیاز برای انجام این کار را فراهم می کند.
وی با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی ایران در سالهای اخیر، از قبیل رشد اقتصادی، کاهش تورم و پیشرفت اجتماعی، گفت که این شرایط محیط خوبی برای همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی است.
در این رابطه یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اگزیم نیوز با تأکید بر این که این قرارداد قطعا حرکتی در مقابل سیاست‌های تحریمی آمریکا است و تحول در صنعت نفت را به دنبال دارد گفت:  این قرارداد نخستین قرارداد بعد از برجام است که در قالب جذب سرمایه خارجی و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی مهم و بزرگ انجام می‌شود و راه را برای سایر شرکت‌ها باز می‌کند و این تابوی آمریکا و تابوی تحریم‌های آمریکایی را می‌شکند.

به گفته وی این قرارداد حتی برای سایر بخش‌های تجاری صنعتی و معدنی راه را باز می‌کند و سایر شرکت‌های خارجی با اطمینان بیشتر به میدان می‌آیند و یک شروع برای رفع تحریم‌های هسته ای و رفع موانع خواهد شد.

جنبه دیگر آن که قرارداد با توتال با این حجم از سرمایه گذاری به اجبار روابط بانکی و روابط با سازمان‌های مالی باز خواهد کرد. همچنین مسیر را در بعضی از بخش‌های دیگر مثل بیمه و کشتیرانی‌ها و حمل و نقل باز می‌کند و یک حرکت جدید در تحول اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه نفتی و غیرنفتی به وجود می‌آورد.

 

کد خبر 21038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =